Efter syv år: Blot 124 pladser til 25.000 ladcykler
Det går ikke hurtigt med at få etableret parkering til byens mange ladcykler.
København har i dag 124 parkeringspladser dedikeret ladcykler.
Overhovedet at have sådan nogen er ikke noget, mange storbyer kan bryste sig af — men i en by som København forslår dagens udbud som en tre-hjulet cykel på en otte-sporet motorvej.
Man anslår nemlig, at der kører omkring 25.000 ladcykler rundt på gaderne i Københavns Kommune, og en optælling lavet i 2017 estimerede, at omkring 3.500 af dem til enhver tid er parkeret i byrummet.
Dét viser et dokument fra Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning.
Med andre ord er der en dedikeret P-plads til blot 3,5% af de ladcykler, der er parkeret i byrummet. Og maskimalt én P-plads til rådighed for 0,5% af det totale antal af ladcykler i byen.
Etableringen af pladserne startede tilbage i 2015 med 10 test-stativer på Østerbro, og i dag har Østerbro i alt 60 stativer — altså cirka halvdelen af alle i byen.
Ladcykler fjerner biler
Efter gode erfaringer fra forsøget, startede man i 2017 på en større udrulning af de særlige P-pladser — ikke mindst fordi man antog, at ladcyklerne for nogen kan erstatte en bil og dermed bidrage til at nedbringe forurening og trængsel på gaderne.
Og i 2021 konkluderede man på basis af den såkaldte 'mobilitetsundersøgelse', at for en fjerdedel af ladcykelejerne erstatter den en bil. Det vil sige, at cyklerne sparer byen for i omegnen af 6.200 biler.
Derfor er det sandsynligt, at fortsat udbredelse af ladcyklerne skabt af forbedrede forhold, ville kunne reducere antallet af biler i byen yderligere.
Tilbage i 2017 udtalte daværende teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) derfor, at han godt kunne forestille sig, at et antal bilparkeringspladser i fremtiden blev lavet om til parkeringspladser til ladcykler — men uden betaling, vel at mærke.
Men så langt er man altså ikke nået endnu fem år senere — langt fra. Indre By, der er et af de områder med mest trafik fra ladcykler, har f.eks. i alt blot 8 pladser til ladcykler.
Sagen kan dog måske få ny opmærksomhed nu, da dokumentet fra Teknik- og Miljøforvaltningen er blevet til som svar på et spørgsmål stillet af Astrid Aller fra SF, der sidder i Teknik- og Miljøudvalget.
Og i det inderste af byen — Middelalderbyen — vil en måske kommende fjernelse af hundreder af P-pladser til biler kunne skabe ny plads til ditto for ladcykler.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer