Brønshøj og Refshaleøen er næste metro-mål
Også blinde pletter som byens hospitaler og Indre Nørrebro er udset til at komme med på metronettet.
Københavnerne får 24 nye prikker på metrorutekortet den kommende håndfuld år, men ifølge trafikprognoserne er det slet ikke nok til at dække byens behov ud i fremtiden.
Og
Og derfor står en ny metrolinje mellem Brønshøj og Refshaleøen nu øverst på ønskeseddelen hos Københavns Kommunes politikere.
I 2030'erne vil sådan en udvidelse af undergrundsnettet kunne styrke tilgængeligheden til hidtil oversete Brønshøj og Nordvest i den ene ende af byen og samtidig understøtte udviklingen i de nye byområder på Nordøstamager og Refshaleøen i den anden ende.
Lige så væsenligt kan ruten aflaste de eksisterende travle metrolinjer under havnen og undervejs lægges forbi både Rigshospitalet og Bispebjerg Hospital, to af Hovedstadens største arbejdspladser.
Kommunens nyeste oplæg til en linje M6 går via Københavns Hovedbanegård og er 16 kilometer lang med følgende potentielle stationer: Brønshøj Torv – Bispebjerg Hospital – Skjolds Plads (med mulighed for at skifte til M3) – Nørre Campus – Rigshospitalet – Indre Nørrebro – Forum (skift til M1 og M2) – Hovedbanen (skift til M3) – Islands Brygge (skift til M1) – Amagerbro (skift til M2) – Prags Boulevard – Kløverparken – Refshaleøen.
Prisen forventes af lande mellem 30-40 millarder kroner, og derfor har byens styre også et par langt billigere alternativer med i de kommende års undersøgelser og overvejelser: En letbane eller en BRT (bus i eget vejspor) på stykket mellem Brønshøj og Hovedbanegården.
En beslutning om metro-fremtiden forventes i 2019, samme år som Cityringen (M3) åbner. Nordhavnslinjen (første del af M4) følger i 2020 og Sydhavnslinjen (resten af M4) i 2023.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!