Sådan vil DSB skabe en bedre Hovedbanegård
En samlet visionsplan for Hovedbanegården og dens omgivelser viser, hvilke tiltag DSB vil satse på.
Hovedbanegården er en af de vigtigste indgange til København fra resten af landet — og verden.
Men i de seneste år er det ikke det bedste indtryk, nye besøgende har fået, når de er stået af toget og har taget deres første skridt i landets hovedstad.
Den store banegårdshal føles labyrintisk og småklaustrofobisk på grund af de fire butikspavilloner fra 1990’erne, der skærer det ellers så højloftede og pompøse rum op i lange, smalle bidder.
Og hele virvaret af forretninger og spisesteder — blandet med tomme butikslokaler og afblændede vinduespartier — skaber en overordnet stemning af et gedemarked i langsomt forfald.
Men snart skal det være slut. Som vi tidligere har beskrevet, er DSB på vej med en storstilet renovering af den 114 år gamle banegårdsbygning, der for alvor skal starte i år.
Færre butikker af højere kvalitet, og meget mere lys og luft under loftsbuerne, er blandt kodeordene for renoveringen, der vil løbe op i omkring en kvart milliard kroner.
Hvad med omgivelserne?
Så langt så godt.
Men hvad med Hovedbanegårdens nærmeste omgivelser? De kunne i den grad også kunne trænge til en opgradering — ikke mindst for at dæmme op for det cykelkaos, der hersker omkring mange af indgangene til stationen.
Dårlige parkeringsforhold for cyklerne kan være medvirkende til, at folk fravælger den offentlige transport — mens flere omvendt vælger toget til, hvis det er nemt at parkere cyklen i nærheden af perronen.
Der har tidligere været fremlagt adskillige planer for, hvordan udfordringerne rundt omkring Hovedbanegården skulle løses. Men nu har DSB løftet sløret for, hvilket konkrete tiltag man vil prioritere.
Ved en såkaldt 'bygherrepræsentation' for få dage siden fremlagde repræsentanter for DSB en samlet visionsplan for Hovedbanegården og dens omgivelser for politikerne i Københavns Kommune.
Visionsplanen omfatter både renoveringen af selve Hovedbanegården — som betales med penge fra statens Infrastrukturplan 2035 — og en lille håndfuld andre udviklingsplaner, som skal undersøges nærmere og på længere sigt finansieres.
Konkret lægger DSB op til at gå videre med fire tiltag i områderne omkring Hovedbanegården.
Plads til cykler ved Tietgens Bro
Først og fremmest vil man have kigget nærmere på muligheden for mere cykelparkering i forbindelse med Tietgens Bro.
Vi har tidligere beskrevet tegnestuen Cobes meget ambitiøse forslag til et nyt cykelparkeringsanlæg ved Tietgens Bro, som dog blev skrottet på grund af prisskiltet på henved en halv milliard.
Københavns Kommune barsler lige nu med en foranalyse af en mere beskeden løsning på at skabe plads til flere cykler ved broen, som er et populært parkeringssted på grund af den direkte adgang til perronerne.
Og ifølge DSB’s visionsoplæg er BaneDanmark nu på vej med en kortlægning af mulighederne for at etablere et brodæk til cykler mellem den eksisterende bro og Hovedbanegårdens perronbuer.
Der er her tale om et enddog meget stort areal, der formentlig ville kunne løse mange — hvis ikke alle — parkeringsproblemerne ved Hovedbanegården.
Om nogen af løsningerne ender med at blive ført ud i livet kan kun tiden vise. Kommunens forundersøgelse har foreløbig deadline begyndelsen af 2027, mens der ikke er sat dato på færdiggørelsen af DSB og Banedanmarks undersøgelser.
Gangbro til Postbyen og perronerne
Det andet område, som DSB har fokus på, ligger et par stenkast fra Tietgens Bro mod syd.
Her vil man som et led i forenklingen af Hovedbanegården undersøge mulighederne for at anlægge en smal fodgængerbro, der forbinder Postbyen på den ene side af banelegemet med Ingerslevsgade på den anden.
Broen skal både fungere som en forbindelsesvej til den nye bydel, og som en adgangsvej til perronerne via trapper.
Kommunen har afsat 1,2 millioner kroner til en forundersøgelse af en bredere gangbro med plads til cykelparkering, mens Banedanmark undersøger en mere simpel version, der alene er til transport.
Cykelparkering i Reventlowsgade
Tilbage ved vestsiden af selve Hovedbanegården finder vi det tredje af DSB’s fokusområder — arealet omkring indgangen i Reventlowsgade og ved nedgangen til metrostationen.
Som en del af renoveringen af Hovedbanegården er det planen, at banegårdsbygningens facade ud mod Reventlowsgade skal åbnes mere op for at skabe en mere tryg og livlig plads.
Men derudover ønsker DSB at få afdækket mulighederne for at få lavet flere — og delvist overdækkede — cykelparkeringspladser, eventuelt i en underjordisk cykelkælder.
Man går dog ikke i gang med de nærmere undersøgelser af dette, før der er taget endelig beslutning om den kommende linjeføring af en eventuelt kommende M5-metro.
M5 vil nemlig stoppe på Københavns Hovedbanegård, og derfor vil der formentlig blive lagt beslag på et areal på overfladen til først byggeplads — og senere trappe, udluftning og lyskasser til den nye metrostation.
Taxa'er flyttes til Astoria-forplads
Fjerde og sidste fokusområde er pladsen foran Hovedbanegårdens hovedindgang ud mod Vesterbrogade samt taxaholdepladserne rundt om hjørnet i Bernstorffsgade.
Her har DSB desværre ingen planer om at overdække banegraven og realisere den store forplads, som Hovedbanegårdens arkitekt, Heinrich Wenck, oprindeligt drømte om — og som ville give rejsende en noget mere statelig velkomst til hovedstaden end dagens 'hul i jorden'.
Til gengæld vil man have undersøgt muligheden for at etablere en ny taxa-terminal foran Hotel Astoria på den vestlige side af banegraven.
Det vil frigøre plads ved den nuværende taxaterminal på Bernstorffsgade, hvor der så kan laves et nyt, delvist overdækket cykelparkeringsanlæg med relativt nem adgang til to af Hovedbanegårdens indgangspartier.
Heller ikke her er der dog endnu afsat penge eller sat dato på, hvornår næste skridt skal tages.
Til gengæld kører renoveringen af selve Hovedbanegården på skinner. Arbejdet forventes at være afsluttet i 2028.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
DSB burde fratages denne opgave og den burde gives til stadsarkitekten.
DSB skal koncentrere sig 100% om at køre tog.