Lokale: Nej til højbane-station
Bliver Prags Boulevard på M5 en højbanestation vil det skabe problemer længere nordpå, siger man på Christianshavn.
Når anlægget af metroens M5 går i gang, kan stationen ved Prags Boulevard på det nordlige Amager ende med at blive bygget over — og ikke under — jorden, hvis man spørger Metroselskabet.
Dét kunne vi fortælle i en artikel i december, og udsigten til dén virkelighed er ikke blevet taget godt imod af lokaludvalget på Christianshavn.
Bliver Prags Boulevard bygget som en højbanestation, frygter de lokale nemlig, at beslutningen om metroens videre færd mod nord og Margretheholm og Refshaleøen praktisk talt allerede vil være truffet.
Frygter højbanelinje
"Hvis Prags Boulevard Øst station ændres til en højbanestation, frygter vi, at beslutningen så allerede er taget for en højbaneløsning op mod Margreteholm og Refshaleøen/Lynetteholm", skriver lokaludvalget i et høringsvar til Københavns Kommune.
I den p.t. planlagte løsning skal stationen med arbejdsnavnet Prags Boulevard Øst bygges under terrænniveau og herfra fortsætte mod nord.
Men om dét skal ske i en tunnel, eller på en højbane som i Ørestad og Nordhavn, er endnu ikke besluttet. Tunneller er praktiske, men de er også dyrere at anlægge.
Skal metroen op at køre på en højbane efter Prags Boulevard Øst med retning mod Refshaleøen, så vil den skulle fortsætte tværs over lystbådehavnen Margretheholm på en viadukt — en løsning som uundgåeligt vil komme til at påvirke både stemningen i havnen og de nærliggende beboelsesområder.
Ikke mindst derfor er også en tunnelløsning — i stedet for en højbane — mellem Amager og Refshaleøen en del af den 612-sider lange, såkaldte 'miljøkonsekvensrapport' af M5, der blev sendt i offentlig høring tilbage i august.
Men hvorvidt der i sidste ende skal bygges over eller under jorden er der altså endnu ikke taget officiel stilling til — hverken hos Metroselskabet eller Københavns Kommune.
I december valgte Metroselskabet dog altså, at man nu vil se nærmere på en 'optimeret' løsning, hvor Prags Boulevard Øst — modsat løsningen i den 612-sider lange rapport — bliver til en højbanestation.
Og ved at planlægge en højbanestation her, mens beslutningen om strækningen umiddelbart nord for stationen gemmes til senere, gør man det lidt for let at beslutte sig for en højbane i sidste ende — mener lokaludvalget altså.
Samtidig vil det tage tid at undersøge den nye løsning, og "det vil betyde årelang uvished for de 2.000 beboere på Margretheholm og alle, der har både og værksteder i Margretheholm Havn", skriver lokaludvalget videre.
Højbane = barrierer
Lige siden planerne for M5-linjen kom på bordet, har lokale beboere på Margretheholm og Østamager været imod en højbanemetro lige op af deres boliger og over deres lystbådehavn.
Christianshavn Lokaludvalg har i stedet slået på tromme for en tunnelløsning hele vejen fra Prags Boulevard til Refshaleøen — noget som lokaludvalget altså nu mener er i overhængende fare, hvis Metroselskabet vil lave en højbane-station ved Prags Boulevard Øst.
I et tidligere høringssvar har lokaludvalget peget på, at en højbane vil forringe områdets rekreative værdi og skabe barrierer i området — ud over at forhindre fremtidige grønne områder, bebyggelser og kultur- og idrætsfaciliteter.
Mens arbejdet står på, vil det desuden begrænse aktiviteterne i Margretheholms Havn.
"I lyset af metroprojektets lange sigte (...) mener Christianshavns Lokaludvalg, at meromkostningen ved en tunnelløsning både i økonomi, CO2-udledning og ressourcer fuldt ud kan retfærdiggøres", skrev lokaludvalget dengang.
Selvom konsekvenserne ved i stedet at gøre Prags Boulevard Øst til en højbanestation altså nu skal undersøges nærmere, er løsningen med en underjordisk station dog ikke formelt droppet.
Først når den nye rapport ligger klar, skal det endeligt besluttes, hvilken af de to stationstyper det giver bedst mening at anlægge, når både økonomi og byrum tages med i regnskabet.
Den planlagte M5-linje rummer 10 nye stationer fra Hovedbanegården til Østeport i en halvcirkel under havnen mod øst. Senere kan halvcirklen mod vest sluttes til en hel cirkel — med nye stationer på Frederiksberg og i brokvarterne.
Dén forlængelse vil efter de foreløbige planer dog først kunne åbne i 2045 — 10 år efter første del af M5 er åbnet.
Folketinget forventes at vedtage anlægsloven for Københavns næste metrolinje senere i år.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Jeg forklarede baggrunden for "optimeringen" i en kommentar til den tidligere artikel:
https://www.magasinetkbh.dk/indhold/m5-hojbanestation-prags-boulevard
I mit høringssvar (svar nr. 8) har jeg peget på, at det faktisk er muligt inden for det nye koncept at anlægge Prags Boulevard Station i terræn. Det gør man jo normalt ikke med metrostationer, men her giver det mening. Især hvis man kun anlægger metro hertil som en første etape, og den så aldrig kommer videre. Det kan jo ske. Men også hvis man vælger at fortsætte mod nord i en ny tunnel. Det vil blive et sært "hop" op over overfladen, også for de daglige brugere de næste 100 år. Gæt selv hvilke øgenavne det kan få.
Christianshavns Lokaludvalg taler i øvrigt også om en station "i tunnel eller i terræn".