1.000 nye ladestandere på vej til gaderne
For første gang har Københavns Kommune selv kunne bestille nye ladestandere til byens gader — dét kan sætte gang i den grønne omstilling.
Københavns bestand af el-biler vokser. Det samme gør behovet for at oplade dem.
I 2025 vurderes behovet for ladepunkter at være vokset til 4.200 ladestik fordelt på 2.100 standere — hvilket er fem gange så mange som de 414 standere, man kunne finde på offentlige veje i København i 2021.
Men nu har kommunen indhentet lidt af behovet med sit første udbud af ladere til godt 1.000 elkøretøjspladser.
Dermed kan byen se frem til et gevaldigt hop i muligheden for at oplade elbiler på gaden — noget som uden tvivl kan være med til at skubbe på omstillingen fra fossile brændstoffer til elbiler.
Tre vindere af el-udbud
Syv udbydere bød ind med tilbud til Københavns Kommune om at hjælpe med at opsætte de mange ladepunkter, og til sidst stod operatørerne Clever, OK og E.ON Drive tilbage som de tre vindere.
Teknik- og Miljøforvaltningen vil nu gå i dialog med de tre vindere for nærmere at placere de nye ladestandere, der — efterhånden som de bliver rullet ud — vil blive plottet ind på kommunens kort over ladestandere i København.
Allerede nu er det dog besluttet, hvor stor en andel de enkelte bydele får tildelt:
1.000 nye ladepladser i ét hug er en del mere, end vi er vant til i København.
Til sammenligning har det kommunale selskab By & Havn i alt blot 154 ladestandere stående i deres 12 P-huse — dog med planer om at installere yderligere 649 frem mod 2026.
I parkeringskælderen under Kronløbsøen — som med 1.100 pladser er det største af selskabets parkeringsanlæg — var blot fire procent af pladserne reserveret til elbiler, da kælderen åbnede sidste år.
Første udbud med ny lov
Når der pludselig kan tages et så stort hop fremad i nye faciliteter til elbiler, skylds det særligt en lovændring sidste forår.
Her blev det med den såkaldte AFI-lov besluttet, at kommunerne fremover selv skulle have mulighed for at lave udbud og medfinansiere ladestandere til brug for alle borgere.
Førhen kunne landets kommuner kun finansiere opsætning af ladestandere til egne køretøjer, mens opgaven med at sikre strøm til byens mange privatejede biler alene måtte overlades til de private leverandører.
Og med endnu relativt få elbiler på gaderne, er det ikke altid en god forretning for en privat aktør at satse stort på at rulle nye el-ladere ud i tusindevis. Ikke mindst derfor er det gået relativt langsomt med omstillingen.
Derfor så mange også frem til lovændringen, der har rødder i EU, og som ifølge Københavns Kommune kan sætte fart på udrulningen af strøm til elbiler i hovedstaden.
Her og nu omfatter Københavns Kommunes første bestilling af nye ladepladser altså opladning til 1.000 elkøretøjer fordelt over hele byen — hvilket dog blot er første skridt mod de 4.200 nye ladestik kommunen har sat sig som mål i ”Handlingsplan for ladeinfrastruktur 2022-2025”.
Også dét tal forventes dog snart at være for lidt. Således regner man med, at behovet for offentligt tilgængelige opladere vil stige til det dobbelte allerede i 2030. Dét svarer til mere end ti gange antallet i dag.
Vi har med andre ord langt fra set den sidste kommunale ordre om flere bilopladere i byen.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Det er der nok, og ellers bliver det et miks af
“Tre typer ladestandere:
Byladere kan lade med 11/22 kW
Hurtigladere kan lade med 50 kW
Lynladere kan lade med 150-300 kW
Husk, at det er størrelsen på bilens batteri, der afgør, hvor hurtigt bilen lader op. “Oh no, David. Clever skal have deres investeringer hjem. Du betaler kontant el. via Clever fastpris abb. ude i byen. Har du ikke et abb. koster lyn/hurtig ladning 3-5 gange så meget som hjemmeladning. Tid er penge. Også når det gælder hurtig strøm på farten.
Kommune/regeringen har en interesse i, at fremme den grønne omstilling ved at sende disse ladestationer/standere i udbud. Clever der pt. Har den bedste dækning på landsplan, har lige vundet et udbud i Københavns kommune om over tusind nye standere sammen med to andre konkurrenter. (Eon og OK).Københavnere kører bare ikke bil…i København. Vi cykler, tager metro, bus, går.
Hørte lige franziska Clausen sige, at vi “får ikke folk fra Østerbro ud af biler og ind i tog frivilligt. Jo vi gør. Vi er der allerede. Vi bruger bil til noget andet. Jeg bruger den til job i Frederikssund, to steder langt uden for byen. Til at transportere mine tre børnebørn når vi skal på tur. Til at besøge mine venner i forstæderne og familie i Jylland. Vennerne er for gamle og dårligt gående til at besøge mig. De kan ikke bruge det offentlige, eftersom det skal gås en del. De kan ikke finde p plads nær mig. Kbh bliver en by for de unge med stærke ben.