Underjordisk S-togslinje kan give kortere rejsetid, færre forsinkelser og nye stationer
En borgergruppe har foreslået en underjordisk S-togslinje på tværs af byen for at aflaste tunnelrøret mellem Vesterport og Østerport.
At være landets travleste togstrækning er ikke kun et adelsmærke — det er lige så ofte en forbandelse.
Næsten alle de københavnske S-togslinjer kører igennem tunnelrøret fra Vesterport Station over Nørreport og videre til Østerport, og det betyder, at kapaciteten på den del af tognettet er udnyttet til bristepunktet.
Hvis noget går galt — hvis der er signalproblemer, eller hvis et tog bryder samme — er det ikke bare togtrafikken i “Røret”, der går i stå. Det er togtrafikken i næsten hele S-togsnettet.
Men hvad nu, hvis S-togsnettet fik en ny underjordisk linje gennem København — en Ekspreslinje, der ikke bare kunne aflaste tunnelrøret, men også gøre S-togsdriften mere pålidelig og give hurtigere rejser på tværs af byen?
Sådan lyder forslaget fra Ekspresgruppen, en borgergruppe ledet af konsulenten Steen Koefoed, der ifølge et nyligt interview i Politiken er drevet af drømmen om mindre spildtid for de hårdtprøvede københavnske S-togspendlere.
Helt konkret foreslår Ekspresgruppen, at man bygger en underjordisk S-togstunnel fra Ny Ellebjerg i syd til en ny station ved Vibenshus Runddel i nord. Undervejs skal linjen have stop på yderligere to nye stationer ved henholdsvis Forum og Rigshospitalet. Via forgreninger forbindes Eksprestunnelen til alle de eksisterende S-togslinjer minus ringbanen.
Aldrig mere totalt nedbrud
Ifølge Ekspresgruppen vil den foreslåede Ekspreslinje sikre, at man aldrig får totalt nedbrud på S-togsnettet, fordi man vil have en alternativ rute uden om tunnelrøret mellem Vesterport og Østerport.
Derudover vil den underjordiske bane kunne give op til 9-12 minutters kortere rejsetider på tværs af byen, færre togskift og kortere ventetider, fordi DSB med en større skinnekapacitet vil kunne øge antallet af afgange.
Desuden påpeger Ekspresgruppen, at Ekspreslinjen vil koble helt nye områder på S-togsnettet og dermed potentielt få flere til at lade bilen stå og bruge kollektiv transport.
Eksprestunnelen er en videreudvikling af den såkaldte Landex-tunnel fra Svanemøllen til Hovedbanegården, der tilbage i 2007 blev foreslået af DTU-trafikforskerne Alex Landex og Otto Anker Nielsen.
Ekspresgruppen forsøger nu at finde finansiering til en stor foranalyse af projektet ved at præsentere ideen for myndigheder og organisationer. Senest blev visionen om Eksprestunnelen den 10. marts fremlagt for Folketingets Transportudvalg.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!