pixel

Hver anden bil er fortrængt

kbh magasin

Om Nørrebrogade er en succes eller ej, efter den er blevet omindrettet mest til cykler, gåben og busser, er et ideologisk spørgsmål. Men nu er der i hvert fald trafikstatistik at forholde sig til.

Efter flere indledende trafikforsøg, stod den ny Nørrebrogade endeligt klar sidst i 2011. Københavns Kommunes egen evaluering viser nu, at den daglige biltrafik over Dronning Louises Bro er faldet fra 15.000 til 6.000, altså med 60 procent.

Umiddelbart er det ikke gået ud over alternative ruter i bydelen, da biltrafikken på hele Nørrebro er faldet med 10 procent.

Samtidig er antallet af fodgængere over broen steget med 60 procent, fra 4.731 til 7.616, og de 36.000 daglige cyklister er 20 procent flere end i 2008.

Busserne kommer 10 procent hurtigere gennem Nørrebrogade end inden omlægningen, og både trafikstøj og trafikulykker er halveret.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling