Politikere vil ikke informere cyklister om ret til parkering
Stort flertal ønsker ikke, at byens cyklister får at vide, at de gerne må parkere på byens P-pladser til biler.
Du må gerne parkere din cykel på en P-plads til biler — men Københavns Kommune kommer ikke til at gøre en indsats for at fortælle dig det.
Dét er konklusionen på en potentielt meget betydningsfuld sag, der har cirkuleret bag murene på Københavns Rådhus den seneste måneds tid.
Den lille "afsløring" af cyklisternes rettigheder til parkering kunne Magasinet KBH viderebringe i starten af september. Og sidst på måneden stillede SF på Københavns Rådhus så et politisk forslag om, at kommunen skulle informere beboerne om deres lovmæssige ret til at stille cyklen på en P-plads, der ellers er tiltænkt biler.
Embedsværket advarede om, at informationen kunne have "utilsigtede konsekvenser" i form af reduktion af plads til byens biler — og problemer med at håndhæve tidsbegrænset parkering, hvis der holdt cykler på P-pladserne i stedet for biler med P-skiver og EasyPark.
Men de konsekvenser var altså ikke mere utilsigtede, end at SF foreslog, at kommunen — f.eks. via plakater ved busstop — iværksatte en informationskampagne. Hensigten var ikke mindst at komme den udbredte parkering af cykler på byens overvejende smalle fortove til livs.
Men det kommer ikke til at ske.
Gør det ulovligt
Til den politiske afstemning tidligere på ugen blev partiernes vidt forskellige syn på bilens rolle i byen trukket godt op.
Det er generelt hos de Konservative, at man finder rådhusets mest bil- og parkeringsvenlige mennesker — og partiet stillede et modforslag om, at man i stedet bad regeringen om at ændre lovgivningen, så det blev muligt at opkræve betaling for cykelparkering på P-pladser tiltænkt biler.
Forslaget indeholdt ikke detaljer om, hvorvidt det skulle være billigere for cyklerne, fordi de fylder mindre, men det var også ligemeget. For alle øvrige partier stemte imod idéen.
Socialdemokratiet stillede sammen med De Radikale efterfølgende et mere omfattende forslag. De to partier ville også kontakte regeringen — men med henblik på at Christiansborg i stedet helt skulle forbyde, at cykler kan bruge P-pladser til biler.
Det var måske overraskende for nogen, at De Radikale — der ofte stemmer "grønt" på rådhuset — var med i dét forslag. Partiet førte dog til protokols, at man "gerne ser flere forsøg med midlertidig cykelparkering på etablerede bilparkeringspladser med dedikerede cykelstativer."
Men ifølge De Radikale skal udbredelsen ikke foregå ved, at man deler information om, hvad loven tillader. Partiet tilføjede: "Vi mener, at det skal ske under ordnede rammer og ikke på det uregulerede grundlag, [SFs] forslag lægger op til."
Kun Socialdemokratiet og Radikale Venstre selv stemte dog i sidste ende for at forsøge at få ændret loven, så det kommer heller ikke til at ske.
Også Ø imod
Til sidst nåede SFs eget forslag frem til stemmeknapperne, og her kunne partiet kun samle støtte fra Alternativet. Og dermed faldt forslaget om at informere byens cyklister.
Sammen med Venstre noterede Socialdemokratiet i protokollen, at man "ikke ønsker at støtte [SFs] forslag, som vi mest af alt opfatter som kontraproduktivt for en velfungerende by og politisk drilleri på den bekostning."
Og selv cykelglade Enhedslisten stemte imod, fordi man er bange for, at en oplysningskampagne vil "skabe flere konflikter mellem byens trafikanter, da både cyklister og bilister i dag har vanskeligt ved at finde parkeringspladser visse steder i byen."
Så status er altså, at der er status quo i København med hensyn til cykelparkering på P-pladser tiltænkt biler:
Ja, du må gerne, men nej, kommunen kommer ikke til at oplyse dig om det, for det er bedst, at beboerne ikke ved det.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!