pixel

Lynladestation i træ på vej på Østerbro

Københavns Kommune har travlt, hvis de skal nå ambitionen om at sikre ladestandere til byens el-biler. En lynladestation på Hans Knudsens Plads bliver en lille del af løsningen.

Ladestander, Cobe, Frederiksberg

På kanten til Lyngbymotorvejens start ligger en af Københavns mest støjplagede pladser.

Få opholder sig på Hans Knudsens Plads, men rigtig mange kører forbi, og her vil ladestanderudbyderen Clever nu snart opføre nye lynladestandere i et design tidligere set afprøvet bag Frederiksberg Rådhus.

Ladestanderne er en ny løsning tegnet af arkitekterne hos Cobe og ligner et miljøbevidst, moderne take på den klassiske tankstation.

Trætag og træer

Bortset fra et enkelt Arne Jacobsen-bidrag i Skovshoved, er tankstationer ikke noget man normalt forbinder med god arkitektur.

Men det mener tegnestuen Cobe, det sagtens kan være. Sammen med Clever har de tidligere præsenteret deres bud på en moderne og skalérbar ladestation, som ligger milevidt fra den klassiske tankstations-oplevelse.

Her er benzinduft, oliepletter og projektør-oplyste farver erstattet med et simpelt, lyst fyrretræs-tag holdt sammen af træsøjler og andre bæredygtige materialer.

Toppen af hver søjle holder taget sammen med otte limtræsspær som bærende konstruktion, mens undersiden af taget er dækket med krydsfiner i birk.

Sammen med træer og vilde planter er hele designet skalerbart og kan hurtigt sættes op, pilles ned eller udvides efter behov.

Cobes lynladestationer er allerede opført i mindre skala ved Frederiksberg Rådhus, i Fredericia og ved Molslinjens færgeterminal i Aarhus. 

Placeringen af en lynladestation ved Hans Knudsens Plads er valgt af Clever, da det er stationsnært og ligger midt mellem motorvej og den tætte by — et oplagt sted at parkere og skifte transportmiddel.

Derudover er pladsen allerede udpeget af Københavns Kommune som oplagt sted til elbilsopladning i deres Handlingsplan for Ladeinfrastruktur. Samme handlingsplan slår fast, at der i 2025 maksimalt skal være 250 meter til en offentligt tilgængelig ladestation fra etagebyggeri i kommunen.

Ladestanderne tænkes placeret, hvor der i dag ligger en nedlagt busholdeplads, fire taxaholdepladser og to blomsterbede som alle fjernes. En nærliggende bøgehæk overlever og udvides for at skærme mod trafikken på Lyngbyvej.

I alt oprettes ti parkeringspladser med simultan opladningsmulighed til elbilerne, som får tidsbegrænset ophold for at sikre mest mulig rotation. De kommende elbiler får indkørsel fra Borgervænget og kører ud ad Glænøgade mod øst. 

Elbilerne kommer — hvad med strømmen?

Skal Københavns Kommune nå deres ambition om at blive helt Co2-neutrale, er elbiler en vigtig brik at få med. Med vedtagelsen af Budget 2022 besluttede Københavns Rådhus, at 5.000 parkeringspladser skulle øremærkes el- og delebiler frem mod 2026.

Det svarer dog kun til 4% af kommunens samlede parkeringspladser og harmonerer ikke så godt med socialdemokraternes øvrige ambition om, at skrotte en tredjedel af samtlige af kommunes parkeringspladser før 2025.

Og allerede i 2025 vurderes det, at behovet for ladestandere i byen vil være oppe på 2.100 standere, hvilket er fem gange flere end de 414 standere, der fandtes pr 1. januar 2021. Der skal med andre ord tryk på opsætningen af nye ladestandere, hvis målene skal indfries.

Politikerne godkendte den 14. marts, at Clever og Cobe kan bygge den nye ladestation på Østerbro, som dog først skal projekteres — altså skal det præcise design på plads, før man kan gå i gang.

Samtidig udtalte alle politikere i Teknik- og Miljøudvalget, at "den grønne omstilling haster", og bad embedsmændene om at gøre klar til hurtigt at rykke ud, når en ny lov forventligt træder i kraft den 1. april.

AFI-loven, som den kaldes, vil blandt andet ændre systemet for, hvordan kommuner kan sørge for, at der kommer mere grøn infrastruktur til byen.

I dag venter kommunen på, at firmaer som Clever søger om tilladelse til at opstille ladestandere på offentligt vejareal, som i dette tilfælde.

Med den nye lov vil kommunen i stedet få mulighed for at udpege lokationer til ladestandere og så sende opgaven med at installere dem i udbud.

Det er dén ændring i loven, som politikerne beder embedsmændene om at forberede sig på, så man hurtigt kan komme i gang med at rulle flere ladestandere ud i byen. Med lovændringen er der potentiale for, at tempoet vil ryge gevaldigt i vejret i forhold til de senere år.

I første omgang har Clever dog altså fået tilladelse til projektet på Østerbro — uden at opgaven skal i udbud.      

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

Elbilisterne må kæmpe hårdere og hårdere om pladserne ved ladestanderne. Hidtil har lovgivning holdt kommunerne fra at kunne finansiere pladser. Det ændrer sig nu.

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling