P-hus nummer 8 i Ørestad har restaurant på taget
Atypisk, nyt P-hus i Ørestad vil have taghave og forsamlingshus øverst — og ålegræs på facaden. Men er der behov for flere P-huse?
Om et par år får beboere og besøgende i Ørestad endnu et parkeringshus at trille enten el- eller benzinbilen ind i.
Det kommunale udviklingsselskab By & Havn kan oplyse, at et enigt dommerudvalg har besluttet sig for, hvordan det kommende P-Hus Asger Jorn i Ørestad Syd skal tage sig ud på baggrund af en netop afsluttet arkitektkonkurrence.
Ifølge dommerbetænkningen har vinderen Nordland Arkitekter tegnet en bygning, som med dens mørke polymer-plader lavet af af ålegræs skaber en reference til Amager Vests historie med opfyldning af tidligere vandarealer for at skabe mere land.
Lyse trælameller skal skabe kontrast i facaden, og mod Robert Jacobsens Vej leder husets udvendige trappe op til en ”bybalkon” med siddemulighed i tredjesals højde.
Parkeringshuse betegnes normalt ikke som bygninger, der bidrager til et sprudlende byliv.
Men ikke desto mindre tror Rita Justesen — chef for Planlægning og Bæredygtighed i By & Havn og formand for dommerkomitéen — at P-Hus Asger Jorn med dets åbne facader og aktiviteter vil give liv til området omkring Asger Jorns Alle.
Dét siger hun i forbindelse med afsløringen af vinderen af konkurrencen.
Restaurant og tagfarm
En af årsagerne til forhåbningen om, at P-huset vil skabe mere liv i det ellers noget udskældte Ørestad, kan findes på taget, hvor der ifølge planen vil blive etableret en taghave og en restaurant.
Arkitekterne hos Lendager er hyret ind til at udforme taghaven, som finansieres delvist af By & Havn selv og delvist af otte millioner kommunale skattekroner.
I Lendagers planer for taget optræder også dyrkningsarealer, forsamlingshus og væksthus.
Desuden vil der i stueetagen findes en ”udadvendt” funktion på 595 kvadratmeter. Præcis hvilken vides endnu ikke.
Selvom P-huset skal bidrage med opholdsrum og kulinariske oplevelser, har Nordland Arkitekter ikke glemt hovedformålet: P-huset vil få 600 parkeringspladser, hvor både almindelige biler og dem på el kan parkeres.
Flere til samlingen
Overordnet set er det dog ikke mangel på parkeringshuse, som Ørestad lider mest under.
I sommer kunne Magasinet KBH skrive, at By & Havn over de seneste 14 år har opført syv parkeringshuse i Ørestad.
I dem alle — på nær P-huset Richard Mortensen ved 8-tallet — står halvdelen af pladserne tomme døgnet rundt, og i dagtimerne er de tomme pladser som oftest i overtal.
Derfor kan det umiddelbart virke ulogisk, at der nu skal opføres endnu et parkeringshus i området. Mængden af nye parkeringspladser hænger dog sammen med den store mængde nybyggeri i Ørestad.
Nye byggeprojekter er nemlig underlagt den såkaldte parkeringsnorm, der er politisk bestemt og fastsætter hvor mange nye P-pladser der skal etableres pr. kvadratmeter nybyggeri.
Parkeringgsnormen er med mellemrum til politisk debat, og i 2019 fik Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre, SF og Dansk Folkeparti vedtaget en reduktion af normen med 30 procent.
Ved samme lejlighed blev det besluttet, at man helt skal kunne fritage for kravet om at anlægge parkeringspladser i et område, hvis det for eksempel er godt betjent af metro.
Ikke desto mindre skal det kommende — og ottende — P-hus i Ørestad efter planen stå færdigt i 2024.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!