Meget mere af det samme
Behersket, gråt og velkendt. Der er bestemt ikke lagt op til en revolution, når Metro Cityringen skaber 17 nye pladser i København.
Cityringens forpladser
Forslagene er udarbejdet af Metroselskabet og deres landskabsarkitekter i samarbejde med Frederiksberg og Københavns Kommune.
De bygger blandt andet på forslag fra de 4.500 københavnere, der i sommeren 2010 deltog i metroens åbne tegnestue, rundt omkring i byen.
I det videre forløb skal der arbejdes mere med byrummenes karakter og materialer, det vil sige belægninger, belysning, beplantning, bymøbler - og ikke mindst den problematiske cykelparkering.
Derefter vil forslagene komme ud i en formel høring.
Med Metro Cityringens 17 nye stationer skal der også bygges 17 spritnye københavnske byrum over jorden. Metroselskabet har nu offentliggjort planerne for de mange kommende pladser, og havde du håbet på nye, mere spændende boller på byrumssuppen, kan du godt håbe om igen.
Planen for de nye metroforpladser byder nemlig på meget mere af det samme: Glaspyramider, lave betonvægge og mangel på siddepladser. Altså ikke meget, der inviterer til liv og ophold, men beherskede byrum, hvis altoverskyggende funktion er at lede dig hurtigst muligt op og ned fra metroperronen.
Herunder kan du se, hvordan Metroselskabet forestiller sig, at alle metroforpladserne (minus den ved Marmorkiren, der ikke er tegnet færdig endnu) ser ud i 2018.
Enghave Plads
Poul Henningsens Plads
Frederiksberg
Trianglen
Gammel Strand
Skjolds Plads
Frederiksberg Allé
Vibenhus Runddel
Kongens Nytorv
Østerport
Nuuks Plads
København H
Nørrebro
Axel Møllers Have
Nørrebros Runddel