Lille Langebros landing laves om
Det skal være mere sikkert at "lande" på Christianshavn fra Lille Langebro — og Langebrogade ændrer form. Men er det nok?
Lille Langebros møde med Christianshavn er et sted, hvor biler, cyklister og fodgængere let krydser klinger.
Skal du som cyklist fra Indre By lige ud og ned ad Langebrogade, skal du krydse to bilspor midt i et vejbanesving.
Lettere er det ikke, hvis man skal til venstre langs havnen eller til højre mod Islands Brygge.
Her er en solid nedbremsning, en hurtig konsekvensberegning og et 120-graders sving nødvendigt — og ofte ender det i ren panik med en genvej over brostenene, hvor forvirrede fodgængere ikke ved, hvor de skal gemme sig.
Men snart — eller i hvert fald om et par år — bliver den slags situationer forhåbentlig sjældnere på disse kanter.
Ny midterhelle og cykelasfalt
Københavns Kommune har nemlig fundet midler på næste års budget til at forsøge sig med lidt adfærdspåvirkning.
Blandt andet vil der blive etableret et forhøjet areal — et 'helle' — mellem de to cykelbaner, der krydser den brostensbelagte promenade.
Dét skal gøre livet lettere for krydsende fodgængere, der med et helle imellem de to baner får et sikkert sted at holde pause og altså ikke behøver at tage højde for cykler fra begge retninger på én gang, når de skal krydse cykelstien.
I dag er også cykelstien belagt med brosten, men den vil i stedet få lagt asfalt på sig.
Udover at tydeliggøre for alle, at der altså er tale om en cykelsti, skal asfaltbelægningen gøre det mere behageligt at "lande" igen, efter at man er kommet ned ad broens hældning, hvor cyklen er kommet op i fart.
Håbet er, at cyklisterne med ændringerne vil fortsætte ned ad cykelstien til Langebrogade i stedet for at krydse tværs over brostenene, som det ofte sker i dag.
Det kan man dog måske være i tvivl om vil lykkes.
Både fodgængere og cyklister har det generelt med at vælge den korteste vej. Og selvom en asfaltering vil tydeliggøre cykelstien, vil det for højre-svingende cykelister stadig være hurtigst at, ja, svinge til højre over promenaden frem for at fortsætte ligeud mod Langebrogade, hvor der i øvrigt ikke er meget plads til at holde og overveje sit næste træk.
Nu også cykelgade
På samme budget, der blev vedtaget i mandags, fandt politikerne penge til en anden ændring ved Lille Langebro, der skal forbedre forholdene:
Langebrogade skal nu være en cykelgade.
På cykelgader må der stadig køre biler, men de er underordnet cyklerne, som de skal holde sig bagved — uanset hvor langsomt cyklisterne måtte køre.
Lille Langebro lander på Langebrogade, og ved at lave den om til en cykelgade er der håb om, at cyklernes møde med bilerne — når de kommer ned ad Lille Langebro — vil blive mindre problematisk, fordi bilerne vil skulle respektere cyklerne.
Rent praktisk vil vejarealet blive indsnævret, så gaden kun er 5,5 meter bred — mod i dag cirka 7,5 meter.
Dermed kan man også udvide den brostensbeklædte fodgængerpromenade langs havnen med to meter — og hele øvelsen skal få bilisterne ned i fart og underordne dem den bløde trafik på stedet.
Samtidig vil der blive opsat ny belysning fra lavere lysmaster, hvilket også er et lille "trick", som ændrer et byrums karakter og skal få bilisterne ned i fart.
Op mod 12 parkeringspladser må forlade denne verden til fordel for omlægningen.
Politikerne kunne have valgt at lave hele Langebrogade — fra Christianshavns Kanal til Langebro — om til cykelgade. Men i denne omgang nøjes man med stykket mellem Langebro og Lille Langebro, der ifølge kommunen selv er det vigtigste med hensyn til cyklisternes sikkerhed.
Den sidste strækning vil måske blive omlagt en gang i fremtiden.
Flere bud på løsninger
Lille Langebros landing og trafikmønster har voldt hovedbrud lige siden 2019, hvor broen åbnede — ikke mindst hos Christianshavns Lokaludvalg, der har ønsket sig den løsning, som nu er blevet finansieret.
På Magasinet KBH's søsterprojekt CityChange har vi efterhånden modtaget 260 forslag til fysiske forbedringer i hele byen — heriblandt tre der handler om Lille Langebros landing.
Én bruger har foreslået at etablere en ny cykelbane til de højresvingende cyklister. Banen vil resultere i et blødere højresving og formentlig mindske cyklisters trang til at skrå ind over promenaden.
Brugeren bemærker, at her er rigelig plads på vejbanen til at lave cykelbanen, hvilket altså nu er blevet bekræftet, da Langebrogade som cykelgade vil blive to meter smallere.
En anden bruger har foreslået vigepligt og en tydelig afstribning på vejen for dem, der skal svinge op på broen — så dem der kommer ned ad broen med højere fart får første prioritet til at fortsætte ligeover og ned ad Langebrogade.
Begge forslag kunne tænkes at tage en smule af trafikpresset og er da også begge blevet vel modtaget med hele 100 procents opbakning fra de øvrige brugere.
En tredje bruger foreslår i stedet et lyssignal for cyklister der kommer ned ad broen, så gående lettere kan passere cykelstien.
Dét forslag er dog langt fra populært med kun 26% i støtte — måske fordi en sådan løsning kan skabe en cykel-flaskehals på den sparsomme plads for enden af broen.
(Har du CityChange app'en installeret kan du gå direkte til forslagene ved at klikke på dem herover)
Men tilbage til virkeligheden:
Anlægsprojektet for landingen er budgetteret til godt 3,6 millioner kroner, mens prisen for at gøre Langebrogade til cykelgade løber op i 5,3 mio. kroner.
Fordi de to projekter nu er besluttet samtidigt, kan man dog spare omkring 0,6 mio. kroner i 'synergieffekt', og dermed lander den samlede regning forventeligt på 8,3 mio. kroner.
Den forvandlede landing og gade forventes først klar omkring maj 2027.
Lille Langebros landing er i øvrigt ikke den eneste i kommunen, der snart skal trafiksikres. Også dens næsten-nabo mod syd, Bryggebroen, står til en snarlig, lille ombygning på Islands Brygge-siden.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Meget enig. For en ingeniør er en bro en enkeltstående, spændende opgave. For os andre er den et lille stykke af vejen.
Det er faktisk lidt påfaldende, at det kun gælder cykelbroer! Bilbroer har ikke det samme problem.Great to hear. We know for a fact that at least some employees at the right department at the city hall follow what is going on in the app. We are also (still) working on a formalised collaboration with the municipality but it is a long and hard process to go through.
Simultaneously we are in the middle of developing a new version of this site — which will include new integrations with CityChange where it will be easier for readers to get an overview of all suggestions from the app as well easier for us to present relevant suggestions in connection with the journalistic coverage. Expected launch in the spring.
Keep suggesting and voting!"I wish there was an easier way of getting these sensible suggestions into the hands of the planners":
Maybe this should be a "co-creation" function in the TMF, maybe just one person part-time, but integrated in the organisation: receiving suggestions, filtering them (rudely), and value adding through helping with simple graphic sketches, clarifying limitations, giving context (in this case: the original lokalplan, and information such as this article).