pixel

Vester Voldgade som cykelgade forsinket atter engang

Nye detaljer forklarer, hvorfor central gade endnu ikke er lavet til en cykelgade — trods politisk beslutning.

vester voldgade

Det er nu knap 1½ år siden, at det blev vedtaget, at Vester Voldgade skulle være en såkaldt 'cykelgade'.

Og der er godt et år siden, at ændringen skulle have været gennemført.

Men endnu er intet sket.

Og man kommer nu til at vente endnu længere på, at der kommer en afklaring på sagen.

Forvirrede cyklister?

I november kunne vi fortælle, at den allerede dengang forsinkede sag nu var sat på programmet til politisk behandling "primo 2025".

Men et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen på Københavns Rådhus viser, at man nu først regner med at være klar til næste skridt i 2. kvartal — altså senest ved udgangen af juni.

I november var det desuden ikke klart, præcis hvad udfordringen bestod i.

Det var tilbage i august 2023, at politikerne bad embedsværket om en konkret plan for en omdannelse af gaden — med henblik på at gennemføre den få måneder senere.

Men endnu er vi altså end ikke nået til den konkrete plan, og i november var forvaltningen meget fåmælt, da Magasinet KBH spurgte ind til sagen. 

Det nye notat afslører dog, at det ikke mindst er færdselslovens §14, der er problemet.

Her står, at hvis der "på [en] vej [er] anlagt særlige baner for forskellige færdselsarter, skal kørende benytte den bane, som er bestemt for færdsel med køretøj af den pågældende art."

Dét læser forvaltningen som, at man ikke må lave en gade til en cykelgade, hvis der allerede er en cykelsti på gaden. For cykler skal benytte en cykelsti, hvis den findes.

Man kan godt nok søge om en dispensation til et forsøg, men embedsværket vurderer, at Vester Voldgade som cykelgade uanset hvad vil blive forvirrende for cyklisterne.

På en cykelgade må cyklerne gerne indtage gadens kørebane, og bilerne skal holde sig bagved.

"Kørsel [med biler] på kørebanen må kun ske med en hastighed svarende til hastighed for cyklister", står der i loven om cykelgader. 

Men hvis der allerede findes en cykelsti på gaden, vil ét spørgsmål formentlig forme sig i hovederne på de cyklende:

Hvilke cyklister skal køre på cykelstien, og hvilke skal bruge kørebanen, som altså skal deles med bilerne?

Hvis Vester Voldgade laves til en cykelgade, frygter forvaltningen også øget fare i krydsene, da den blandede trafik kan gøre gaden mere kompleks at navigere på — og der vil opstå være risiko for "konflikter" mellem svingende og ligeudkørende cykler og biler.

Desuden vil cyklister have lov til at skifte mellem cykelsti og vejbane, når de vil, og det frygter man også kan skabe "uhensigtsmæssige situationer".

Læsere har andre forslag

Forvaltningen har dog ikke helt opgivet ævred. Planen er altså nu at fremlægge et bud på en løsning i 2. kvartal, men det bliver formentlig ikke med Vester Voldgade som en regulær cykelgade a la Nordre Frihavnsgade eller Vendersgade.

I stedet vil man "beskrive et trafikforsøg, der tager udgangspunkt i" den oprindelige idé om at gøre gaden til en cykelgade.

Som vi skrev i november, er en ny status som cykelgade dog tilsyneladende ikke den højeste prioritet på Vester Voldgade for Magasinet KBHs læsere.

Et langt mere hørt forslag er at få "ryddet op" i gadens lyskurve, så man som cyklist mellem Lille Langebro og Rådhuspladsen ikke skal bruge flere minutter på at vente for rødt.

Der er "kraftigt brug for at justere lyskurvene, så der kan komme en grøn bølge for cyklisterne", lyder én kommentar til artiklen i november.

En anden skriver: "Det er som om, lyskurvene er indrettet efter den bilmængde, der for mange år tilbage var i Vester Voldgade."

Og en tredje læser har et meget konrekt udspil:

"Lyskrydset ved [Løgngangstræde] skal nedlægges. Lyskrydset Ny Kongensgade bør kun være reguleret i skoletiden, og krydset Rysensteensgade skal prioritere de bløde trafikanter nordvest-sydøst modsat i dag biler fra Langebro."

I vores app, CityChange, er der også kommer flere forslag ind (link åbner i app'en, hvis du har den installeret):

Én bruger vil fjerne trafiklyset ved Rysensteensgade. En anden vil fjerne det ved Ny Kongensgade. Og en tredje har et komplet forslag til en omlægning, der blandt andet indeholder en ny ensretning og en tunnelføring af Stormgade.

Lav cykelsti til fortov?

Flere læsere er dog stadig positive over for idéen om en cykelgade, og én har i artiklen fra november et forslag, der vil løse forvaltningens aktuelle hårdknude:

"Brug de nuværende cykelstier til fortov". 

Gør man dét, vil der ikke længere være en særlig bane til cyklisterne, og så vil Vester Voldgade formentlig kunne laves til cykelgade i overensstemmelse med færdselsloven. 

Og — foreslår læseren — en del af det frigivne areal på cykelstien kan også bruges til mere af den cykelparkering, som i dag flere steder spærrer fortovet på gaden.

Vi følger naturligvis sagen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling