pixel

Foreløbigt farvel til Enghavebroen

Smalt politisk flertal vælger at prioritere en bro i nord frem for 'Enghavebroen'.

Efter et politisk møde mellem Teknik- og Miljøudvalgets 11 medlemmer onsdag aften er det nu meget usandsynligt, at 'Enghavebroen' kommer til at rejse sig over havnens vand i nogen nær fremtid.

Med seks stemmer fra S, V, K og SF var der nemlig akkurat flertal for, at Københavns Kommune ikke skal søge om statlig støtte til at dække 40% af udgifterne til at bygge den nye bro.

Som vi skrev i mandags, var der allerede inden mødet optræk til, at et politisk flertal ville gå imod at sende en ansøgning om støtte til Christiansborg.

For hvis man modtager støtte fra staten, så vil kommunen være forpligtet til selv at betale de resterende 60% — svarende til ca. 150 mio. kroner.

Og det politiske flertal, der nu har stemt imod en ansøgning, ønsker i stedet at fokusere på at få etableret en forbindelse over havnen i nord — en forbindelse der skal koble Refshaleøen på Østerbro.

Ikke 2 x bro?

Man kunne naturligvis søge om støtte til begge broer fra statens 'Nationale Cykelpulje'. 

Men det er tvivlsomt, om staten vil støtte to københavnske broer på én gang — og tæt på utænkeligt at Københavns Kommune ville kunne afsætte midler til at dække sin del af regningen til to broer inden for samme år.

Og da et lille politisk flertal altså nu ønsker at prioritere broen i nord, vil Københavns Kommune kun søge om støtte til denne bro, inden ansøgningsfristen her den 31. marts.

Dermed er 'Enghavebroen' nu reelt lagt på hylden på ubestemt tid, selv om den har været "på vej" i 11 år.

Broen optræder i lokalplanen for området fra 2014, og i 2022 afsatte man 1,6 mio. kroner til at lave en såkaldt 'foranalyse' af broen.  

Da dén lå klar i 2023 afsatte politikerne yderligere 2,5 mio. kroner til en 'udvidet foranalyse', der nærmere skulle undersøge broens landgange på de to brygger. Det fandt man nødvendigt, da der ikke var blevet gjort plads til at lave tilstrækkeligt brede adgangveje til broen inde på land. 

Siden fulgte adskillige borgermøder og beregninger, der i sidste ende udmundede i en politisk vedtaget, endelig udformning af broen — som dog altså nu viser sig at være skønne, spildte kræfter.

Comeback?

Om Enghavebroen får et comeback på et senere tidspunkt, er indtil videre et åbent spørgsmål, men et forsigtigt svar vil være 'ja'.

Der er bred politisk enighed om, at havnen mangler broer i syd, der skal forbinde de nye kvarterer langs vandet. Og samtidig er der ligeså meget enighed om, at Bryggebroens kapacitet er strukket til det yderste, og at en ny bro i nærheden vil kunne aflaste den.

Men i denne omgang har man altså valgt at fokusere på broen i nord — ikke mindst med tanke på den kommende byudvikling på Refshaleøen og Lynetteholm.

Staten har endnu ikke udmøntet en 'National Cykelpulje' for 2026 og frem, som kommunerne kan søge fra.

Men siden 2009 har Christiansborg uddelt midler til cykelprojekter fra forskellige puljer, og der er afsat statslige midler til at "fremme cyklismen" frem til 2035.

Det er derfor tænkeligt, at Københavns Kommune også på et senere tidspunkt vil få mulighed for at søge støtte fra staten til 'Enghavebroen' — eller til andre cykelbroer.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Kristian Larsen_2
Man kunne spare 200 mill. kr. ved at opgive forbindelsen mellem Husum Nord og Tingbjerg. En forbindelse, der ikke er efterspørges og som mange er imod. Den ødelægger historiske værdier, natur og klima. Når ghettoloven om lidt bliver kendt i strid med EU-lovgivning, mister den under alle omstændigheder sin lovhjemmel.
finn.breddam

1)

Med den nye kommuneplan er udvikling af Refshaleøen udsat til efter 2036. Alene af den grund er det svært at forstå den her beslutning. Som I skriver, "der er afsat statslige midler til at "fremme cyklismen" frem til 2035." Enghavebroen haster en hel del mere.

2)

Hvad sker der ved at udsætte Enghavebroen? Når man på et tidspunkt - efter kommunevalget - vender tilbage til den og sikkert genoptager diskussionen "G5 eller J10", vil området omkring Enghave Brygge Metrostation være bebygget, eller i det mindste definitivt planlagt på en måde, der gør en cykelforbindelse lige så bøvlet som den er blevet ved G5.
Opspin

Men det var ikke noget problem at bygge Lille Langebro klods op ad Langebro? Underlig prioritering.

I øvrigt ville det være rart med nogle tal til sammenligning. Fx er Københavns Anlægsbudget for veje i 2025 sådan cirka lidt over ½ milliard kroner, med andre ord vil 150mio kr være en relativt stor del af det samlede budget på 600mio kr.

Budgetter for drift og vedligeholdelse af kommunens veje i 2025 er i øvrigt også knap en halv milliard.

Peter Ravn-Olesen
Lille Langebro er betalt af RealDania.
Louise Stahnke
Det virker som en fuldstændig tåbelig besluting, uanset hvorhenne Enghavebroen skulle placeres. Og i princippet har kommunen råd til selv at betale broen, jf. artikel i Berlingske 10. marts. Ifølge artiklen samler kommunen til hobe idet "Københavns pengekasse rummer rekordmange milliarder af skatteborgernes kroner. Kommunen forklarer selv, at pengene er øremærket til projekter i fremtiden. Men det kalder økonomiprofessor »lidt af en søforklaring«. " "Opgørelsen for fjerde kvartal af 2024 viser, at der ligger rekordmange penge på kistebunden: 18,11 milliarder kroner. " "»Det fortsat høje niveau for likviditeten kan blandt andet tilskrives, at anlægsprojekter ikke eksekveres i samme tempo, som likviditeten modtages i form af indtægter fra skatter, tilskud og udligning.«"
redaktoren
En vigtig detalje er, at Københavns Kommune også skal operere inden for en årlig 'anlægsramme'. Kort sagt: Selv om man har pengene liggende, må man kun anvende et vist beløb hvert år, da staten sætter et loft over, hvor mange penge kommunerne må bruge på anlægsprojekter hvert år (for at undgå overophedning af økonomien).
Louise Stahnke
Det er jeg klar over, men mon ikke man kunne komme overens med staten vedr. dette eller dele opgaven over flere år mv. Desuden er det mit indtryk at man ikke altid når loftet når det kommer til stykket pga. forsinkelser.
Louise Stahnke
Se her for 2025: https://www.kk.dk/dagsordener-og-referater/%C3%98konomiudvalget/m%C3%B8de-05112024/referat/punkt-4
Lars Møller
Den helt rigtige beslutning
Thomas Buus Madsen
En politisk skandale! nu har vi ventet i over 10 år på denne bro, som skulle give det sydlige Islands Brygge adgang til Metroen. Den har fremgået af alle lokaleplaner og tegninger som det offentlige har fremlagt i over 10 år. Nu er metroen færdig, og Islands Brygge er færdig udbygget og vi vil alle gerne i gang med at bruge offentlig transport. I stedet for vælger københavns borgerrepræsentaiton at man vil prioritere et område hvor det stadig er småt med beboere og som skal opbygges over en årrække. Det er til grin og en skandale! Hvem skal man dog stemme på til kommunalvalget..
Anders Yde
Nogen gange er grænsen ikke så høj for, hvornår noget er en skandale...
Johnny HS
Helt enig! Spild af skatteborgernes penge, først at lave foranalyser og senere flere borgermøder, for derefter ikke at følge projektet til dørs. Det ER en skandale!
larslh95
Tjah…. skandale. Jeg kan på en måde godt forstå politikerne, for de ville nok ikke have høstet mange stemmer på at have stået fast. Men ærgerligt er det. At hystaderne på Enghavesiden fik held med deres kampagne, og at Bryggesiden ikke får den bro, der i den grad mangler. I øvrigt kunne pladsproblemet på Enghavesiden jo let være løst. Man kunne bare fylde den fjollede pyntekanal op med jord. Den har jo tjent sin funktion: at hæve prisen for ejendomsudviklernes førstegangssalg.
Thomas Buus Madsen
Jeg forstår hvad du mener, men her har man i 10 år sagt til folk der køber bolig i den sydlige ende af Islands Brygge, at om lidt kommer der bro til den nye metro på den anden side. Nu er alle boligerne solgt, og metro'en bygget, og så kan man pludselig ikke finde pengene. Hvis ville man i andre sammenhænge kalde bondefangeri og derfor tillader jeg mig at bruge ordet skandale. Den offentlige transport på i den sydelige ende af Bryggen stinker ... for at sige det lige ud.

relaterede
artikler

BR-kandidat for Moderaterne mener, at en Enghavebro på den udpegede placering vil skabe en dårlig cykel­oplevelse og være dårlig for byens udvikling.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling