pixel

Ny station i lufthavnen bryder med arkitekt­tradition

Snart starter byggeriet af ny togstationen ved Københavns Lufthavn. Udvidelsen er sat i udbud — men med et helt andet arkitektonisk udtryk end den eksisterende station.

Tiderne er skiftet, siden Københavns Lufthavn Station først blev planlagt i 90'erne og så til i dag. Det er tydeligt, når man ser det projekt, som Sund og Bælt netop har sendt i udbud.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Niels Madsen_1
Der er opstået en ny standart de senere år. Det er at bygge stationer i offentlig trafik uden halvtage. Både Køge Nord, Danshøj eller Letbanen er der tænkt på at det regner en del i Danmark. Det bliver også nævnt i kommentar feltet netop denne problem stilling. Den nye station er HELT utilstrækkelig. Tænk at vi i Danmark ikke komme op med noget bedre end dette. Forstår ikke helt hvorfor at stationen skulle ligge på nogle godsspor som nok også vil sætte en begrænsning på godstogene når der skal stoppe tog på stationen, som skal vente på folk kommer ombord med alt bagage. Ideen med P Huse over stationen havde nok været den rigtige vej.
silastjensen
Fuldstændig enig med de øvrige kommentarer. Det er uambitiøst at stationen ikke bliver overdækket. Men igen-igen bliver offentlig transport besparet og billismen forherliget! Velkommen til Danmark!
Jens Krabbe_1
Hvis man dog bare havde været liiidt visionær og lavet en gentolkning af buerne over KBH, suk.
ned_krivblade0r
Unacceptable. It’s not the 1950s anymore.
ccv
Som tidligere kommentarer; ganske besynderligt, at der ikke bygges en perronoverdækning. Det må blive en mere end blandet fornøjelse for hjemvendte ferierejsende samt udenlandske turister og forretningsrejsende, at stå under åben himmel i skybrud, og vente på forsinkede tog??
Steen V Kristensen
I det mindste må man sige, at det en tydelig varedeklaration af DKs prioritering af den kollektive trafik udlændinge får, når de i regn og rusk står og venter på toget, der måske også er forsinket. Men det er jo ligesom den nye Køge Nord station, hvor man også kan nyde vejret medens man ser ind i de forbikørende biler. Tankevækkende, at der få hundrede meter væk opføres en lynladestation, hvor bilerne anbringes under tag medens de lader. Men det er jo også en prioritering.
JEG

Det er ren vanvid at bygge en intercity-station anno 2023 uden overdækning i Danmark, hvor vi har ca. 170 årlige regnvejrsdage. Tilmed er det en lufthavns-station med forventet højt antal passagerer med baggage.

Danmark er i øjeblikket et rigt land, hvor vi prøver at fremme offentlig transport både med henblik på at reducere CO2-udslippet og reducere trafikken i København. Byen satser på turisme og Lufthavnen satser på flere rejsende. Især får man i følge vurderingerne op til 1 mio. potentielle nye kunder via Femernbælt-forbindelsen. Det er i forvejen noget rod, at man skal gennem metroen for at komme til disse spor, men det kan simpelthen ikke passe, at vi ikke kan finde pengene til rimelig overdækning og læ. Resten af verden kan lave elegant og velfungerende offentlig transport. Ønsker Lufthavnen og Sund og Bælt ligefrem at øge biltrafikken?

Det er forbløffende ringe og uambitiøst, at beslutningstagerne går videre med en trist spareløsning, hvor danskere og besøgende fra hele verden umiddelbart efter lange og udmattende flyrejser, skal eksponeres for dansk vind, vejr, og trist grå beton -- Velkommen til Danmark!

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Tårnby
Magasinet KBH tester lufthavnens nye lavpristerminal - og nød faktisk den 310 meter-lange ekstra gåtur

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling