Ny station i lufthavnen bryder med arkitekttradition
Snart starter byggeriet af ny togstationen ved Københavns Lufthavn. Udvidelsen er sat i udbud — men med et helt andet arkitektonisk udtryk end den eksisterende station.
Tiderne er skiftet, siden Københavns Lufthavn Station først blev planlagt i 90'erne og så til i dag. Det er tydeligt, når man ser det projekt, som Sund og Bælt netop har sendt i udbud.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Det er ren vanvid at bygge en intercity-station anno 2023 uden overdækning i Danmark, hvor vi har ca. 170 årlige regnvejrsdage. Tilmed er det en lufthavns-station med forventet højt antal passagerer med baggage.
Danmark er i øjeblikket et rigt land, hvor vi prøver at fremme offentlig transport både med henblik på at reducere CO2-udslippet og reducere trafikken i København. Byen satser på turisme og Lufthavnen satser på flere rejsende. Især får man i følge vurderingerne op til 1 mio. potentielle nye kunder via Femernbælt-forbindelsen. Det er i forvejen noget rod, at man skal gennem metroen for at komme til disse spor, men det kan simpelthen ikke passe, at vi ikke kan finde pengene til rimelig overdækning og læ. Resten af verden kan lave elegant og velfungerende offentlig transport. Ønsker Lufthavnen og Sund og Bælt ligefrem at øge biltrafikken?
Det er forbløffende ringe og uambitiøst, at beslutningstagerne går videre med en trist spareløsning, hvor danskere og besøgende fra hele verden umiddelbart efter lange og udmattende flyrejser, skal eksponeres for dansk vind, vejr, og trist grå beton -- Velkommen til Danmark!