pixel

De elektriske havnebusser er på vej

Fem nye elfærger sender dieselbusserne på pension — med lidt forsinkelse.

havnebus københavn

Fra næste forår vil byens havnebusser ikke længere pruste dieselos, når de bevæger sig frem og tilbage mellem Refshaleøen og Teglholmen i Sydhavn.

Til februar ankommer nemlig de første af Movias nye, eldrevne havnebusser der fremover skal servicere linje 991 og 992, der er navnene på den samme rute — afhængigt af om bussen sejler mod nord eller syd.

Overgangen til eldrift sker dog en smule senere end først planlagt, fordi producenten af de nye færger løb ind i problemer med at få lavet tagkonstruktionen.  

Alle fem både skulle have været i vandet fra januar 2020, men nu lægger de i stedet — forventer Movia — trinvis fra land fra februar og frem til april.

Allerede fra årsskiftet bliver der dog 30-minutters drift i hverdagene, så man ikke behøver at vente i en stiv havnekuling helt så lang tid som tidligere.

Siden 1. januar 2018 har havnebusserne sejlet på mere miljøvenlig HVO-biodiesel, men med omlægningen til de helt nye el-færger, vil de altså fremover slet ikke lede udstødningsgasser ud i havneløbet. Omstillingen til el er støttet af EU-midler.

I 2021 vil bussernes rute blive forlænget til Orientkaj i Nordhavn, ligesom der vil blive etableret to nye stop ved Islands Brygge Syd og Enghave Brygge.

I dag lyder stoppestederne: Nordre Toldbod - Holmen Nord - Operaen - Nyhavn - Knippelsbro - Det Kongelige Bibliotek - Bryggebroen - Teglholmen.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling