Ny Ellebjerg bliver til København Syd
Københavns næststørste banegård skal hedde København Syd. Det står klart efter en rundspørge, hvor 45 mennesker foretrak navnet.
Nørreport, Vesterport og Østerport. Af historiske grunde er København rig på stationsnavne, der ikke helt lever op til deres geografiske placering. Denne tradition ser nu ud til at blive udfordret.
Med navneændring til København Syd bliver Ny Ellebjerg nemlig ikke bare landets næststørste banegård, men også et ret præcist pejlemærke for dens placering i den sydlige del af hovedstaden på kanten mellem Valby og Sydhavn.
Som vi på Magasinet KBH skrev i sommer, falder navneskiftet sammen med en overhaling af hele stationen, som gearer den til op mod 37.000 daglige pendlere og som trafikalt knudepunkt for hele hovedstadsområdet.
Her skal både metro, regionaltog, S-tog — og muligvis letbane og internationale tog — krydse klinger inden længe. Knap en halv milliard kroner fandt støttepartierne bag Folketingets Infrastrukturplan 2035 til den kommende station, der på kapacitet kun overgåes af Hovedbanegården, når den åbner i sin nye form.
45 mennesker foretrak København S
Selve navneændringen har også fået en slat øremærkede penge. I alt 2,6 millioner kroner skal bruges på nye skilte, kort, IT-systemer og hvad det ellers kræver at skifte en togstations navn.
Beslutningen om navneskiftet blev taget af forhenværende transportminister Benny Engelbrecht (S) på baggrund af en spørgerunde i Politiken.
Her fik forslaget 'København Syd' relativt beherskede 45 stemmer af Politikens læsere — uden at der ellers var nogen inddragelse af lokaludvalg eller resten af Københavns borgere. Og dét var nok til at vinde rundspørgen, hvor i alt 257 deltog.
Buddet fremhæves på Transportministeriets hjemmeside som et navn, der tydeliggører stationens fremtidige rolle som indgang til København fra regional- og udenrigstrafik og som et alternativ til Hovedbanegården for omskifte.
Men hvordan skal København Syd se ud?
Præcis hvordan København Syd kommer til at se ud er stadig på tegnebrættet. Men sikkert er det, at Øresundstogene — der i dag suser forbi perronerne — fremover får stop ved egen perron sammen med den underjordiske, foreløbige endestation for Metrolinjen M4, der binder Nordhavn og Sydhavn sammen.
Derudover bliver det fremover muligt at skifte til og fra regionaltog til Jylland via Ringstedbanen, mod lufthavnen og Sverige, tre S-togsbaner samt busser — og på endnu længere sigt mulighed for nye metrolinjer og letbane.
Dette kræver lidt af et oprydningsarbejde i den stationslogik — eller mangel på samme — som Ny Ellebjerg i dag præges af. Hvis du aldrig har stået her før og er jævnt dårlig til orienteringsløb, kan du hurtigt forvilde dig op ad den forkerte rulletrappe og med sorg i blikket se toget køre fra dig.
Et muligt bud på hvordan en arkitektonisk oprydning kan tage sig ud, lavede tegnestuen Arkitema et bud på for Metroselskabet i 2020 — den samme tegnestue, der står bag Ny Ellebjergs kommende metrostation, der indvies i 2024.
I Arkitemas forslag er perronerne tænkt sammen som halvåbne plateauer, der på tre niveauer binder passagerflowet sammen i et mere gennemsigtigt og intuitivt udtryk end tilfældet er i dag.
Mere byudvikling på vej
Metroselskabet regner samtidig med muligheden for "en mindre bydannelse", som det hedder i deres regnskab fra 2020, rundt om den nye station. Byggeprojekterne rundt om stationen skal gerne indbringe Metroselskabet mindst 120 millioner kroner til at dække en del af regningen for Sydhavnsmetroen.
I forvejen har området omkring Ny Ellebjerg Station været i rivende udvikling siden "gamle" Ellebjerg Station flyttede 500 meter mod nord-øst til den nuværende placering i 2007.
Udover det stationsnære område, hvor seneste skud på stammen er et Vilhelm Lauritzen-tegnet boligkompleks på Trekronergade, har også de nærliggende kvarterer omkring den gamle FLSmidth-grund og Grønttorvet udviklet sig til helt nye boligområder.
Uanset hvor meget — eller hvor lidt — af Arkitemas visioner, der bliver virkelige, er det sikkert, at alle stationens perroner fremover bliver bundet sammen af en bred tunnel og et stort concourse-niveau — altså et stort åbent område der vil danne samlingspunkt for stationens forgreninger.
Selvom renderingerne fra Arkitema er vedhæftet beslutningsgrundlaget, er de præcise fysiske forandringer ikke fuldt definerede, hvilket den præcise dato for navneskiftet heller ikke er.
DSB, BaneDanmark og Metroselskabet sidder altså nu tilbage med beslutningen om, hvornår Københavns anden hovedbanegård vil få sit nye navn.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
I har overset en pointe: Politikens aldeles kompetente dommerpanel havde valgt det næstmest populære navn: Ellebjerg. Med gode argumenter. Ministeren havde accepteret det - men Trafikudvalget (!) blandede sig. Derfor blev det til det identitetsløse, uinformative København Syd, der vandt. (Hvorfor ikke Vest?? Det er 7 km vest for Kbh. S....)
Lur mig, om ikke stationen i folkemunde vil blive ved med at hedde Ellebjerg.
https://politiken.dk/underholdning/bagsiden/art8157651/Vindernavnet-kan-nemt-indf%C3%B8res-med-en-nedstryger