pixel

Meget mere af det samme

Behersket, gråt og velkendt. Der er bestemt ikke lagt op til en revolution, når Metro Cityringen skaber 17 nye pladser i København.

kbh magasin

Fakta

Cityringens forpladser

Forslagene er udarbejdet af Metroselskabet og deres landskabsarkitekter i samarbejde med Frederiksberg og Københavns Kommune.

De bygger blandt andet på forslag fra de 4.500 københavnere, der i sommeren 2010 deltog i metroens åbne tegnestue, rundt omkring i byen.

I det videre forløb skal der arbejdes mere med byrummenes karakter og materialer, det vil sige belægninger, belysning, beplantning, bymøbler - og ikke mindst den problematiske cykelparkering.

Derefter vil forslagene komme ud i en formel høring.

Med Metro Cityringens 17 nye stationer skal der også bygges 17 spritnye københavnske byrum over jorden. Metroselskabet har nu offentliggjort planerne for de mange kommende pladser, og havde du håbet på nye, mere spændende boller på byrumssuppen, kan du godt håbe om igen.

Planen for de nye metroforpladser byder nemlig på meget mere af det samme: Glaspyramider, lave betonvægge og mangel på siddepladser. Altså ikke meget, der inviterer til liv og ophold, men beherskede byrum, hvis altoverskyggende funktion er at lede dig hurtigst muligt op og ned fra metroperronen.

Herunder kan du se, hvordan Metroselskabet forestiller sig, at alle metroforpladserne (minus den ved Marmorkiren, der ikke er tegnet færdig endnu) ser ud i 2018.

Enghave Plads
enghave_plads.jpg

Poul Henningsens Plads
fgh.jpg

Frederiksberg
foto_1.jpg

Trianglen
foto_1a_0.jpg

Gammel Strand
foto_2.jpg

Skjolds Plads
foto_2a.jpg

Frederiksberg Allé
foto_3.jpg

Vibenhus Runddel
foto_3a.jpg

Kongens Nytorv
foto_4.jpg

Østerport
foto_4a.jpg

Nuuks Plads
foto_5.jpg

København H
foto_g1.jpg

Nørrebro
foto_g2.jpg

Axel Møllers Have
foto.jpg

Nørrebros Runddel
g.jpg

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling