Hurtig-Herlev på Krøyers Plads
Der er endelig bygget noget på Krøyers Plads: Et stort dukkehus. Med parcelhushegn.
Det er meget kold eftermiddag, da mKBH kommer forbi Krøyers Plads på Christianshavn, der stadig står tom efter mange års diskussioner om, hvad der skal bygges på grunden.
Frosten bider og vind slår mod ansigtet. Der er ingen mennesker, kun et par, der går hen over den øde plads. Vildtgroende planter svajer i vinden og vidner om pladsens skiftende ejeres manglende indblanding.
Midt på pladsen stopper parret op. Her, mellem det skvulpende kanal-vand og de vilde planter, overfor DR Aftenshowets mørke, ugæstfri kassebygning, og foran parkeringspladsen, hvor kun en enkelt bil holder parkeret, står et lille modelhus.
InstantHERLEV Institute – MOVING
Indtil 1. september på Krøyers Plads, Kbh K
En installation af kunstnerne Anja Franke og Amel Ibrahimovic.
InstantHERLEV Institute er en udstillingsorganisation, som udspringer fra Anja Frankes private hus og have i den københavnske forstad Herlev.
'Moving' er del af One City Campaign, et udstillingsprojekt i det offentlige rum i samarbejde mellem InstantHERLEV Institute og kunstnergruppen N55.
Stumper af Herlev
Huset er på størrelse med et stort dukkehus, og rundt om går et forstadslignende hegn. Parret ser undrende på det lille hus, der ved første øjekast ligner et dansk parcelhus, men ved nærmere eftersyn har et fremmed islæt.
Hegnet skaber et privat rum midt på den offentlige plads, og inde i det private rum lever symbolerne på parcelhus-livet; postkasse, husnummer, havelåge, trillebør og tallerkenrække. En illusion om intimsfære midt i de øde omgivelser.
Det er udstillingsorganisationen InstantHerlev, der står bag det lille byggeprojekt på Krøyers Plads. Hegnet og havelågen er snuppet fra kunstneren Anja Frankes private have – en typisk dansk parcelhushave i Herlev. Spisestellet på tallerkenrækken har hun skabt af kasseret porcelæn doneret af pladsens naboer.
Arven fra flotellet
Som en kontrast til det danske bruger kunstner Amel Ibrahimovic, der er født i Bosnien-Hercegovina, udstillingsrammen til at vise billboards af det lille dukkehus. Som i virkeligheden er en model bygget over hans fars arkitekttegninger af, hvad han kaldte "et bosnisk hus".
Det er med tanke på det kæmpemæssige flygtningeskib Flotel Europa, at Ibrahimovic tilfører byggeprojektet noget bosnisk. I begyndelsen af 1990’erne lå Flotel Europa på Krøyers Plads, og ombord var flere tusinde flygtninge fra Bosnien-Hercegovina. De fik frataget deres hjem og dermed deres identitet, og ligesom Krøyers Plads, var deres fremtid usikker.
Modelhuset er hævet en smule over jorden, og giver associationer i retning af noget flydende og mobilt: en tømmerflåde, en sandbanke, et flotel.
På pladsen træder kvinden indenfor hegnet, ind i illusionen om hjem og idyl, understreget af solen der går ned bag dem. Hun skutter sig, for hjemmet er kun en kulisse.