pixel

Parti vil informere cyklister om at de må bruge byens P-pladser

SF foreslår nu, at man ser bort fra "utilsigtede konsekvenser" og informerer byens cyklister om deres rettigheder — afstemning i næste uge.

parkering larsbjørnstræde

"Så er det da helt sikkert, at de idioter, der gør det, må finde deres cykel flyttet til fortovet. Det var da i øvrigt en utrolig dum regel."

Sådan lød én af mange kommentarer på Facebook, da Magasinet KBH den 5. september kunne fortælle, at cykler faktisk gerne må parkere på P-pladser til biler — men at kommunen helst ikke skilter med det. 

Om reglen er dum eller ej, må være op til den enkelte. Men den danske færdselslov forbyder ikke cykler at brede sig ind på bilernes parkeringsdomæne.

At mange nok ikke er klar over dét, vidner enhver tur rundt i København om: Biler parkerer ved kantstenen eller i afmærkede båse, mens parkerede cykler meget ofte findes på fortove og pladser. Og man ser så godt som aldrig en cykel parkeret på en P-plads til biler.

Men nu er der stillet politisk forslag om, at Københavns Kommune skal oplyse byens beboere om, at bilerne altså ikke har ejerskab over byens gadeparkering.

Utilsigtede konsekvenser

Hvis cykelparkering på P-pladser til biler pludselig bliver en norm blandt byens cyklister, kan man nok forestille sig en ganske betydelig ændring af gadebilledet.

Og netop dét gjorde embedsmændene i Teknik- og Miljøforvaltningen opmærksom på, da Astrid Aller fra SF spurgte dem om muligheden for, at kommunen gav bedre information til cyklisterne om deres mulighed for at bruge byens bilparkering.

Mere præcist forklarede embedsværket i et skriftligt notat til Aller, at det kunne have "utilsigtede konsekvenser" at fortælle beboerne om deres rettigheder.  

Magasinet KBH udlagde den 5. september sagen som, at Københavns Kommune helst ikke vil have, at befolkningen bliver klar over denne mulighed for cykelparkering.

Dén udlægning gik Teknik- og Miljøforvaltningen dog efterfølgende lidt i rette med. I en mail til Magasinet KBH skrev man, at "forvaltningen lægger tingene objektivt frem for en politiker, som har spurgt til det." 

Informationerne til Aller gik primært på, at hvis beboerne bliver klar over denne mulighed for cykelparkering, så kunne to ting ske:

  • Hvis cykler optager pladserne, kan de ikke bruges til biler, hvilket vil sænke byens parkeringsdækning (for biler).
  • Cykler kan ikke henføres til en ejer, og derfor vil det ikke være muligt at håndhæve f.eks. tidsbegrænset parkering af cyklerne på P-pladserne.

Bedre end på fortovene

Disse konsekvenser har dog ikke været mere utilsigtede for Astrid Aller, end at hun og SF nu har stillet et politisk forslag om, at Teknik- og Miljøforvaltningen skal lave en kampagne, "som gør københavnerne opmærksomme på lovligheden af at parkere cykler på bilparkeringspladser.".

Som eksempel nævnes en kampagne på byens busstoppesteder, hvor man med plakater kan oplyse byens beboere om denne godt gemte parkerings-hemmelighed.

Aller og SF ønsker dog, at en eventuel adfærdsændring hos cyklisterne tager hensyn til bilisterne:

"[...] Hvis en gade nu er helt fyldt med cykler, så er det bedre, at man stiller sin cykel helt i enden af en bilbås, så der stadig kan holde en bil, end at man stiller cyklen midt i båsen," lyder det blandt andet i forslaget.

SF understreger, at man helst så, at alle byens cykler blev parkeret i dertil hørende cykelstativer. Men bag forslaget ligger ifølge SF den virkelighed, at der langt fra er nok cykelstativer i byen, og at det er bedre at cyklerne bruger P-pladserne på gaden, end at de spærrer på fortovene.

Om byens bilister vil acceptere at dele deres P-pladser med cyklisterne — eller om de blot vil flytte cyklerne op på fortovet, som Magasinet KBHs læser ser for sig — er indtil videre et åbent spørgsmål. Men det vil uden tvivl være svært for politiet at kontrollere "cykelflytning" foretaget af bilister, der vil have byens P-pladser for dem selv.

SFs forslag skal behandles politisk den 2. oktober. Partiet kan formentlig ikke vente støtte fra bilparkeringsvenlige Konservative og Venstre — og formentlig ej heller fra Socialdemokratiet. Men kan man samle støtte fra cykeltilhængerne i Enhedslisten og Alternativet, vil der være stemmelighed blandt de 10 ud af Teknik- og Miljøudvalgets 11 medlemmer.

I så fald vil De Radikales ene stemme afgøre, om byens beboere skal oplyses om, at de gerne må indtage byens P-pladser til biler.

Men dette er naturligvis spekulation — vi opdaterer efter afstemningen i næste uge.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Niels Henrik Jensen
At reglerne er tåbelige og forældede fremgår også af, at det på samme måde er tilladt at parkere sin cykel på cykelstierne. Man kan vel forestille sig det kaos det vil fremkalde hvis bilisterne parkerer deres cykler på cykelstierne. Ryd op i reglerne og undgå at skabe sådanne konflikter mellem de forskellige trafikantgrupper.
vibe
Ønsker SF at jage familier med bil ud af byen?
lthomsen
Hvis så bare det ville blive fulgt op af en mere konsekvent fjernelse af de cykler der holder hvor der står de ikke må være. Bl.a. ved linje 5Cs stoppested på Nørreport (retning Amager) hvor man ikke kan komme ind på fortovet pga cykler mellem søjlerne der.
Soeren.chr.jensen_1735
Hvor er det sødt at tænke så blidt om cyklerne. Men det vil skabe total kaos for den bilende trafik. Husk, at selv på Nørrebro og Vesterbro er der mange, der har anskaffet sig bil. Ikke alle københavnere klarer sig med en cykel.
Lars Barfred 1
Det er min erfaring, at hvis man parkere sin cykel på en p-plads i Indre By, bliver andre cyklister straks inspireret, og vil i løbet af kort tid have gjort en følge. Når man tager den igen, vil der typisk stå 3-5 andre cykler i samme p-boks.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling