pixel

Vester Voldgade som cykelgade igen forsinket — men er der en bedre løsning?

Fremtiden som cykelgade lader vente på sig, og forvaltning vil ikke udtale sig — Men Magasinet KBHs læsere har et andet forslag.

For de tusinder af cyklister, der hver dag kører ad Vester Voldgade, var der gode nyheder i august 2023:

Gaden skulle laves til en cykelgade allerede fra 1. januar 2024.

Nu vender vi dog snart kalenderbladet til 2025, og endnu er intet sket.

Og på Københavns Rådhus oplyser man nu, at man igen er blevet forsinket med sagen.

Mere end 10 x biler

Ved den seneste trafiktælling af cyklister på Vester Voldgade nåede man op på godt 8.000 cyklister pr. døgn — flere end 10 gange så mange cykler som biler.

Men dén tælling blev lavet blot et par måneder efter, at Lille Langebro var åbnet i 2019. Og siden er flere og flere cyklister begyndt at bruge ruten som fast forbindelse mellem Christianshavn og Indre By.

Og så blev tællingen i øvrigt lavet på en dag med "kraftige byger og hård vind".

Med andre ord: Rigtig mange cyklister bruger i dag Vester Voldgade, som trods trafikfordelingen stadig har mere plads til biler end til cykler.

Det var ikke mindst derfor, at Enhedslisten sidste år forslog at lave gaden til en såkaldt 'cykelgade', hvor cyklister kan bruge hele kørebanen, og hvor bilerne pænt må holde sig bag de to-hjulede — også selvom de måske kun kører 10 km/t og sludrer om, hvor god festen var i går.

Kun Konservative og Venstre stemte ved den lejlighed imod, og dermed var der lagt op til nye tider på den vigtige forbindelse mellem havnen, Rådhuspladsen og Jarmers Plads.

I marts 2024 var intet dog sket endnu, og embedsværket på rådhuset oplyste ved den lejlighed til Magasinet KBH, at man stadig var i gang med at udarbejde "et forslag" på trods af, at det politiske ønske altså havde været en omlægning allerede 1. januar.

Man regnede dog med at være klar med forslaget i april eller maj.

I august var intet dog fortsat sket — og intet forslag var blevet lagt frem.

Teknik- og Miljøforvaltningen sagde nu til Magasinet KBH, at "forslaget om cykelgade og cykelsti på Vester Voldgade medfører trafiksikkerhedsmæssige udfordringer, og [vi] undersøger derfor alternative muligheder".

Nu forventede man i stedet at være klar med et udspil i "efteråret".

Nu først i 2025

Da efteråret i disse dage går voldsomt på hæld, har vi igen spurgt forvaltningen om en status på sagen. Og svaret lyder nu:

"Indstillingen [forslaget. red.] er desværre forsinket og forventes fremlagt for Teknik- og Miljøudvalget primo 2025."

Teknik- og Miljøudvalget består af de 11 folkevalgte, der i sidste ende skal vende en tommelfinger op eller ned til planerne.

Men hvorfor er forvaltningen igen blevet forsinket med udarbejdelsen af planen? Og hvad er det man arbejder på? vil Magasinet KBH gerne vide.

Det ønsker forvaltningen dog ikke at svare på.

Og dermed er status altså, at Vester Voldgade som mulig cykelgade nu bliver i hvert fald et år forsinket i forhold til de oprindelige ambitioner — men at vi ikke kan sige hvorfor.

Som vi skrev i august, var en mulig årsag, at der var fremskredne planer om at anlæge en parkeringskælder under Dantes Plads — en P-kælder der skulle have tilkørsel fra netop Vester Voldgade.

Her i oktober blev der givet endelig byggetilladelse til projektet, og for mange vil 'cykelgade' og 'parkeringskælder' nok rime dårligt på hinanden. Men forvaltningen vil altså ikke oplyse, om dette spiller ind i den nye forsinkelse.

Vester Voldgade har i dag et ganske komplekst system af ensretninger — bevidst indrettet således for at reducere biltrafikken, da Vester Voldgade blev hovedrenoveret i 2012 for knap 50 mio. kr.

Læsere: Ikke nødvendigt

Enhedslistens forslag fra sidste år lød på, at cyklisterne fremover både skulle kunne bruge de eksisterende cykelstier og kørebanen. De langsomst kørende kunne holde sig på cykelstierne, mens dem der ville hurtige frem, kunne tage kørebanen i brug.

Magasinet KBHs læsere — og brugerne af vores app CityChange, hvor man kan stille forslag til byen — er dog ikke nødvendigvis enige i, at dét er nødvendigt.

Den klart mest populære kommentar til vores artikel fra august lød blandt andet:

"Jeg synes, at vi cyklister sagtens kan nøjes med mindre end at hele gaden laves til cykelgade. Som det er nu, er problemet ikke de ganske få biler, der kører i gaden, men at vi mange flere cyklister skal vente og vente og vente ved hvert eneste lyskryds for at lade ganske få (ofte slet ingen) biler komme på tværs af gaden."

Trods den relativt beherskede mængde biltrafik er der i dag fire lysregulerede kryds mellem Rådhuspladsen og Vester Voldgades udmunding i ringvej O2, der løber ind under Blox.

Det er fire lyskryds på mindre end 600 meter, og kommentaren fortsatte:

"Man kunne simpelthen fjerne alle lyskrydsene bortset fra det ved Stormgade og med hajtænder markere, at det er Vester Voldgade der er hovedfærdselsåren."

Dét var mange andre læsere enige i var en god idé. Og på CityChange finder man hele fire forslag til at fjerne eller gentænke lyskrydsene på Vester Voldgade — og alle har modtaget 95-100% opbakning fra andre brugere.

Har du app'en installeret på din telefon eller tablet, kan du gå direkte til forslagene herunder ved at trykke på dem.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Ann Seemann
Selvfølgelig bør man ændre lyskurvene, så på passer trafikken. Men mit klare indtryk er at ingen på Rådhuset vil gøre noget for trafikken i VV. De har kun en ting i hovet og det er st få bygget en p-kælder stik i mod al sund fornuft og stik imod de fleste beboers ønsker.
Opspin
Det er fuldstændig grotesk, først er der rødt lys i et minut og 20 sekunder for at sammenlagt 4 biler kan komme til og fra Rysensteensgade, og er man dum nok til at blive holdende for rødt, så bliver man "belønnet" med 10 sekunder til at spurte de 170 meter til næste kryds (altså minimum 60km/t) ellers kan du få lov at vente endnu et minut ved ringvejen før du endelig kan køre over Lille Langebro.
Opspin
Jeg foreslår at man giver tilladelse til at bygge parkeringskælder alt hvad man vil, og så laver gaden til en cykelgade, hvor kørsel med biler vel at mærke ikke er tilladt. Eller vil kan give dem tilladelse til at køre ind og ud af deres forbandede parkeringskælder hver anden tirsdag kl. 2-5 om natten.
Ann Seemann
Jeg har en trafiktælling fra kommunen fra 2021, der på 16.000 cykelister om dagen over , lille Langebro. Så jeg forstår ikke de 8.000, der står i denne artikel.
Kristian Lyhne-Nielsen

I forhold til det koas der er på Nordre Frihavnsgade som cykelgade (som er blevet værre at køre på end før) er det da klart at foretrække, cykelsti hvis der er plads. Så snart bilerne og cyklerne bliver blandet opstår der farlige situationer. (Og NEJ der er ikke krav i loven om at biler SKAL holde sig bagved på en cykelgade som i skriver de må, og gør, overhale langsomtkørende cyklister, som iøvrigt skal give plads hvis de kan) Cykelgader fungerer bare ikke hvis der også må køre biler.

- En cyklist.
Opspin Kristian Lyhne-Nielsen

Nemlig!

> en såkaldt 'cykelgade', hvor cyklister kan bruge hele kørebanen, og hvor bilerne pænt må holde sig bag de to-hjulede — også selvom de måske kun kører 10 km/t og sludrer om, hvor god festen var i går.

En bedre formulering kunne lyde: "En såkaldt cykelgade hvor biler aggressivt overhaler langsomme cykler, så modkørende cyklister må vige ind til siden."
finn.breddam

"Vester Voldgade har i dag et ganske komplekst system af ensretninger": en tankevækkende illustration.

For mig understreger den en generel pointe: en cykelbro skal ikke bare være en fin bro, der går i land et eller andet sted. Den skal forstås som et nyt element i et eksisterende netværk. Lille Langebro blev en kraftig påvirkning af de delikate balancer i området omkring Vester Voldgade - men tænkte man på det, da man godkendte den? Formentlig ikke. Og jeg tror da også, at mængden af cykeltrafik har overrasket de fleste. En bygade med blandet trafik blev til en cykelflod.

Men hvad kan man gøre? Måske skal man bare acceptere, at det er meget tæt by med virkelig mange sidegader. Og et ganske komplekst system af ensretninger, der ikke egner sig til en dobbeltrettet cykelgade.

Hvis man ikke en gang kan bremse den besynderlige beslutningsproces om parkeringskælderen, er der nok ikke så meget at stille op. Man kan vælge at køre ad Langebro og HCA Boulevard.
Opspin finn.breddam
Jeg vil hellere bruge et par minutter mere på at køre ad en mindre befærdet gade end at køre langs med ham Andersens Boulevard. Mindre befærdede veje betyder betydeligt mindre støj, og bedre luftkvalitet.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling