Skridt taget mod at gøre Trianglen til en plads
Plan om at omdanne Trianglen på Østerbro fra trafikvirvar til rolig(ere) plads har fået sin første finansiering.
Trianglen er et velkendt byrum for langt de fleste københavnere.
Den trekantede plads langs Østerbrogade er omkranset af klassicistisk arkitektur og særlig kendt for den fredede, ovale kioskbygning 'Bien' — et oplagt mødested hvis man ankommer med bussen og turen går videre mod Fælledparken eller langs Søerne.
Det er dog de allerfærreste der bliver på pladsen og hænger ud. Som en lille, trekantet ø er den omringet af et hav af veje, der alle er rodebutikker af midterheller, fodgængerfelter og cykelstier.
Lidt afhængigt af hvor man definerer grænserne, fylder hele Trianglen 6.000 m2 — vel at mærke uden at fortovene langs kanten er regnet med. Og af de 6.000 m2 udgør den lille stump i midten uden biler cirka 650 m2, altså lidt mere end 10%. Resten er trafik, og overvejende biltrafik.
Det var ikke mindst på dén baggrund, at Østerbro Lokaludvalg i 2021 præsenterede en vision om at lukke en stor del af Trianglen af for biler, så man i stedet kunne skabe mere plads til ophold og i det hele taget fredeliggøre området en smule.
Og her små tre år senere har ønsket endelig taget sit første, konkrete skridt frem mod virkeligheden.
Opbakning til lokal vision
På Københavns Kommunes budget for næste år — der blev offentliggjort i mandags — er der nemlig fundet penge til en såkaldt 'foranalyse', der skal gøre alle lidt klogere på, hvordan en fredeliggjort plads kan indrettes arkitektonisk og trafikalt, og hvad det omtrent vil koste.
I visonen fra 2021 var tanken helt at fjerne Østerbrogades gennemskæring af pladsen, så den kunne udvides betragteligt mod øst og "hæfte sig" på bygningerne her.
På den måde ville pladsen ikke længere være en 'ø' med biltrafik på alle sider, men have en fredelig side. Det samme kendes fra f.eks. Sankt Hans Torv på Nørrebro, der har biltrafik på tre sider, men som alligevel opleves relativt fredelig fordi én af pladsens flanker er koblet direkte på husene.
En lignende øvelse ved Trianglen vil dog tvinge Østerbrogades mange gennemkørende bilister til at køre i et V-formet knæk uden om den nye pladsdannelse.
I visionen vil Østerbrogades cykelstier til gengæld kunne fortsætte direkte over den nylagte og fredeliggjorte plads ad separerede cykelbaner.
Den fredede kioskbygning skal selvfølgelig bevares, og pladsen til ophold vil fortsat være karakteristisk trekantet — dog med mere end fire gange så meget areal og med betydeligt flere træer end i dag. En øvelse der i sig selv dog ikke er så krævende, da Trianglen i dag byder på yderst sparsom vegetation.
Samtidig vil caféerne langs Østerbrogade få bedre mulighed for udeservering, og Trianglen skal i det hele taget udvikle sig til et lokalt samlingspunkt på Indre Østerbro.
Sådan lyder drømmen fra 2021 i hvert fald.
Næste stop 2026
Om den kommende foranalyse vil finde lige så stor fidus i en større omlægning af Østerbrogade — eller måske vil foreslå en mindre ambitiøs løsning — vil vi vide mere om i april 2026, hvor resultatet ventes klart.
Man starter dog ikke helt fra scratch men fortsætter på sin vis arbejdet fra 2021. Lokaludvalgets tre år gamle vision skal nemlig inddrages i den kommende analyse, uden at den dog nødvendigvis ender med at være forskrift for den.
De lokale skal ligeledes selv være med til at udarbejde analysen, som også skal se på, om man kan lukke Østerbro-sidegaden Odensegade af for biltrafik.
Til sidst skal processen munde ud i et konkret forslag til en ny indretning af Trianglen — som så senere vil skulle finansieres af de københavnske politiker, før man rent praktisk kan gå i gang med arbejdet.
Her og nu lyder det kommunale estimat på regningen for ny, fredeligere Trianglen på mellem 15 og 40 millioner kroner — alt efter hvilken løsning der vælges.
Til sammenligning blev der på samme budget afsat 40 millioner kroner årligt til at leje flere private P-pladser til de københavnske bilejere.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer