pixel

Udvidelse af lufthavns­station på skinner trods kritik

Kommende udvidelse af togstationen i Københavns Lufthavn bliver en skrabet løsning uden tag eller afskærmning. Nu nærmer byggestart af den udskældte station sig.

Lufthavnsstation

“Uambitiøst”. “Ringe”. “Helt utilstrækkeligt”. “Rent vanvid”.

Magasinet KBH’s læsere lagde ikke fingre imellem i kommentarsporet, da vi for et lille års tid siden kunne fortælle, at den kommende udvidelse af stationen ved Københavns Lufthavn i Kastrup nu var sendt i udbud.

De hårde ord havde dog ikke noget med selve udbuddet at gøre. De var rettet imod det projekt, der nu skulle findes en entreprenør til.

Statsejede Sund & Bælt, der er bygherre på projektet, har nemlig valgt en skrabet løsning, der blandt andet indebærer åbne perroner, hvor et par læskure vil være de rejsendes eneste værn mod det danske vejr.

"Trist spareløsning"

Og det var netop de uafskærmede perroner på en af landets travleste og vigtigste stationer — også med hensyn til internationalt image — der faldt læserne for brystet:

“Det må blive en mere end blandet fornøjelse for hjemvendte ferierejsende samt udenlandske turister og forretningsrejsende at stå under åben himmel i skybrud og vente på forsinkede tog,” lød en af de mildere kommentarer til artiklen.

“Det er forbløffende ringe og uambitiøst, at beslutningstagerne går videre med en trist spareløsning, hvor danskere og besøgende fra hele verden umiddelbart efter lange og udmattende flyrejser, skal eksponeres for dansk vind, vejr, og trist grå beton,” lød en anden kommentar.

I de forløbne måneder er udbudsrunden gået sin gang, og i august kunne Sund & Bælt meddele, at man nu havde fundet en entreprenør til projektet, der udover de to nye perroner blandt andet omfatter en gangbro til metrostationen og Terminal 3.

Hvis alt går efter planen vil byggeriet gå i gang ved årsskiftet og blive afsluttet i sommeren 2026.

Læ mod Sverige

De to nye, uoverdækkede perroner skal efter planen betjene de regional- og intercitytog, der kører fra Sverige til Danmark via lufthavnen og fra lufthavnen videre ud i landet.

Den ‘gamle’ overdækkede station under Terminal 3, tegnet af Vilhlem Lauritzen, vil udelukkende betjene tog den modsatte vej — altså til Sverige.

Det betyder, at rejsende, der for eksempel skal videre med intercitytog mod Odense eller Aarhus, fra om godt halvandet år vil blive budt velkommen til Danmark med en station, der til forveksling ligner et trinbræt i en mindre provinsby.

“Det er en skandale/shitstorm der bare langsomt venter på at folde sig ud, når det går op for folk, hvad der bliver bygget ... eller snarere hvad der ikke bliver bygget,” skrev en læser — der arbejder i branchen — i en e-mail i forbindelse med, at udbuddet af stationsbyggeriet blev afgjort.

Branche vil have mere

Og det er ikke kun Magasinet KBH’s læsere, der ryster på hovedet over stationsudvidelsens udformning.

Af et notat fra Transportministeriet fra januar i år fremgår det, at brancheorganisationen DI Transport i et høringssvar har undret sig over, at man har fravalgt overdækning.

“DI Transport anfører, at det af hensyn til de mange rejsende, som ofte også har bagage med, samt med viden om generelt højere nedbørsmængder, bør undersøges, hvordan der konkret kan etableres og finansieres overdækning af gangbro og perroner, for herved at sørge for bedst mulig service for passagerne,” står der blandt andet i notatet.

Transportministeriets kommentar til DI Transports indvendinger lød blandt andet, at “projektet for udvidelse af Københavns Lufthavn Station er politisk godkendt, herunder er der under hensyntagen til anlægsøkonomien taget politisk stilling til projektets udformning”.

"Svarer til niveau på strækningen"

Et lignende svar får Magasinet KBH fra Sund & Bælt, da vi henvender os med en lille håndfuld spørgsmål om overvejelserne bag den kommende stationudvidelses udformning:

“Igennem undersøgelsesperioden har forskellige løsningsmodeller været drøftet og præsenteret for aktørerne på og omkring Øresundsbanen,” skriver Sund & Bælt i en skriftlig kommentar:

“På baggrund af deres tilbagemeldinger arbejder vi nu videre med et konkret baneprojekt, der fokuserer på at sikre tilpasning af banen og København Lufthavn Station til trafikmængden nu og i fremtiden.”

I forhold til fravalget af overdækning skriver Sund & Bælt: 

“Den tekniske løsning for stationen — det vil sige uden overdækning — svarer til niveauet for de øvrige stationer på strækningen f.eks. Ørestad station, så de fremstår i sammenhæng med den tilstødende metrostation.”

Vi har også spurgt, om man har overvejet de mulige konsekvenser af at vælge den skrabede løsning — for eksempel i form af klager fra passagerer og risiko for dårlig omtale.

Det spørgsmål har Sund & Bælt valgt ikke at forholde sig til.

3,6 millioner steg på

Der er afsat 600 millioner kroner til byggeriet af den nye station. Ud over anlæggelsen af perroner og gangforbindelser inkluderer det blandt andet nye sporskifter og sikring af den eksisterende station til godstog med farligt gods.

Til forskel fra ved byggeriet af den eksisterende lufthavnsstation i 1990’erne bidrager Københavns Lufthavn ikke økonomisk til udvidelsen.

Til gengæld er man fra lufthavnens side i fuld gang med en større ombygning, der vil give plads til mange flere passagerer. En del af den udvidelse er en arkitekttegnet ladestation til elbiler — der spøjst nok er overdækket.

Ifølge tal fra Trafikstyrelsen var Københavns Lufthavns Station i 2022 den fjerdestørste fjern- og regionaltogsstation i Danmark med 3,6 millioner påstigende passagerer i årets løb. 

Knap halvdelen af disse skulle i retning mod København og resten af Danmark.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Niels Madsen_1
Meget enig med hvad der bliver givet udtryk for her i spalten. Det er åbenbart meget dansk da jeg ser overdækningen i andre lande. Kundeservice i det offentlige transport er noget ringe. Der rigtig mange stationer på jernbane nettet hvor folk er overladt til vind og vejr med mindre at vi skal klemme ca 50 mennesker ind i et læskur for ikke at blive våd fra styrtregn. Det her er en ommer.
tommy64nielsen_2327
Typisk dansk middelmådighed. Jeg græmmes !!
Thomas Buus Madsen
Det er jo pinligt. Køge Nord og Ørestad er lige så dårligt indrettet. Man vil jo ikke offentlig transport når man laver sådanne løsninger.
mrmanafon
-.-
Soeren.chr.jensen_1735
Lad ikke staten være bygherre. Forsinkelser, tåbelige nedskæringer, direkte forkerte og uforståelige beslutninger er det, man risikerer. Og så har man politikerne til at blande sig i ting, som de slet ikke har forstand på. Når overdækningen ikke kommer nu, så vil politikerne ikke være med til at lave om på det i mange år. Det ville jo være at indrømme, at deres beslutning var forkert.
Jonas Borcher

Jeg håber at man opfører en station, hvor der senere kan tilføjes en overdækning/ ventesale/ læskure, så passagere kan vente på toget i læ for vejr og vind?

Er det på Valby Station hvor der er opsat små venresale, som er mere eller mindre lukkede?

Svaret blæser i vinden :-)
Karen Melchior Jonas Borcher
Valby station er med overdækning fra gamle dage. Dybbølsbro har nogle "ventesale" på perrronen, men der er faktisk også halvtag på noget af perronen, så vidt jeg husker det.
Karen Melchior
Og så undrer man sig over folk ikke tager toget?!
Malte Vinding

Det gør det ikke bedre, at Ørestads Station heller ikke er overdækket. Mange flere stationer i Danmark bær være overdækket. Heller ikke København Syd hvor man valgte “den dyre løsning” er der overdækning.

Forstår ikke hvorfor det er så svært at prioritere. Man ser det over alt i vores nabolande.

I det mindste lader det til, at metroselskabet har lært lektien. Orientkaj station er fint indhuset
Soeren.chr.jensen_1735 Malte Vinding
Og jeg vædder på, at Ørestad station har miste mere en halvdelen af sit passagertal, da den direkte metro-forbindelse kom. En urimelig argumentation.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling