Kosmopolitisk kollektiv
Rundkreds og fællesspisning er skiftet ud med fælles vinkælder, en gigantisk bjergterrasse og skiftende bofæller i byens nye kollektiv. A-Huset på Islands Brygge er genåbnet som service apartments hvor storbyens nomader kan få et hjem for en dag, en måned eller et år.
De blændende solstråler der ledsager KBH’s cykeltur ud langs Islands Brygge denne martsmorgen virker lige så skarpe som dem der følger i hælene på en festmættet og våd sommernat. Og det er nok i det lys de fleste kender og husker A-huset – den industrielle hjørnebygning der ligger hvor Havnestaden slutter og Islands Brygge Syd starter.
I midten af forrige årti var A-huset stedet at komme hvis man var ung og kreativ – eller blot havde en drøm om at være det. Efter den gamle industribygning i en årrække havde ligget øde hen, besluttede ejendoms-developeren Walls i 2004 at købe stedet, smække en natklub på toppen og leje de ramponerede rum billigt ud til unge kunstnere.
Ud over drømmen om at lege mæcen for byens spirende kulturliv, var idéen at kunstnerne – der har en evne til at virke som fluepapir på samfundets købedygtige lag – skulle mindske den mentale afstand til ydre Islands Brygge og gøre området mere attraktivt. Den langsigtede plan var nemlig at bygge eksklusive ejerlejligheder som det allerede var blevet gjort i nabokvarteret Havnestad.
Klassikere ikke velkomne
Men med finanskrisens indtog var behovet for ejerlejligheder pludselig ikke eksisterende, og idéen om at udvikle såkaldte service apartments kom på bordet. Kort fortalt er service apartments møblerede lejligheder der er tilknyttet hotelfaciliteter som rengøring, tøjvask, morgenmad og fitnesscenter, og som man kan leje sig ind i en dag, en måned eller et år. Alt efter behov.
”Vi ser konceptet skyde frem mange steder i verden. Der er kommet en tendens hvor der er brug for et sted hvor man uforpligtende kan flytte ind efter behov,” siger arkitekten bag Stay, Carsten Holgaard, der har inviteret KBH på besøg i den totalrenoverede industribygning.
Inden for er A-Husets fire vareelevatorer og mildt sagt patinerede indgangsparti blevet erstattet med en storbysmart sortmalet foyer og et modtageværelse.
Bygningen er igennem to år blevet istandsat fra gulv til loft, og ud over enkelte nostalgiske penselstrøg fra de forhenværende atelierer – der blandt andet har huset kometer som Tal R. og John Kørner – er kun husets rå betonskal bevaret.
Hele penthouseetagen blev revet ned og bygget op på ny under syv høje som udgør fundamentet for Københavns største tagterrasse. Og i stueetagen er der kommet en kombineret café og butik der udelukkende sælger Hay-møbler. Som faktisk også er de eneste møbler man finder i hele bygningen.
”Grunden til at vi vælger Hay og ikke eksempelvis Fritz Hansen er at vi gerne vil repræsentere noget moderne. Godt nok står vores hus i en ramme fra 1960, men det er et nutidshus. Der er ikke en eneste klassiker inden for døren. Alt er nutid eller fremtid. Det her er ikke som man boede engang – det er som man bor nu,” forklarer Carsten Holgaard.
Og som man bor nu vil sige med sort/hvide kontraster og enkelhed i det absolutte højsæde, kan KBH konstatere. Nogle vil nok mene at stedet mangler varme og hygge, men idéen bag den enkle indretning er soleklar.
”Møblerne er en ramme. Beboerne kommer selv med livet. Derfor er indretningen neutral og holdt fri for farver,” siger Carsten Holgaard.
Ikke en bolig for livet
En af pionererne inden for service apartment-konceptet er ifølge Carsten Holgaard ejendomsmastodonten Ian Schrager der var ophavsmand til den legendariske natklub Studio 54. Hans idé var at fjerne grænsen mellem at bo på hotel og i lejlighed.
Stay
A-Huset på Islands Brygge, der tidligere husede natklub og omkring 200 kunstatelierer, er blevet totalombygget og genåbnet som service apartments under navnet Stay.
Service apartments er møblerede lejligheder hvor man kan leje sig ind i et år eller for en enkelt dag.
Konceptet henvender sig især til udlandsdanskere, expats og moderne københavnere med hang til storbyliv.
Service apartments har vundet bredt indpas på verdensplan, og en af pionererne inden for konceptet er Studio 54-stifteren Ian Schrager.
Priserne ligger mellem 1.350 og 3.500 kr. per nat. De falder dog afhængigt af hvor længe man ønsker at leje sig ind.
”Det handler om måden at leve på. Når mange mennesker bor sammen, kan man som på hotellerne få gjort rent til en overkommelig pris, man kan få renset tøj, og man kan lige pludselig begynde at tænke i fælles faciliteter som fitnessrum, lounge og vinkælder,” forklarer Carsten Holgaard.
Efterhånden er flere og flere internationale hoteller begyndt at følge trenden og bygge om for at imødekomme behovet for et hjem man uforpligtende kan leje længere tid ad gangen.
Stay rummer i alt 179 lejligheder på mellem 80 og 140 kvadratmeter fordelt på 15 forskellige lejlighedstyper. Mange lejligheder med det fællestræk at de blot rummer et enkelt værelse.
”Der er blevet bygget rigtig mange fine lejligheder i København de seneste år, men problemet er at de fleste er skåret over samme mønster. Men hvis man for eksempel godt kan lide at køre i åben sportsvogn og få vind i håret, så er det altså trist hvis man skal stille sin bil i kælderen, gå op i sin 3-værelses og vente på godt vejr. Så vi har lavet en stor etværelses lejlighed hvor man kan trække hele facaden til side seks måneder om året og mærke vinden hele tiden. Det er en anden måde at tænke på.”
Generelt tror arkitekten det er tid til at tænke i mere snævre segmenter og behov.
”Det handler om at bryde med vanetænkningen om at vores bolig er for livet – boligen er til for at leve livet. Når folk får vænnet sig til den tanke, kommer der en meget større ambition om at tilpasse boligen til lige præcis den situation og den livsstil man har lyst til at have her og nu,” siger Carsten Holgaard og fortsætter:
”Vi siger populært at vi har lavet 10-værelseslejligheder. Det ene værelse er det du bor i og har nøgle til. Det andet er det fælles motionsrum. Det tredje er kontorhotellet. Det fjerde er vinkælderen. Det femte er tagterrassen. Her deler du blot ni af værelserne med andre. Det er et moderne kollektiv!”
Tv-stuen Grand
Selv om lejlighederne ifølge Carsten Holgaard både kan passe til familier, singler og par, er fællestrækket at de er tænkt til folk som rejser og bruger byen meget.
”Så den 10-værelseslejlighed består lige pludselig også af tv-stuen der ligger i Grand og musikværelset i DR’s Koncertsal. Det her segment lever livet ude og er primært hjemme for at sove og soignere. Man begynder at leve som man gjorde hvis man boede på et hotel, eller hvis man var ude at rejse.”
Det er nu næsten synd, for lejlighederne er ret så attraktive hvis man er tilhænger af havudsigt, kæmpe vinduespartier og new yorker-loft-stemning. Eller hvis man blot har lyst til at være medlejer af Københavns største tagterrasse. Terrassen, der mest af alt minder om et bjerglandskab, er bygget op over syv taghøje, har oceaner af plads og en uforstyrret udsigt over havnen, Amager Fælled og byen. Netop denne feature har ifølge Carsten Holgaard været medvirkende til at flere prominente danskere allerede har skrevet deres navn på en midlertidig lejeaftale.
Prisniveauet er også ganske eksklusivt, for man betaler som udgangspunkt per nat, og der ligger niveauet mellem 1.350 og 3.500 kroner. Den gennemsnitlige døgnpris bliver reguleret ned, jo længere tid man vælger at leje en lejlighed, men umiddelbart vil mange københavnere skulle have gang i en god lønforhandling for at være med.
Selv om Stay først åbnede i februar måned, blev stedet testet under klimatopmødet af blandt andre præsident Obamas delegation.
”Mens præsidenten var i Bella Center hang store dele af hans delegation ud her, og efter de var taget af sted, sendte ham der stod for tropperne en mail til os. Han ville bare sige at delegationen nu havde fløjet verden tynd og prøvet at bo stort set alle steder, men at det her var den største oplevelse de nogensinde havde haft,” siger Carsten Holgaard.
Stay er i høj grad også tænkt til rejsende, og arkitekten håber at stedet kan være med til at sætte nye standarder for hvad danskerne kan præstere.
”Vi føler os forpligtet til at være på forkant med hvad Danmark kan præstere, og det er altså meget andet end møbler fra 1950’erne.”