Ny, gammel funktionalisme på Frederiksberg
En gammel skofabrik på Ydre Frederiksberg friskes snart op med nye til- og ombygninger — samt helt nyt boligbyggeri.
Husker du DR's dramaserie Krøniken fra 2004?
Så husker du måske den fiktive radiofabrikant Bella, der med skiftende held forsøger at introducere fjernsyns-apperatet for den brede befolkning i efterkrigstidens Danmark.
I virkelighedens verden lå Bella-fabrikken i en gammel fabriksbygning på Frederiksbergs ydre kanter, som du kan skimte, når du kører forbi i metroen mellem Flintholm og Lindevang station.
Bygningen på Bernhard Bangs Allé er opført i 1938 i en tidstypisk, funktionalistisk byggestil. Her producerede man i mange år sko, før lokalerne siden tjente andre erhvervsformål. Imens er et nabohus opført i 1988 kommet til.
Begge huse og baggården har set bedre tider og kunne trænge til en opfrisker.
Det får de formentlig nu, da ejendomsinvestoren Vision Ejendomme har planer om et nyt, sammenhængende bolig- og erhvervsbyggeri, der snart skal peppe adressen op.
Tilbage til funktionalismen
Planerne indebærer, at den gamle fabrikssbygning bliver istandsat med nye erhvervslokaler, at den tre-etagers bygning fra 1988 til- og ombygges til boliger — og at et helt nyt boligbyggeri i fire etager kommer til.
Fælles for alle husene bliver, at den funktionalistiske stil fra den bevaringsværdige fabrik nyfortolkes i det nye byggeri. Opgaven er givet til Over Byen Arkitekter, der har en del erfaring med at restaurere og genfortolke ældre bygningsværker.
For den gamle fabriks vedkommende vil arkitekterne forsøge at føre bygningen tilbage til sit udgangspunkt med en nyistandsat facade og oprindelige vinduer. Udtrykket skal igen være rendyrket funktionalistisk.
Den noget mere anonyme bygning fra 1988 får ligeledes ny facade og forhøjes med én til to etager — og vil forsøge at tale et funktionalistisk formsprog samtidig med, at den umiskendeligt tilhører det 21. århundrede. Her bliver husets kommende 31 familieboliger velforsynede med altaner i den helt rigtige sydlige og vestlige retning og får fælles tagterrasse. Solceller på taget bliver der også plads til.
På nabogrunden — hvor der i dag ligger en nedslidt garagebygning, som snart må lade livet i dag — bliver det spritnye byggeri opført med otte familieboliger i en stil, der også flugter med det eksisterende. Her er også rette linjer og lyse facader.
P-pladser og ny sti
Trods en nedrevet garage skal de kommende beboere ikke frygte at mangle parkering. Selvom Flintholm Station kun ligger få hundrede meter væk, bliver der nemlig etableret 59 parkeringspladser både over og under jorden i et nyt anlæg.
Man behøver dog ikke have bil for at kunne bevæge sig til og fra det nye byggeri. Ved metrosporene vil der i forbindelse med byggeriet blive anlagt en offentlig stiforbindelse, som snart vil blive en del af en ny, grøn rute til Grøndals Parken ved Flintholm,
Kommunens forvaltning skriver, at de i forbindelse med ansøgningen til byggeriet har "overvejet" muligheden for at stille krav om 25 procents almene boliger i byggeriet. Men det valgte man ikke at gå videre med, og i stedet anbefalede forvaltningen sine politikere at give byggetilladelse til projektet med 100% private boliger.
På Frederiksberg Rådhus var et flertal af politikerne dog i denne uge ikke helt enige i dén anbefaling. De har nu bedt forvaltningen undersøge muligheden for i stedet at lave et lokalplanforslag, hvor 25% af de private boliger skiftes ud med almene boliger.
Projektet er derfor midlertidigt sat i venteposition, mens kommunen undersøger, om både ejere og almene lejere om få år skal kunne mærke historiens vingesus på den i dag ret oversete Frederiksberg-adresse.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer