pixel

Langebro åbner gemt, offentligt P-anlæg

I årtier har det været lukket, men nu er der givet grønt lys til genåbning af P-anlæg gemt inde i Langebro.

langebro nat

Mens Københavns Kommune overvejer, om man permanent skal lukke for Langebros broklapper for at spare penge, er en anden dør ved at åbne sig i den 71 år gamle bro:

Døren ind til nye P-pladser.

Langebro har plads til adskillige, parkerede biler inde i sin "mave", men de sidste 20 års tid har Københavns Kommune anvendt anlægget til opmagasinering.

Nu bliver der dog åbnet op igen, så både beboere og gæster får et nyt sted at sætte bilen centralt i byen — uden at lægge beslag på gadeareal.  

Erstatter pladser ved vand

Allerede i 2012 satte Københavns Kommune første gang penge af til at genåbne P-anlægget — og denne gang som et offentligt ét af slagsen.

Fra 50'erne og flere årtier frem var P-anlægget privat, og man skulle betale for at parkere der. Senere blev det lukket for offentligheden og anvendt privat til erhvervsparkering. Og til sidst overtog kommunen altså selv det store rum og brugte det til at lagre diverse habengut.

De senere år har kommunen dog fjernet P-pladser i nærliggende Frederiksholms Kanal og Nybrogade, og ikke mindst derfor blev det politisk aftalt, at man ville renovere den slidte og asbest-plagede kælder, så den igen kunne bruges til parkering.

Projektet blev dog forsinket, da man i 2020 fandt ud af, at Langebro havde brug for en hovedrenovering — en renovering der siden er løbet op i svimlende 700 mio. kroner, med mindre man altså lukker broens klapper permanent. Så kan man spare op mod det halve.

Men nu er man klar til at gå i gang med at indrette anlægget.

Små pladser, lille areal til manøvrer

P-kælderen under Langebro er blevet set af et fåtal af nulevende københavnere, men man finder den under rampen på Sjællandsiden — altså strengt taget under H.C. Andersens Boulevard.

Indkørslen foregår fra Puggaardsgade, der ligger bag 'Danhostel Copenhagen City' og lige ved 'Krystallen' — Nykredits tidligere hovedsæde ud mod Kalvebod Brygge, som fra 2026 i stedet bliver hovedkvarter for net-virksomheden Boozt.

I dag er indkørslen lukket af med brædder, men når den bliver åbnet, vil den kunne byde velkommen til 114 biler ad gangen — plus en god håndfuld motorcykler.

Da de københavnske politikere i sidste uge godkendte planerne, kunne de have reserveret et antal af pladserne til beboerne i Indre By, der for nylig har mistet mere end 500 pladser i forbindelse med fredeliggørelsen af Middelalderbyen.

Dét valgte politikerne imidlertid ikke at gøre, og derfor bliver der adgang for alle i det "nye", centrale P-anlæg.

Pladsen kan dog godt blive lidt trang. Optimalt set burde der kun gøres plads til 84 biler, mener forvaltningen på rådhuset. Men efter at politikerne i november bad embedsværket gøre plads til flere biler, er man altså nu kommet op på 114 i de endelige planer.

Dét betyder både mindre båse og mindre manøvreareal, og løsningen "afviger fra gældende vejreglers anbefalinger", som forvaltningen formulerer det.

Brede biler vil desuden have "forringet tilgængelighed". Og man kan nok forestille sig, at bilister med erfaring i at navigere i små, sydeuropæiske P-kældre vil have størst chance for, at lakken overlever mødet med Langebros indre betonvægge og -søjler.

Forvaltningen har også oplyst til politikerne, at "det ikke kan udelukkes, at kommunen, som følge af ikke at følge de nye anbefalinger til pladsforhold og manøvreareal for offentligt tilgængelige P-pladser, kan blive gjort erstatningsansvarlig for eventuelle materielle skader på biler."

Men alligevel var der fuld politisk opbakning til planen med de 114 pladser, og arbejdet kan nu derfor sættes i gang.

P-anlægget under Langebro åbner efter planen sidst i 2026.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Claus Krarup
Fotografen hedder Jacob Surland og ikke (Jan)
redaktoren
Tak. Det er korrekt og nu rettet.
Louise Stahnke
I de snævre sydeuropæiske P kældre er størstemålene for bilen ofte anført ved indgangen. Det er måske også en god ide her.
Dennis Nielsen
Ubegribeligt at man bliver ved med at udsætte renoveringen af Langebro, som man har gjort i årtier og derfor er omkostningerne nu så høje, men man vil gerne bruge 2-3-400 mio kr på nye broer som ingen har behov for, end at man vil renovere et stykke af Københavns historie
Dennis Nielsen

Små parkeringspladser eller -kældre er virkelig dumt. Alle politikere burde forsøge at parkere under Dansk Industri ved siden af Tivoli. Det burde være ulovligt.

Lars Barfred 1
Så skulle du prøve Egmonts kælder i Møntergade en Volvo V70 uden kameraer :-)

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling