Passagertallet vokser: Årelange ombygninger af metroen ligger forude
2019 blev rekordår for metroens passagertal: Næsten 80 mio. ture blev der kørt. Fremtiden byder på mere vokseværk, men det skaber store udfordringer for kapaciteten.
Har du allerede oplevet at stå klemt mellem andre metropassagerer i myldretiden på vej til — eller hjem fra — arbejde?
Så er Metroselskabets nye beregninger af fremtidens passagertal en dårlig nyhed: det underjordiske københavnske transportnet rammer i 2035 et loft over, hvor mange passagerer, det kan rumme.
Den gode nyhed er, at der allerede er lagt løsninger på bordet. Men det bliver ikke problemfrit at tage fat om fremtidens kapacitetsudfordringer, skriver Ingeniøren.
Der skal tænkes stort for særligt metrolinjerne M1 og M2, der via Indre By forbinder Vanløse med både Øst- og Vestamager. Det vil ikke være tilstrækkeligt med flere afgange og justeringer af antallet af siddepladser i vognene.
Firevognsdrift er løsningen
I en rapport peger Metroselskabet på antallet af vogne i hvert tog som nøglen til at låse op for de kommende kapacitetsproblemer.
I dag køres der med tre vogne, men hvis fremtidens metro i stedet kører med fire, vil en stor del af problemet være løst.
Denne model er dog ikke i småtingsafdelingen — hverken økonomisk eller logistisk — for længere tog kræver mere kapacitet på stationerne.
Omkring seks milliarder vil prisen være i kroner og ører. Og prisen for byrum og passagerer er heller ikke til at tage fejl af:
Nedlukning af stationer, enkeltsporsdrift og byggepladser i hjertet af København er blot et udsnit af konsekvenserne.
De omfattende gener får dog ikke Metroselskabet til at nøle. Her vil man have arbejdet i gang allerede i 2025:
”Vi har lavet et seriøst arbejde, som viser, at firevognsdrift er muligt, og det kan blive rigtig godt. Men det bliver en hård periode at komme derhen”, siger direktør i Metroselskabet Anne-Grethe Foss til Ingeniøren.
Nedlukning af stationer
Skal metroen kunne køre med fire vogne, vil fire vigtige stationer i metronettet skulle bygges om.
Christianshavn og Amagerbro stationer står til at lukke i hver 15 måneder. Og på Kongens Nytorv vil kun Cityringens M3 stoppe i en tilsvarende periode — M1 og M2 vil køre forbi.
Og så er der Nørreport Station, som atter vil blive omdannet til byggeplads, når tunnelen som forbinder metro og øvrige tog skal udvides. Arbejdet er estimeret til at vare 20 måneder.
Dertil kommer, at der i tre år vil være enkeltsporsdrift på linjerne til og fra Amager.
Årsagen til alle ombygningerne er, at det højere passagertal i togsæt med fire vogne sætter nye krav til evakueringsmulighederne i tilfælde af brand.
Metroselskabet vil altså i gang med arbejdet allerede om fem år. Men for transportministeren er kapacitetsproblemet ikke ligeså presserende:
”Der er lang tid til 2035. Og så er det jo ikke mejslet i granit, at der ikke må være trængsel i metroen i en periode, ligesom der er trængsel i andre dele af landet på visse strækninger og tider af døgnet,” siger Benny Engelbrecht (A) til Ingeniøren.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!