Copenhagen Slopes
Tre bolig-skråninger i midterrabatten af H.C. Andersens Boulevard.
Ja, det er sandt – København er “the shit”. Det siger de jo over hele verden og valfarter til byen for at kigge på cyklisme, byudvikling og skinnede nye arkitektoniske vidundere. Men for overhovedet at komme rundt i byen, skal folk først forbi den ildelugtende elefant, som vores politikere nægter at kigge på.
Danmarks mest arrogante og mest forurenede gade tromler videre med sine 60,000 bilister om dagen, de færreste med en adresse i KBH eller FRB. “Parasitter”, som italienske trafikplanlæggere kalder dem. H.C. Andersens Boulevard er sgu ikke noget eventyr, men derimod den største tømmermand fra de bilglade 60'ere, vi har tilbage.
De har snakket i årtier om at grave den ned. Imens andre byer i årtier har gjort det som default – bl.a. i Holland og Tyskland og nu også byer som Medellin og Boston. Nu lukker andre byer også bare ned for deres 60'er veje. Paris, Seoul, osv.
Vi gad ikke at vente mere hos Copenhagenize Design Co. København vokser hurtigt. Lad os bruge de eksisterende by-arealer, vi har til rådighed. Vi har brug for flere boliger – helst dem til en fornuftig pris. Vi har brug for flere grønne by- og taghaver til gavn for biodiversitetet og offentlige pladser. Lad os re-demokratisere den grimme ende af H.C. Andersens Boulevard og indføre en rationel og intelligent brug af pladsen. Lige dér. I midterrabatten. Fuck it.
Her er Copenhagen Slopes. Et tankeeksperiment med tre ikoniske bygninger med i alt 507 lejligheder á 50 m2 (eller hvordan man nu har lyst til at dele dem op). Og over 500 m2 offentlig plads på de i alt tre grønne tage, som stiger til vejrs i en grad, der kan gøre enhver fjeldabe glad.
Denne del af H.C. Andersens Boulevard fra Søerne til Københavns Rådhusplads er livløs – i modsætning til den anden del fra Rådhuspladsen til havnen som til trods for bilerne ligner en boulevard. Tankeløs byplanlægning og arkitektur, som ikke indbyder til oplevelser.
The Slopes kan tilføje liv og dynamik og samtidig forbedre luftkvaliteten ved at fjerne fire kørebaner fra verdens overflade. Som de er i gang med mange steder i verden.
Nu er vi jo i København, hvor blot 14% af borgerne bruger bil til hverdag, imens kun 25 % overhovedet ejer en bil. Vi kan hente inspiration fra Cykelhuset i Malmö og fra adskillige andre moderne bygninger rundt omkring. Lad os ikke bekymre os om bilparkeringsmuligheder, men i stedet spare plads og penge til brug på boligarealer og cykel- og ladcykelparkering.
Alle tre grønne tage er tilgængelige for offentligheden og har rig mulighed for græs og beplantning. Hvis du synes, at trapperne ser stejle ud, har du helt ret. De stejle thighburner-sider er inspireret af denne hollandske bro. Gevinsten for at erobrere bjergene er udsigtsplatforme og en café, en restaurant eller måske flere.
Med den forbedrede luftkvalitet, er det oplagt med et hav af altaner.
The Slopes bliver høj, men ikke for høj. Mellem 37 og 46 meter. En europæisk hovedstad værdig og samtidigt et ikon med mange vigtige funktioner.
Nu hvor Ørestad er et katastrofalt flop, og Carlsberg By og Nordhavn ender i samme grøft, er det vigtigt at gribe dagen og være fornuftig i vores fremtidige fordeling og re-demokratisering af byens arealer. Vi har masser af plads. Lige dér. I midterrabatten.
Copenhagenize Design Co. er førende inden for bydesign og byplanlægning i byer verden over. Vi satser på cyklen som et vigtigt transportmiddel og vi stræber efter at skabe infrastruktur og faciliteter, som dem, vi har i den danske hovedstad København. Vi er på nuværende tidspunkt til stede i byer som Paris, Long Beach, Detroit, Strasbourg, Amsterdam og Almetyevsk i Rusland.