Orange æsler udfordrer Bycyklen
800 cykler fra Donkey Republic tilbyder sig i byens cykelstativer som det mere simple valg af lejecykel i København.
Når man først har lagt mærke til det, ser man pludselig glimt af orange på cykelstier og i cykelstativer overalt i byen. Lejecykel-konceptet Donkey Republic er begyndt at få fat i turister og københavnere med sit knap så hi-tech og mange kilo lettere alternativ til Bycyklen.
Æslerne er helt almindelige cykler, der udstyret med et orange stel og en specialudviklet lås står til rådighed 24 timer i døgnet via en app på din mobiltelefon.
Løsningen kræver hverken kontanter, depositum, rejsekort, nøgle – eller strøm til touchscreenen. Og det lidt pudsige og ikke særlig teknologiske navn er da også valgt, fordi æslet historisk er ét af de ældste, mest enkle og uprætentiøse transportmidler.
Donkey Republic kom på gaden sidste år, og denne sommer er den lille lokale startup ved at være gearet til rigtigt at udfordre det store kommunale bycykel-system. 200 ture om dagen kørte æslerne i maj, mens godt 2.500 dagligt tog Bycyklen.
Mellem 2 timer og 5 måneder
Donkey-konceptet fungerer som en slags mellemting mellem en by- og en lejecykel. Man finder og booker den nærmeste cykel via Donkey-appen og henter den i et af byens cykelstativer. Appen låser op med telefonens bluetooth-signal, så man behøver ikke at slå mobil-data til, hvilket er særligt smart for turister, der dermed kan undgå eksorbitante roaming-takster.
Undervejs på sin rute kan man stille cyklen fra sig og låse den, så mange gange man vil. Når man er færdig med at ture rundt, skal man dog sætte cyklen tilbage samme sted, hvor man fandt den. Én dags leje koster i gennemsnit 90 kroner i København – minimumsperioden er indtil videre to timer for cirka 45 kroner, maksimumsperioden intet mindre end fem måneder for 2.430 kroner.
De unge københavnske iværksættere bag Donkey Republic har selv udviklet den særlige, elektroniske lås, som kan sættes på enhver cykel for at ”donkeyficere” den, og de samarbejder med almindelige cykelhandlere og -udlejere for at udvide flokken af æsler.
Indtil videre er der 800 cykler i København, som står i cirka 170 hubs rundt omkring i byen. En hub er dog egentlig bare et GPS-koordinat ved et cykelstativ, for modsat Bycyklen er der altså ikke behov for særlige dockingstationer.
Donkey Republic
Et delecykel-koncept med en global platform for cykelleje via en app.
Der er i København 800 cykler i 170 hubs og 200 daglige ture (maj 2017). På verdensplan er der 2.600 cykler og 500 daglige ture i 20+ byer.
Virksomheden blev stiftet i 2014 af Rune Kokholm, Erdem Ovacik, Alexander Frederiksen og Jens Frandsen.
Donkey Republic har blandt andet vundet priserne Guldæg 2015 blandt it-startups og Battle of the Vikings ved Nordic Startup Conference 2016 samt været nomineret til Best IoT Startup ved Nordic Startup Awards 2016.
Smartere brug af byrummet
Selvom Donkey Republic er ude på at tage kunder fra det stormomsuste prestigeprojekt Bycyklen, har Københavns Kommune taget pænt imod de nye. Dog har forvaltningen været bekymret for, om Donkey-cyklerne optager plads fra københavnernes egne cykler i de kommunale cykelstativer.
»Vi er i dialog med kommunen om, hvordan vi kan gøre det. Vi har ikke en kontrakt om det, men aftalen er, at hvis nogle af de lokale brokker sig over, at cyklerne står og fylder, så kan de sende en mail til os eller give os et kald, og så skal vi være hurtige til at reagere på det,« fortæller medstifter Alexander Frederiksen.
Han tror, at leje- og deleordninger som Donkey Republic på længere sigt endda kan være med til at mindske omfanget af de mange aflagte cykler i byens stativer, og dermed være med til at udnytte pladsen bedre.
»Det smarte ved independent bikeshare er, at der ikke er brug for specielle dockingstationer, som typisk fylder meget i bybilledet. Vi vil ikke have sat specielle stativer op, vi vil bare gerne have flere stativer rundt omkring, og flere cykelstativer er godt for alle. På den måde bruger man byrummet smartere,« siger Alexander Frederiksen.
Han er sikker på, at hans orange æsler sagtens kan leve side om side med kommunens hvide jernheste:
»Vi er glade for Bycyklen. Vi tror, at det er godt for forbrugerne at have mere at vælge imellem. For eksempel er de jo elcykler, så hvis man skal transportere noget tungt, er det smart. De kan også have en pakke-ordning, der passer bedre for nogen. De kortere ture er de i hvert fald lige nu bedre til end os, men det arbejder vi på.«
Multinationale æsler
Turisterne har stået for de fleste af de 300.000 ture i alt siden begyndelsen, men nu går den unge startup også mere målrettet efter flere lokale københavnere.
De næste trin for æselrepublikken bliver at få flere cykler ind i systemet, at oprette flere hubs og at lave nye abonnementstyper og betalingspakker, også med henblik på pendlere, der måske kombinerer cyklen med tog eller bus.
Som en ekstra fordel kan man også tage et æsel på storbyferien i udlandet. Det københavnske cykelkoncept har nemlig globale aspirationer og har allerede spredt sig over Europa, blandt andet Amsterdam, Barcelona og Madrid, samt et par byer i Nordamerika og Asien.
Planen er at udvide til mange flere byer og lande, så man ikke behøver at sætte sig ind i forskellige byers særlige bycykelsystemer fra gang til gang, men altid bare kan bruge én og samme app til alle sine tohjulede behov.