Københavns Lufthavn station bliver udvidet
To nye perroner ved Kastrup Lufthavn bliver en realitet med Folketingets nye infrastrukturplan.
Går turen til New York, Nairobi eller Nuuk? Så starter den ofte på perronen på Kastrup Lufthavns station.
Her har rejsende fra Danmark og Sverige siden 1998 stået af toget og et par sikkerhedscheck og Toblerone-indkøb senere siddet i flyet mod fjernere himmelstrøg.
Men kapaciteten er presset.
Da Københavns tredje metrolinje åbnede i 2007 hjalp det lidt, men at få pendlere fra to lande, én lufthavn og godstransport til at svinge sammen har vist sig at kræve mere end blot to perroner.
Og problemet vil kun vokse sig større i fremtiden, når Femern Tunnelen åbner og endnu mere godstransport ventes at passere flaskehalsen i Kastrup mellem Skandinavien og resten af Europa.
0,9 milliarder skal aflaste tog
Dét skal der gøres noget ved, mener regeringen og Folketingets øvrige partier.
I den nye aftale 'Infrastrukturplan 2035', der fordeler statslige investeringer for 160 milliarder kroner, er der nemlig afsat 600 millioner kroner til to nye perroner ved det eksisterende godstogsspor langs Øresundsmotorvejen.
Samtidig smider politikerne 300 millioner kroner efter nye vendespor vest for lufthavnen, som skal forhindre forsinkede tog fra Sverige i at påvirke togtrafikken på den danske side af sundet.
Ny perron bliver udendørs
Endnu er det småt med detaljerne i den konkrete udformning af de nye perroner. Men sikkert er det, at de to nye passagerperroner — i modsætning til perron 1 og 2 — kommer under åben himmel.
Perronerne får nemlig plads godt 100 meter nord for de eksiterende, underjordiske peronner — ved det eksisterende godsspor lige under metrostationen. Herfra forbindes de med resten af stationen og lufthavnen med nye gangarealer.
Det vil i alt give fire spor til passagerer og godstransport.
2-2 til Danmark/Sverige
Løsningen kan lade sig gøre uden at lave væsentligt om på det nuværende baneterræn. I en undersøgelse fra COWI fra 2020 om en mulig udvidelse af stationen peges der på, at den nye perron kan få en længde på 350 meter og en bredde på seks meter uden indgreb i den nuværende baneskråning.
Samtidig bliver der indført retningsdrift på alle fire spor. Dét betyder, at tog mod Sverige fremover skal køre ad spor 1 og 2 ved den nuværende perron, mens tog mod København kører ad spor 11 og 12 ved den nye udendørs perron.
Udvidelsen af perronerne og etableringen af de nye vendespor er en del af en større plan om en sydlig jernbanekorridor uden om København, der i fremtiden skal lette presset på Hovedbanegården.
Her får Ny Ellebjerg Station en nøglerolle, da en stor del af den sydlige togtrafik herfra kan ledes videre mod Sverige udenom København.
Øresundsbanens nyeste station
Opførelsen af Københavns Lufthavn station begyndte i 1993 og åbnede fem år senere — to år før indvielsen af Øresundsbroen.
Stationen er den sidste station på den danske side af Øresundsbanen og betjener Øresunds- og Intercitytog fra både København og Malmö.
Den delvist nedgravede, men lyse station i stål, glas, beton og granit er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter som i samme forbindelse slog stregerne til Kastrup Lufthavns vingeformede Terminal 3-udvidelse.
Før Terminal 3 blev indviet måtte pendlere tage sig til takke med bus som eneste kollektive transportform til og fra lufthavnen — og resten af verdenen.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!