pixel

Ny tunnel mellem Vesterbro og Jernbanebyen

Den trange cykeltunnel mellem Enghavevej og Jernbanebyen skal udvides betragteligt. Og det bliver dyrt.

tunnel, jernbanebyen, tog

Engang var det en lidt overset gangtunnel, der på magisk vis teleporterede dig væk fra Enghavevejs trafikstøj til en hemmelig oase midt i byen.

Og det er det for så vidt stadig. Men nu skal det engang lidt hemmelige åndehul med sine gamle huse, små haver og lokomotivværksteder udvikles til en helt ny bydel med 9.000 indbyggere og 4.000 arbejdspladser.

Vi befinder os selvfølgelig ved indgangen til den kommende Jernbanebyen — det gamle DSB-område som allerede er placeret på mange københavneres radar via nye oplevelser som madmarkedet BaneGården og aktivitetshallen Spor10.

I dag bevæger knap 2.000 personer gennem den smalle og lidt skumle graffiti-dækkede tunnel, som stadig skjuler sig lidt under togskinnerne langs Enghavevej.

Men når Jernbanebyen engang står klar, vurderer man, at seks gange så mange mennesker skal igennem tunnelen — altså 12.000. Dét kalder på en udvidelse. Og den er på vej.

Pris: 215 millioner kroner

For at kunne håndtere fremtidens mængder af cyklister og fodgængere skal den i dag kun godt-og-vel et par meter brede tunnel efter planen udvides til knap 7 meters bredde og 2½ meters højde.

Og det bliver dyrt: 215 millioner kroner lyder den anslåede pris for den godt 110 meter lange tunnel.

Til sammenligning kostede det "blot" 90 millioner kroner at opføre Lille Langebro tværs over Inderhavnen — altså mindre end halvt så meget den planlagte cykeltunnel.

Københavns Kommune står dog ikke for hele finansieringen. De fem grundejere der nu skal udvikle Jernbanebyen — blandt andet DSB Ejendomme, Nrep og det statslige Freja — skal bidrage med op til 300 millioner kroner til flere infrastrukturprojekter i Jernbanebyen, hvoraf en andel vil gå til tunnelen.

I første omgang har kommunen reserveret 48,5 millioner kroner, som netop er blevet stillet til rådighed med den politiske aftale om byens budget for 2025.

Det svarer omtrent til prisen på de nye byrum omkring Nørregade og Vor Frue Kirke, der skulle markere starten på den længe ventede fredeliggørelse af Middelalderbyen med i alt ni større byrumsprojekter.

Men da pengene skulle fordeles ved årets budgetforhandling, blev der ikke afsat penge til dét arbejde.

Og tunnel-projektet kan blive dyrere endnu for byens borgere.

Allerede nu anbefaler embedsfolket i Teknik- og Miljøforvaltningen, at stitunnelen i stedet bør få en bredde på otte meter og en loftshøjde på tre meter.

Det vil altså sige både bredere og højere end den prissatte tunnel. Og er politikerne med på dén, bliver arbejdet med al sandsynlighed fordyret.

Kommunen skal derudover tilpasse rampeanlægget til tunnelen på Enghavevej. Også dén øvelse kan fordyre projektet, og i så fald skal de ekstra penge findes på kommunens budget for 2027.

Alt dette bliver vi først klogere på om et par år. Først skal tunnelens endelige udformning og pris nemlig findes i en såkaldt 'foranalyse', som forventes afsluttet i sommeren 2026.

Ny bro kan også være på vej

Sammen med Otto Busses Vej udgør tunnelen den primære adgangsvej til det gamle togværksteds-område, der som en ø midt i byen er omgivet af togspor, indfaldsvej og metroens vedligeholdelsescenter.

Og skal hele Jernbanebyen engang hænge ordentligt sammen med resten af byen, er en udvidet tunnel formentlig ikke nok.

Til næste års budget besluttede forligspartierne da også at sætte seks millioner kroner af til en anden foranalyse af en ny bro mellem Vesterbro og Jernbanebyen.

En cykel- og fodgængerbro mellem Ingerslevsgade på Vesterbro og Jernbanebyen var en del af den oprindelige helhedsplan for bydelen, som tegnestuen Cobe præsenterede i 2021.

I deres forslag er broen del af en længere rute, der gennem et nyt, grønt område ved navn 'Lokomotivparken' og en separat bro over metroens servicecenter kan forbinde Vesterbro med både Jernbanebyen og Enghave Brygge.

Præcis hvad denne foranalyse når frem til, bliver vi klogere på i juni 2027.

Herefter skal politikerne altså finde yderligere finansiering, hvis Jernbanebyen skal have både broer og en større tunnel.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

olemortennygaard

Som kuriosum (og da jeg var daglig bruger af denne tunnel i godt 35 år) vil jeg som tillæg blot nævne, at den fik af børn og unge i Valby navnet “Jais’ tunnel” efter en grafittikunstner ved navn Jais. Han døde ung oven over tunnellen mens han malede/ville male på togene en nat omkring 2008/2010. Han blev suget op af elektriciteten i kærerledningerne oven på et S-tog og døde på stedet.

Jeg vil foreslå at man lader tunnellen for navnet Jais’ tunnel officielt. Nu der for en gang skyld er debat om den.
finn.breddam olemortennygaard

Jeg synes vi skal starte en kampagne for at bevare den tunnel. Til fodgængere!

Den hører jo også sammen med Porthuset, der bliver omtalt som bevaringsværdigt i lokalplanforslaget, med store kulturhistoriske ord.

Du må meget gerne fortælle historier om den, lad os høre!
finn.breddam

En nord-syd cykelforbindelse er en rigtig god ide - hvis man kan få prisen ned.

Men "En cykel- og fodgængerbro mellem Ingerslevsgade på Vesterbro og Jernbanebyen" er en dårlig ide! Ingerslevsgade er for smal til ramper, og ikke særlig relevant for nord-syd trafik.

En cykelbro fra Vesterbro til Jernbanebyen kunne starte på en rampe gennem Sigerstedsgade. Altså, med start fra Sønder Boulevard, lige over for Ny Carlsberg Vej, med retning mod Enghave Plads og metrostationen. Med trapper fra Ingerslevsgade, evt. elevator.

Sigerstedsgade er lang nok og bred nok, der er plads til fortov og lokal cykelsti, og der kan endda blive plads til bilparkering under en rampe.

Sponsor søges.
finn.breddam

Jeg er meget beæret over at se mit fotografi af tunnelen anvendt her (oprindeligt indsendt til mit debatindlæg om en cykeltunnel til Refshaleøen).

Men her vil jeg lige teste et forslag, inspireret af et møde med fagfolk fra bl.a. Cobe og Freja for et par dage siden, en fin uformel borgerinddragelse rundt om en fysisk model, i ti graders varme og omgivet af larmende børn ;-)

Det fremgik, at det desværre er helt ekstremt vanskeligt at realisere en forbindelse mod nord. På debatmødet i morgen vil jeg derfor lancere en alternativ ide, omtrent lige så ambitiøs som den, der skitseres i artiklen her.

Udgangspunkt: Den gamle tunnel er jo faktisk sød ;-) Og den har også en historisk værdi. Reserver den til fodgængertrafik! Rampen er også ok til fx barnevogne.. Belysningen kan forbedres, alt andet kan bevares. Altså skal den "bare" suppleres med en cykelforbindelse. Der er også klare fordele ved at holde de to adskilt.

Forslag: to ensrettede cykeltunneler, relativt små og cirkelrunde (hvor den gamle tunnel kun er halvrund, det er væsentlig forskel). Med tre m diameter kan man opnå 2½ m loftshøjde på midten, i runde tal. Med albuerum og en god psykofysisk rumoplevelse. Fire m diameter vil være bedre. Men det er ikke væsentligt at kunne overhale på så korte strækninger. Det er meget vigtigere for trafikflowet, at det er nemt at komme ind og ud af tunnel og rampe (jf. cykelbroer: det er altid landingerne, der fungerer dårligt.)

Små rør er også nemmere, dvs. billigere at konstruere (eller skubbe ind i et antal moduler) under et bredt jernbaneterræn, spørg ingeniører om trykfordeling og styrke. I Holland gør man sådan noget på en weekend, med forberedt understøttelse af sporene. Med en placering lidt nord for den nuværende tunnel kan en dobbelrettet cykelrampe anlægges syd for indkørslen til jernbaneterrænet.
Thomas Egholm

Hvis man gerne vil vide mere, kan man deltage i vores borgermøde i Onsdag den 2 oktober kl 16.30 til 18.

Mødet bliver afholdt på Spor 10; Vasbygade 10.

Med venlig hilsen

Thomas

Forperson for Vesterbro Lokaludvalg

Se mere her: https://kobenhavntaler.kk.dk/da-DK/events/5ddd1973-c4a9-4d56-a560-bc5d5851e81a

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling