Endelig færdig: Ny Nørrebrogade
Fotoserie: Tag med ned af færdigomlagte Nørrebrogade, der har fået plads til begejstring og integrerede sidegader.
36.000 cyklister kører over Dr. Louises Bro i døgnet. Det er Europas største koncentration af cyklister, og 6.000 flere end da trafikforsøget startede.
7.000 buspassagerer i døgnet stiger af og på ved stoppestederne mellem Fælledvej og Elmegade, hvor der ikke må køre biler.
Kommunes målinger under forsøgs- og ombygningsperioden viser:
Flere cyklister, men bedre cykelfremkommelighed på Nørrebrogade.
Busserne kører ikke hurtigere, men mere regelmæssigt, og fordi de holder mindre i kø, lukker de mindre CO2 ud på strækningen.
10% af biltrafikken er forsvundet.
Støjniveauet er faldet mellem 1½ og 3½ dB. Det største fald på strækningen ud for Assistens Kirkegård.
Tidslinje
1. forsøgsperiode: oktober - december 2008
Den første forsøgsperiode gav på flere delstrækninger bredere fortove og cykelstier, samt fremrykkede busperroner. To bussluser anlagdes ved Nørrebrohallen og Fælledvej, og det blev forbudt at køre lige over ved Nørrebros Runddel. Mængden af biler på Nørrebrogade faldt med næsten 50 procent.
2. forsøgsperiode: januar - august 2009
Nye bænke og andet byinventar kom til for at eksperimentere med de frigivne arealer. Hastighedsgrænsen blev sat ned til 40 km/t, til gengæld lempedes andre bilrestriktioner, for eksempel blev det tilladt at køre lige over Runddelen.
3. forsøgsperiode: august 2009 - sommeren 2010
Nu uden busslusen ved Nørrebrohallen. Projektforslaget for første etape mellem fra Dr. Louises Bro til Nørrebros Runddel blev vedtaget af Borgerrepræsentationen 8. oktober 2009.
Ombygning af første etape: september 2010 - december 2011
År efter år er forløbet med forvirrende trafikforsøg, hidsig debat og omsiggribende vejarbejde. Men kort før nytår stod den langt om længeligt helt klar: Den Ny Nørrebrogade.
For 36 mio. kroner er strækningen fra Dronning Louises Bro til Nørrebros Runddel blevet bygget om til fordel for fodgængere, buspassagerer og cyklister - på bekostning af gennemkørende bilister.
Cykelstier og fortorve er blevet bredere og kørebanen indsnævret. Flere bænke, affaldsspande og slyngplanter er kommet til, og sidegaderne har fået særlige læssezoner med cykelparkering. Der er også kommet ny gadebelysning på hele strækningen.
mKBH's fotograf Jens Larsen dokumenterer her turen ned af den ny Nørrebrogade, i al beskedenhed den travleste cykelgade i Europa: