Fra parkering til boliger: Omdannelse af P-hus er mulig
Man kan godt omdanne P-hus til boliger, lyder det fra embedsværk — og idéen kan udbredes. Der er dog ingen konkrete planer.
Enorme parkeringshuse eller -kældre er blevet en nærmest uundgåelig del af ethvert nyt boligområde i København.
Men hvad skal al den plads bruges til, hvis den igangværende bevægelse mod mere bilfrie byer fortsætter?
Hvad skal vi med store P-paladser, hvis der ikke er biler nok til at fylde dem op? Eller hvis vi vil fjerne nogle af incitamenterne til at eje dem?
Kunne man for eksempel omdanne dem til noget, der rent faktisk er mangel på: boliger?
Idéen er ikke helt ude i skoven.
Ifølge et notat fra Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune er det faktisk en reel mulighed for eksempel at sælge et kommunalt parkeringshus til en privat udvikler med krav om, at det fremover skal anvendes til boliger.
Skæve gulve største hindring
Notatet handler konkret om en mulig omdannelse af det såkaldte ‘Grønne P-hus’ på Nørrebro, som for øjeblikket er det eneste P-hus over jorden, der ejes direkte af Københavns Kommune.
Her vil en omdannelse til boliger blot kræve, at man får udarbejdet og vedtaget en ny lokalplan, der fastlægger den nye anvendelse af bygningen — og at Borgerrepræsentationen vedtager at nedlægge P-husets status som 'offentlig vej'.
Derefter kan man med forskellige lovgivningsmæssige værktøjer opstille krav om, hvad en fremtidig ejer må bruge bygningen til.
Det Grønne P-hus på hjørnet af Åboulevarden og Blågårdsgade på Nørrebro blev opført tilbage i 2007 og er karakteriseret ved sin i dag meget voluminøse og frodige begrønning. Der er i alt 215 P-pladser i huset.
P-husets indre er opbygget omkring to spiralformede ramper, der snor sig om hinanden, og gulvene skråner derfor en smule i hele bygningen.
Dermed ville det formentlig kræve noget mere end bare rørlægning og skillevægge at konvertere P-pladserne om til lejligheder. Bygningens konstruktion kan med andre ord være en større udfordring end lovgivning og kommunalt bureaukrati.
13 P-huse i Nordhavn og Ørestad
Det Grønne Parkeringshus er som nævnt det eneste parkeringshus over jorden, som p.t. ejes af Københavns Kommune. Det kommunalt ejede udviklingsselskab By & Havn ejer og driver dog yderligere 13 parkeringshuse med i alt 6.500 pladser i Nordhavn og Ørestad. Og flere er på vej.
Der gemmer sig med andre ord et stort potentiale i By & Havn-regi, hvis man fra kommunens side en dag skulle beslutte sig for at satse mere på indkvartering af to-benede fremfor opbevaring af fire-hjulede.
Notatet fra Økonomiforvaltningen er dog ikke affødt af konkrete kommunale planer, men derimod af et spørgsmål fra Alternativet, som ønsker at få belyst mulighederne, da man her ønsker at "mindske mængden af P-pladser" og samtidig vil skabe "flere betalbare boliger".
Nyt P-hus klar til omdannelse
Der er umiddelbart ingen konkrete, københavnske eksempler på P-huse, der er blevet omdannet til andre formål. Men mindst ét af By & Havns parkeringshuse vil blive forberedt til, at det en dag kan ske.
Det drejer sig Parkeringshuset Else Alfelt, der er under opførelse i Ørestad. Det bliver ikke blot opført i træ og forsynet med udadvendte funktioner i stueetagen — det bliver også bygget således, at parkeringsdækkene relativt nemt kan omdannes til lejligheder, hvis det en dag skulle blive nødvendigt.
Også internationalt er idéen om at parkeringspladser og -huse kan finde ny anvendelse, når færre bruger dem, begyndt at slå rod. Ikke mindst i bilernes eget land, USA, hvor msn især omkring de større byer kan opleve, at folk lever på gaden, samtidig med at der er enorm overkapacitet af parkering.
I storbyen Wichita i delstaten Kansas i USA har det konkret ført til, at det bevaringsværdige parkeringshus Knightly's Parking Garage med plads til 500 biler er blevet omdannet til et boligbyggeri med 44 lejligheder.
Hver lejlighed har dog selvfølgelig sin egen private parkeringsplads. Det er trods alt USA.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!