Nedgravning af HC Andersens Boulevard kræver tålmodighed
Finansieret foranalyse af grøn boulevard er endnu ikke sat i gang.
Der var glæde og begejstring — og solid mediedækning — da Københavns Kommune for lidt mere end et år siden satte penge af til en markant ændring af H.C. Andersens Boulevard og Åboulevard.
I alt 4,5 mio. skattekroner skulle investeres i en såkaldt foranalyse af mulighederne for at grave begge de stærkt trafikerede bilgader ned under jorden.
Men hvis man var i tvivl om, hvorvidt det vil tage lang tid, at sætte sådan et projekt på skinner, så taler udviklingen de seneste knap 14 måneder sit tydelige sprog.
Københavns Kommune oplyser nemlig, at analysen slet ikke er gået i gang endnu.
Den 7. oktober var der frist for firmaer, der ville byde ind på at lave analysen for kommunen, og man forventer nu, at det vindende rådgiverteam vil gå i gang allersidst på året — altså 16 måneder efter, der blev afsat penge til det.
Foranalyse er 1. skridt
En foranalyse er blot det allerførste skridt i en proces der skal lede hen imod en ny virkelighed i byen.
I foranalysen peger man i mere generelle termer på løsningsmuligheder og — ikke mindst — på hvad de cirka vil koste at gennemføre.
Med en færdig foranalyse i hånden har politikerne dermed et konkret redskab i hånden til at fortsætte processen — eller analysen kan havne på en hylde, hvis der senere ikke kan samles politisk flertal til at gå videre med projektet.
Det er f.eks. tilfældet for 'Teglholmbroen' der i mange år har været en del af lokalplanen for udviklingen af Sydhavnen, og som der blev lavet en foranalyse til i 2020. Der er endnu ikke blevet afsat penge til at opføre broen, men analysen ligger og venter på, at politikerne prioriterer projektet.
Broen kan man forvente vil blive finansieret inden for en kort årrække, men flere foranalyser ser aldrig dagens lys igen, efter de har været til den første politiske behandling.
Milliarder at gennemføre
I tilfældet nedgravning af H.C. Andersens Boulevard og Åboulevard skal man nok regne med en særligt hård proces fra færdig foranalyse til eventuelt anlægsarbejde — men også med offentlig opbakning.
Projektet ville koste milliarder at gennemføre — men samtidig er det et meget ofte udtalt ønske i befolkningen, at det sker.
Visionsoplægget 'Den Grønne Boulevard' præsenteret her på siderne i 2017 er med sin støtte fra 96% af Magasinet KBHs læsere fortsat den mest populære vision nogensinde præsenteret i magasinet.
De 96% må dog altså væbne sig med en hel del tålmodighed. Foranalysen går nu snart i gang, men man skal ifølge kommunen forvente, at resultatet af den først ligger klar i første halvdel af 2023.
Herefter vil der bliver kørt en såkaldt 'dialogproces' med relevante parter, så den endelige analyse — klar til politisk behandling — vil forventeligt først være at finde på rådhusets skriveborde i 2024.
Faktisk er det dog slet ikke første gang, at der bliver lavet en foranalyse på en nedgravning af strækningen.
I 2016 lavede København og Frederiksberg en lignende undersøgelse — men ved denne lejlighed kun af at grave Åboulevard ned.
Konklusionen lød dengang, at det ville koste 10 milliarder kroner, og at det var helt urealistisk.
Det afholdt dog altså ikke politikerne fra sidste år at iværksætte den nye foranalyse — af et endnu større projekt.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!