pixel

For få kører metro — Københavns Kommune vil gøre noget ved det

Metroen havde sidste år 10 millioner færre passagerer end ventet — bedre forhold for cykler, og dårligere for biler, skal (måske) ændre på dét.

metro, tog, pendlere

Cityringen er populær — men ikke populær nok.

Det måtte Metroselskabet slå fast tilbage i april efter at have opgjort sidste års passagertal.

Her viste det sig, at "blot" 120 millioner passagerer havde gjort brug af den samlede metro i 2023 — og dét tal var 10 millioner lavere end ventet.

Det skal der gøres noget ved, og derfor indledte Metroselskabet en undersøgelse af årsagerne til, at det ikke går som forventet. De lovede ved samme lejlighed desuden at søsætte en kampagne, der skulle gøre flere pendlere opmærksomme på cityringens fortræffeligheder.

Samtidig valge Københavns Kommune, at man selv ville skitsere, hvilke konkrete tiltag der kunne få flere over i metroen.

Dén skitse er nu klar — og den kan snart komme til at danne grundlag for en egentlig analyse af, hvor meget de forskellige idéer vil hjælpe, og hvordan de kan implementeres.

Her og nu præsenteres altså de første tanker, der — måske kan — lokke flere under jorden.

Cykler i metroen, færre p-pladser

Forslagene stiller skarpt på nye tiltag for biler, busser, cykler og fodgængere, der kan få flere til at anvende metrosystemet. Desuden vil man kortlægge rejsemønstre for at blive klogere på, hvilke transportmidler og ruter, der kan flyttes ned i metroen.

For cyklernes vedkommende lyder det, at cyklister skal have lettere ved at kombinere cykelturen med metroen. Det kan hjælpes på vej med bedre skilting og adgangsforhold, bedre mulighed for at hive cyklen med i metroen og bedre mulighed for let at leje delecykler ved metrostationer.

Målet vil her være, at man undgår at reducere den samlede mængde cyklisme i København — ikke mindst fordi kommunen har et særskilt mål om generelt at få flere over på cyklerne.

Tanken er i stedet blandt andet, at man ved at gøre det lettere at kombinere cykel med metro til de lidt længere rejser kan lokke flere bilister ud af bilerne og over i en cykel-metro-kombination.

Det foreslås også, at man kan omlægge flere buslinjer, så de ikke køre parallelt med metroen, men i stedet kommer til at komplimentere den. Samtidig bør skift fra metro til bus forbedres ved metrostationerne, hvor forholdene for de gangbesværede også bør få et løft.

Og ikke mindst kigges der på biltrafikken, hvor forskellige forslag stiler mod at gøre det lidt mere uattraktivt at vælge dén løsning, så metroen relativt set bliver mere attraktiv.  

Højere parkeringsafgifter, nedlæggelse af parkeringspladser og nye 'trafikøer' — områder hvor gennemkørsel i bil er umulig — nævnes her som mulige tiltag. 

Udover en netop igangsat nedlæggelse af P-pladser i Middelalderbyen er der generelt ikke taget mange skridt tiltag for at begrænse privatbilismen i København i nyere tid.

Dét har resulteret i, at byens bilejerskab over flere år er steget stødt — hvilket umiddelbart ikke rimer så godt på en erklæret ambition om at få flere over i metroen (og på cyklen).

Skal der nedlægges parkeringspladser for at få flere over i den kollektive transport, kan det være svært at se, hvordan sådan en strategi kan harmonere med det politiske fokus på, at samtlige nedlagte P-pladser på gaden skal erstattes 1:1 i nyopførte parkeringsanlæg — noget som især de Konservative er fortaler for.

Passagertal stiger af sig selv

De mange tanker — som altså p.t. blot er tanker — skal snart samles i flere scenarier i den kommende analyse, som dog kræver, at der politisk afsættes midler til at gennmføre den.

Ét scenarie kunne være at få flest mulige passagerer over i den kolletive trafi. Et andet kunne være at opnå flest nye passagerer for hver investeret driftskrone.

Den endelige rapport skal opstille de forskellige fordele og ulemper ved hvert scenarie — og anbefalinger til det videre forløb. Herefter kan det politisk vedtages, hvad man vil gå videre med — om noget.

Uanset hvad man gør, forventer Metroselskabet, at metroens passagertal vil stige de kommende år. Dét skyldes ud over den netop åbnede Sydhavnslinje også, at befolkningstallet i København fortsat stiger. 

Ambitionen er, at hele 181 millioner passagerer skal benytte Metroen i 2028 — en stigning på mere end 50% i forhold til 2023. Men skal man nå dén luftige ambition, er der altså formentlig brug for andre tiltag end blot at vente på, at passagererne kommer af sig selv.  

Sættes selve undersøgelsen i gang, skal den ledes af repræsentanter fra Københavns Kommunes Økonomiforvaltning og Teknik- og Miljøforvaltning — med Metroselskabet og Movia som rådgivere.

Den færdige analyse ventes først klar om halvandet til to år.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Jacob Lyhne
Måske man bare skulle fjerne det meteotillæg der kom ved m3 og m4 samt at gøre det gratis at medbringe cykel uden for myldretid ligesom i s toget. Har altid betalt min billet men det som fik mig til at droppe metroen, var den konstante billet kontrol - over sidste vinter skulle jeg vise kort 3-4 gange om ugen i gennemsnit - trods jeg kun skulle 2 stop fra Forum til Kongems nytorv og retur. Nu cykler jeg bare, som vel reelt er slutmålet for politikkerne.
Bo Creutz

10 mio passagerer lyder af mange; men det er dog under 10% for få ift. det budgetterede (som i sin tid sikkert er blevet fundet ved “tænk på et tal”). I øvrigt føles det som om der er kommet rigtig mange passagerer til med København Syd-forbindelsen.

PS. Cykler i metroen blir hurtigt noget rod. Anskaf en ekstra cykel, så du har en i hver ende.
larslh95

Jeg bryder mig bestemt ikke om ideen om “lettere at få cyklen med i metroen”. Jeg er selv primært cyklist og bruger ellers bus og metro (men bor desværre ved den vildt overbelastede lufthavnslinje). Men cykler i metroen er en pest undtagen i de perioder, hvor der næsten ikke er passagerer. Det er ikke kun i myldretiden, de fylder for meget.

Mht biler synes jeg, at enhver, der har en bil, bør være forpligtet til at sørge for selv at have en parkeringsplads, der IKKE er på en offentlig vej (altså på egen grund eller i et parkeringsanlæg). Det er helt skørt, at byens gader skal bruges til opbevaring af biler. Parkering i gaderne bør kun finde sted, når bilen er i brug (man er på indkøb, skal hente nogen, er håndværker eller leverer varer osv). At gaderne skal bruges til at opbevare visse borgeres ejendele (altså en bil), er et levn fra fortidens bilbegejstring.
Kristian Lyhne-Nielsen larslh95
Du bor tydeligvis ikke i lejlighed.
larslh95 Kristian Lyhne-Nielsen

Jo jeg bor i lejlighed (men har aldrig haft en bil). Jeg er helt klar over, at forslaget vil være dyrt for mange bilejere i byen. Men det er en omkostning, der bør være forbundet med at have en bil.

I øvrigt har jeg bemærket, at flere og flere bilister ude i parcelhusområderne også er begyndt at opbevare deres biler ude på vejen. Men de vil selvfølgelig let kunne vende tilbage til at have den i deres indkørsel.
cmm
Har nogen måske overvejet, at problemet ikke er, at folk tager bilen på arbejde i stedet for cyklen eller metroen, men at folk slet ikke 'går' på arbejde længere, og at en større gruppe end nogensinde nu arbejder hjemmefra
Mathias Hagensen

Cirkellinjens problem er netop at den kører i ring i stedet for at køre direkte ind mod centrum. Det kunne være rigtigt smart som en 6. eller 7. linje, men som det er nu, så kræver det en del skift at komme til sin destination, hvilket får folk til at fravælge den.

Jeg forstår stadig ikke, hvor de ikke bare kunne konvertere bus 5C til metro, som er nordeuropas travleste busstrækning, men det har nok noget med grundsalg at køre.
Peter Munk
Selvom metroen fungerer fint har det fra starten været et forfejler projekt. At financiere metro med opskruede grundpriser og dermed reelt forære store kommunale værdier væk til et projekt der alligevel ikke kan forrentes men efterlader kommunen med en enorm gæld skyldes at projektet har været en fejltagelse fra starten. København er for lille og eller staten bidrager alt for lidt til den kollektive transport. Man kunne få meget mere trafik for pengene med sporvogne og lign. Kineserne har pt skinnefri sporvogne.
Claus Krarup Peter Munk
Vi har også skinnefri sporvogne i København, vi kalder dem for busser.
Palle Svingholm Peter Munk

I clermont-Ferrand i Frankrig kørte jeg i sommer med en 1 skinne sporvogn med gummihjul!

Helt ny linie, skinnen er til kredsløbet af strømmen fra pantografen på taget af sporvognen.

Den kørte fint, men optog alle uvævnheder op i vognen! Den manglede noget affjedring eller luft i hjulene.
DrDewott

Jeg tror ikke at nogle af disse tiltag vil virke. Én af de største klager der har været siden cityringen har netop været at der er for mange tvungne skift på ens rejse gennem København nu. At skabe flere af den slags tvungne skift vil blot få flere til at vælge den kollektive trafik fra som helhed og det gavner ikke nogen som helst. Den bedste taktik burde i mine øjne ellers være at investere mere i busruterne så man som udgangspunkt kan nå så mange steder so muligt, hurtigt, og med så få skift som muligt, kun 1 som udgangspunkt.

Plus så er M2 og M3 allerede super belastede k myldretiden, at skabe flere tvangsskift eller fylde togene med cykler vil kun forværre situationen.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling