pixel

Vanløse skal have en bedre bymidte

Vanløses fragmenterede bymidte skal bindes sammen med ny belægning, dæmpning af trafikken og mindre cykelkaos.

Vanløse Bymidte Luftfoto

At ankomme til Vanløse med S-tog eller Metro kan være en underligt forvirrende oplevelse.

Alt efter hvilken retning man vælger på sin vej ud af stationen, ender man enten i det lille trekantende byrum Frode Jacobsens Plads foran det lokale kulturhus og bibliotek Kulturstationen — eller på det noget større Vanløse Torv foran indkøbcenteret Kronen.

De to pladser er adskilt af S-togshøjbanen, og de eneste forbindelser mellem dem er Vanløse Stations forhal og fortovet under højbanebroen.

Man kan med andre ord stå på den ene plads og ikke have nogen anelse om, at den anden eksisterer. Der er så at sige ikke noget reelt centrum, den nyankomne — eller den indfødte vanløseborger, for den sags skyld — kan orientere sig ud fra.

Denne fragmentering af bymidten har man længe haft et lokalt ønske om at gøre noget ved, og i efteråret 2022 afsatte politikerne på Københavns Rådhus så knap halvanden million til en såkaldt foranalyse af, hvordan man kunne gøre området omkring stationen mere sammenhængende og indbydende.

Og nu, godt to år senere, er resultatet så klart.

Lavere hastighed på hovedstrøg

Analysen, der er udarbejdet af rådgivertrioen Urban Creators, RAW Mobility og BARK Rådgivning, peger blandt andet på, at biltrafikken på hovedstrøget Jernbane Allé er med til at øge områdets fragmentering, og at få opholdsmuligheder og mange små og store barrierer forstærker fornemmelsen af gennemgangsområde og rodebutik.

Derfor lægges der op til, at man får sænket hastigheden på Jernbane Allé, så det bliver tryggere og nemmere for fodgængere at krydse gaden.

Dét giver mulighed for at skabe et sammenhængende byrum bestående af Frode Jacobsens Plads syd for stationen og den planlagte forplads ved det kommende byggeri V360 på den såkaldte “Fengergrund” på den modsatte side af Jernbane Allé.

Tanken er at binde de to pladser visuelt sammen med en fælles belægning, der går på tværs af vejen, samtidig med at man skaber fredelige nicher til ophold med plantebede, der skærmer af fra biltrafikken.

Det foreslås, at den nye belægning fortsætter på den anden side af højbanen på Vanløse Torv, så hele stationsområdet får en fælles visuel identitet. Derudover lægges der op til at binde nord- og sydsiderne yderligere sammen med ny belysning under højbanebroen.

Lys og belægning skal både underbygge områdets fælles identitet og skabe mere tryghed under de dunkle brobuer.

Mindre cykelkaos, mere grønt

Frode Jacobsens Plads er i dag domineret af et næsten kaotisk cykelparkeringsområde og en sharwarmabod med afspærret udeservering. 

Her foreslås det at rykke al udeservering hen langs Kulturstationens facade og at flytte en stor del af cykelparkeringen til nye zoner under højbanebroen og på stationens nordside, samt til en eksisterende cykelkælder.

Dét skal give plads til mere beplantning og flere små opholdsområder — samt eventuelt et lille podie, der kan fungere som en slags udendørsscene for Kulturstationen.

Samtidig vil der blive bedre udsyn og plads til gennemgang for passagerer, som er på vej til og fra stationen.

På Vanløse Torv foreslås det at udvide mulighederne for udeservering foran Kronen, og at udvide et eksisterende opholdshjørne med flere planter, bænke og et vandelement, som både vil kunne bruges til leg og hjælpe med til at dæmpe trafikstøj.

Og endelig lægges der op til, at den i dag ret lukkede facade ind til  stationen under højbanen bliver åbnet mere op, så butikkerne i bygningen bliver mere udadvendte.

Forsinket analyse, forsinket byggeri

Foranalysen skulle egentlig have være færdiggjort i sommer, så politikerne kunne forhandle om at afsætte midler til næste skridt i processen ved forhandlingerne om budgettet for 2025 her i september. 

Nu er der i stedet lagt op til, at analysen bliver præsenteret for politikerne i Teknik- og Miljøudvalget i februar. Så kan projektet nå at komme med til forhandlingerne om den såkaldte overførselssag, som efter planen afholdes sidst i marts. 

Overførselssagen kaldes også "byens lille budget", og her fordeler politikerne ubruge midler fra året før til nye formål. 

Det samlede projekt er som antydet hængt op på det stærkt forsinkede V360-byggeri, som boliginvestoren Flemming Fenger i mere end 12 år har taget tilløb til at få opført på en byggegrund overfor Vanløse Station på sydsiden af S-togshøjbanen.

I september lød meldingen fra Københavns Kommune, at byggetilladelsen til det storstillede erhvervsbyggeri med de to karakteristiske tårne nu var blevet taget i brug. Men efterfølgende lød meldingen fra flere lokale Magasinet KBH-læsere, at der ikke var nogen byggeaktivitet at spore på grunden.

Magasinet KBH har 18. november kontaktet Fenger Invest for at få en status på projektet, men virksomheden har i skrivende stund ikke svaret på vores henvendelse.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling