pixel

Nu skal Enghave Plads og Istedgade bindes bedre sammen

Den sidste etape af Istedgades fredeliggørelse skal skabe bedre forhold for cyklister og gående — og mere sammenhæng på Enghave Plads.

Enghave Plads

Man kan roligt sige, at Enghave Plads har fundet sine ben igen, efter at have ageret metrobyggeplads op gennem det meste af 2010’erne.

Lige så snart vejret er bare nogenlunde tåleligt, myldrer pladsen med mennesker, der nyder solen på en af de mange bænke eller ved et bord på en af de utallige barer og caféer, som omkranser pladsen.

Det er kort sagt stadig et af den slags byrum, som byplanlæggere går og drømmer om at kunne skabe i byens nye bydele.

Asfalt afskærer nordsiden

På ét punkt virker den populære plads dog stadig lidt ufærdig og forsømt efter metro-makeoveren: For langs pladsens nordlige side — ud mod Istedgade — ser der ud, som der altid har gjort. En bred stribe asfalt skærer sig ned mellem selve pladsen og de mange butikker, caféer og restauranter på den anden side.

Men det bliver der nu rådet bod på. 

Den omfattende fredeliggørelse af Istedgade er nået til fjerde og sidste etape, og det betyder, at brede fortove, fartbump og cykelstier nu er lige om hjørnet langs Enghave Plads.

Det vil ikke bare skabe tryggere forhold for cyklister og for fodgængere, der skal krydse gade — det vil også betyde, at det ydre Vesterbros centrale plads bliver bundet bedre sammen med bydelens anden hovedgade.

Farten skal ned

Konkret omfatter projektet at den eksisterende fodgængerovergang ved Flensborggade flyttes, så den kommer tættere på op- og nedgangen til metroen. Dén manøvre skal også skabe en mere tryg forbindelse mellem de to filialer af Tove Ditlevsens Skole på henholdsvis Enghave Plads og i Frederiksstadsgade.

Ved Flensborggade etableres også et nyt 'overgangssted', som bliver anlagt på et stykke af Istedgade der bliver hævet op i niveau med selve pladsen.

Hævningen skal få bilisterne til at sænke farten — og desuden hjælpe med til at binde det nordlige fortov sammen med resten af Enghave Plads, både visuelt og transportmæssigt.

Foran Kristikirken vil der yderligere blive anlagt et 'pudebump', og så sættes fartgrænsen langs pladsen ned til 40 km/t med en "anbefalet hastighed" på 30 km/t. 

Kommunen ville egentlig gerne have fartgrænsen ned på de 30 km/t, men som i andre lignende tilfælde er dét ønske blevet afvist af Københavns Politi.

Desuden flyttes pladsens to busstoppesteder for at give fodgængere bedre udsyn, og alt i alt skulle det gerne blive en hel del tryggere og nemmere at krydse gaden.

Klar til at gå i gang

Prikken over i’et bliver en indsnævring af kørebanen og i stedet anlæggelse af spritnye cykelstier i begge retninger i det meste af pladsens længde. 

Dermed vil ikke blot ansigtsløftningen af Istedgade — hele vejen fra Enghavevej til Hovedbanegården — være færdig. Enghave Plads bør også fremstå som et mere samlet og cykelvenligt hele og være bundet bedre sammen med gaden.

Projektet står til at koste lige knap 13 millioner kroner. Pengene blev afsat helt tilbage i 2022 i forbindelse med budgettet for 2023, så Københavns Kommune kan gå i gang med den mere tekniske 'projektering', så snart politikerne har godkendt planerne — hvilket de forventeligt gør i næste uge. 

Arbejdet gå efter planen i gang til maj og er afsluttet i december 2025.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Thomas Egholm

Jeg er rigtig glad for, at politikerne nu har godkendt planerne for renoveringen af Enghave Plads - Istdgade etape 4.

Men jeg er også rigtigt glad for, at der blev vedtaget nogle ændringer i det forslag som var blevet lagt frem for politikerne. Væsentligst - som jeg forstår det mundtlige referat - at Toronto-anlægget ved indgangen til Istedgade IKKE skal flyttes til Haderslevsgade - men blot suppleres.

Toronto-anlægget - altså fodgængerovergangen med blinklys - ved Istedgade/Flensborggade er nok et af de mest benyttede i København.

Og en nedlæggelse ville i vores øjne i lokaludvalget have afstedkommet virkeligt mange farlige situationer. Så tak for at have lyttet.

mortenoc
Enghave Plads er blevet et rigtigt fint sted, men kors hvor flyder der meget affald og især cigaretskodder. Der er ikke meget fornuft i at etablere fine byrum, hvis man ikke investerer i, at de også over tid fremstår attraktive.
benteebbesen

Smukt at passe på cyklisterne og etablere cykelstier langs Enghave Plads. Eneste minus: Der opstår ofte farlige situationer, når cyklister skal ud på kørebanen igen efter de 100 m cykelsti.

Lige et lille spørgsmål desangående: Hvornår kommer der cykelstier på de resterende 1000 m af Istedgade? Eller går kommunen her mindre op i cyklisternes liv og legeme end i caféernes udeservering og kommunens indtægt for samme?
Christian Wagner
Men... Ingen træer?

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling