Trafikken på Slotsholmen vendes på hovedet de næste mange år
Børsens genopbygning og renoveringen af Nationalbanken betyder mere klemte forhold for cyklister og bilister helt ind i 2030’erne.
Branden i Børsen har ikke kun efterladt den historiske bygning i ruiner.
Den har også medført besværlige forhold for trafikanter på Slotsholmen, fordi vejene omkring bygningen har været delvist spærret siden den skelsættende dag i midten af april sidste år, hvor bygningen stod i flammer.
Nu har Københavns Kommune lagt en plan for at skabe en bedre afvikling af trafikken, mens genopbygningen står på.
På Slotsholmsgade, der ligger langs Børsens 'bagside', er hele kørebanen i dag afspærret i retningen mod Christiansborg Slotsplads.
Bilister kan fortsat køre i den modsatte retning mod vandet og Christians Brygge, men cyklister, der skal mod Christiansborg, mangler en direkte forbindelse. Mange vælger derfor at cykle mod ensretningen på fortovet, hvilket skaber utrygge forhold for fodgængerne.
For at løse problemet vil kommunen nu etablere en midlertidig 'cykelgade', hvor cyklister får lov at køre i begge retninger på selve kørebanen, mens biltrafikken fortsat vil være ensrettet mod Christians Brygge.
På Børsgade, der løber mellem Slotsholmskanalen og Børsen, vil Københavns Kommune igen åbne for dobbeltrettet biltrafik.
Vejen har ellers været spærret for bilister i retningen mod Knippelsbro. De må i dag køre en omvej rundt om Holmens Kirke og over Børsbroen for at komme til Christianshavn.
For at kunne åbne for den dobbeltrettede biltrafik igen, er cyklisterne udset til at måtte afgive plads — langs kanalen indsnævres cykelstien med cirka 0,5 meter.
På cykelstien i retning mod Christianshavn (tættest på Børsen) vil man nu skulle køre gennem en cirka 100 meter lang cykeltunnel på byggepladsen.
Tunnellen skaber dog også en unik mulighed. Oven på tunnellen bliver der lavet en ny platform, hvor besøgende kan følge genopbygningen af Børsen.
Endnu et kæmpe byggeprojekt på vej
Det er ikke kun Børsen, der står overfor flere års byggearbejde.
Lige ovre på den anden side af Børsgraven er Arne Jacobsens Nationalbank allerede gået i gang med en milliarddyr renovering, hvor blandt andet facadens norske 'Porsgrunn-marmor' vil blive repareret og skiftet ud.
Det betyder, at endnu flere gader omkring de to byggerier vil få nye trafikforhold i de kommende år.
På Havnegade vil et kørespor i hver retning midlertidigt blive inddraget for at gøre plads til selve byggepladsen. Bilister vil derfor opleve smallere vejbaner, når de kører forbi Nationalbankens facade, der vender ud mod kanalen.
22 lindetræer må også lade livet på grund af arbejdet — men kommunen lover, at det bliver plantet igen, når arbejdet er færdigt.
På Holmens Kanal bliver fortovet langs Nationalbanken spærret. Fodgængere vil i stedet skulle over på den modsatte side af gaden langs Holmens Kirke.
Cykelstien på Havnegade vil også blive blive omlagt, så cyklerne på visse strækninger vil skulle køre tættere på bilerne.
Og midt imellem de to store byggeprojekter — ud mod vandet i Børsgraven — planlægger den populære Kayak Bar en større udvidelse af sit areal ud i vandet.
Her skal blandt andet være mere udeservering på flydende pontoner, nye svømmebaner og aktviteter — og en 'sail-through-bar'.
Men de næste mange år bliver det altså med udsigt til en masse byggeaktivitet på alle sider, at man får mulighed for at nyde den (formentlig) kommende mulighed for svømmeture og indtagelse af fadøl.
Genopbygningen af Børsen forventes nemlig først afsluttet i 2029, mens Nationalbanken efter planen fortsætter arbejdet helt frem til 2032.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Allerede nu skabes der kø’er når du kommer fra Ring2 og under Knippelbro mod K.Nytorv, idet den ene vejbane ikke rækker når der skal drejes til højre ad Holbersgade, da stedet er et massivt cykel kryds, hvilket gør at hvis 1 billist skal holde tilbage for cyklisterne, holdes der også tilbage for de billister der skal lige ud og i værste fald kommer der kun 1 til 3 bil over for grønt.
Der er nok plads til at der kunne laves 2 baner incl højre sving bane ved at indskrænke den dobbelt brede modsat kørebane, hvor der alligevel kun kan være 1 billist ned langs national banken.