Forvandling af Torvegade endeligt godkendt
Omdannelsen af Torvegade er nu endeligt godkendt til anlægsstart næste år — men den er ikke færdig i 2027 som først planlagt.
Farverige huse, idylliske kanaler og det historiske voldanlæg er for mange indbegrebet af Christianshavn.
Men midt i det hele finder man Torvegade, som altid står klar til at spolere postkort-idyllen.
Ikke færre end 19.000 biler suser dagligt forbi mellem Sjælland og Amager, og det levner ikke meget plads til de 25.000 cyklister og 11.000 fodgængere, der også kæmper om pladsen her.
Derfor har der længe været planer om en gennemgribende omrokering af de trafikale magtforhold på vejen.
Og nu er planerne endeligt mejslet i sten.
Busbaner sløjfes
Politikerne på Københavns Rådhus har nemlig for få dage siden endeligt vedtaget projektet — og dermed samtidig frigivet de godt 70 millioner kroner, der skal til for at gøre Torvegade til en lidt mindre bilfavoriseret gade fremover.
Planen er at nedlægge busbanerne, så biler og busser i stedet kan deles om én kørebane i hver retning. På den måde bliver der visse steder plads til op til 3,5 meter brede cykelstier og op til fem meter brede fortove — som vi kender det i dag på Nørrebrogade.
De udvidede fortove, de smallere bilbaner og nye midterheller skal samtidig gøre lidt lettere at passere gaden end i dag, hvor dén øvelse kan kræve god tid.
I sidegaderne vil der blive opstillet mere end 100 nye cykelparkeringspladser, hvilket skal skabe lidt bedre orden end i dag, hvor hver en kvadratmeter cykelplads langs kanalen og tæt ved Torvegade synes evigt optaget.
Desuden ensrettes flere sidegader for at minimere de ofte farlige højresvings-situationer fra Torvegade, så livet som cyklist skulle gerne blive sikrere på Torvegade.
20 P-pladser til biler må lade livet i øvelsen, men de vil alle blive genskabt andre steder i området — særligt på Dronningensgade og Overgade Oven Vandet, hvor en ny ensretning og en lukning mod Torvegade giver lidt ekstra plads til parkerede biler.
Ved Christianshavns Torv bliver der mere plads til at stige af og på bussen, og mod syd skal en bedre fodgængerovergang gøre det lidt lettere at krydse gaden ved Christianshavns Vold.
Ved volden får christianshavnerne også glæde af en ny, grøn midterrabat på den del af Torvegade der passerer henover Stadsgraven. I alt 19 nye træer vil give lidt mere boulevardpræg til en strækning, der i dag er meget asfalttung, trods de historiske omgivelser.
Oprindeligt skulle 30 nye træer have flankeret indkørslen til Christianshavn fra Amager, men på grund af fjernvarme- og gasledninger — som HOFOR netop nu er i gang med at renovere — har man justeret ned til 19 træer i det endelige projekt, der altså nu er vedtaget.
Ikke grøn og fredelig
Trods de ganske omfattende forandringer, der koster næsten ligeså meget, som Lille Langebro kostede af opføre, skal man dog nok ikke forvente en decideret grøn og fredelig Torvegade fremover.
Fortove og cykelstier bliver godt nok bredere mange steder, men visse strækninger — for eksempel mellem Knippelsbro og Wildersgade — vil fortsat opleves trange, da der er afsat mange meters vejbredde til svingbaner og busholdepladser.
Fra Christianshavn Lokaludvalgs side har en noget mere markant omdannelse af Torvegade da også længe været på ønskeseddelen.
Først ønskede lokaludvalget helt at lukke gaden for gennemkørende trafik, så man fik reduceret biltrafikken til varekørsel og de lokales til- og frakørsel.
Dét var der dog ikke politisk flertal for på rådhuset — ikke mindst fordi dén løsning forventeligt ville øge biltrafikken på H.C. Andersens Boulevard og Langebro.
I stedet har lokaludvalget forsøgt sig med et mere beskedent ønske om at nedsætte hastigheden for biler til 40 km/t med henvisning til, at det ville nedsætte støj og forurening.
Men dette ønske er ifølge lokaludvalget nu også blevet afvist — denne gang af Københavns Politi, som lovgivningen giver det sidste ord, når der skal sættes hastighedsgrænser på byens veje.
Derfor bliver 50 km/t fortsat normen her — men kører man jævnligt bil på Torvegade, kan man nok skrive under på, at der sjældent er plads til rent faktisk at komme op i dén fart.
Først klar i 2028
I dag har busserne rigeligt plads på Torvegade med egne baner, og sløjfelsen af dem har tidligere vagt bekymring for markante forsinkelser i forhold til i dag.
Tidligere lød beregninger fra Movia på tre til fem minutters længere køretid for buslinjerne 2A, 31 og 37, men efter et par tilpasninger i det endelige projekt lyder den nye vurdering blot på ét til to minutter.
Det er blandt andet indførelsen af 'gating-signaler', der lukker busserne ind på gaden før bilerne får lov at køre frem, der har fået minuttallet ned.
Forsinket bliver dog også selve gaderenoveringen, selvom der bestemt ikke mangler vejarbejde på stedet her og nu, hvor HOFOR altså er i gang med at renovere rør under jorden som forberedelse til arbejdet med selve gaden.
For få måneder siden lød tidsplanen, at den nye Torvegade ville være klar i efteråret 2027, men den er nu justeret til foråret 2028.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer