Lille Langebro er åben
Nyeste medlem af byens brofamilie åbner før planlagt — næsten
Der er ikke noget københavnerne er vant med, men i dag skete det: En bro over havnen er åbnet tidligere end planlagt — et par måneder rent faktisk.
Allerede fra her i eftermiddag den 1. juli 2019 vil du kunne cykle over Langebros gå- og cykelvenlige lillebror: Lille Langebro.
Det er snart syv år siden, at vi først kunne præsentere planerne om en ny bro der skulle spare gående og cyklister turen op på den høje Langebro med sin massive biltrafik.
Siden blev det oprindelige design ændret, så den lille bro flyttede over på den anden side af storebror — til der hvor den oprindelige Langebro lå.
Før tid og forsinket
Oprindeligt skulle lillebror været åbnet allerede i efteråret 2018, men på målstregen blev byggeriet ramt af et sort uheld:
Bropillerne var klar, og det samme var de fire brofag der skulle placeres oven på dem. Men under lastningen over på en pram i Rotterdam knækkede en kran og tabte et af brofagene ned over et andet.
Så måtte man forfra igen med byggeriet af de to fag, og den reviderede åbningsplan hed nu efteråret 2019 — eller måske først i 2020.
Derfor er det både lidt forsinket og flere måneder før tid, at du nu kan rulle fra Vester Voldgade og direkte over til Langebrogade på Christianshavnersiden.
Mere liv med bro?
Lille Langebro er finansieret af Realdania — den pengetank til byudvikling der blev skabt, da Realkredit Danmark blev solgt til Danske Bank i 2000.
Samme Realdania står også bag det kritiserede Blox-byggeri ved havnen, og Lille Langebro er på sin vis en del af det samme projekt.
Visionen for Blox har nemlig været, at det skulle være et livligt samlingspunkt for hele byen, og Lille Langebro skal være med til at trække mere blød trafik til området.
»Ikke mindst i sommermånederne vil den — sammen med de mange aktiviteter i og omkring Blox — være med til at skabe masser af liv på en del af havnen, som tidligere lå lidt øde hen og var mest præget af biler,« siger Realdanias direktør Jesper Nygård i forbindelse med åbningen af broen.
Området er dog ikke blevet mindre præget af biltrafik efter byggeriet af Blox, som er bygget hen over vejen, så bilerne kan glide igennem bygningen og videre over på den grå og normalt meget øde Søren Kirkegårds Plads mellem Blox og Det. Kgl. Biblotek.
Nu forventer man dog markant mere cykeltrafik i området, da Lille Langebro skaber en ny forbindelse mellem Indre By og Christianshavn. Mindst 10.000 to-hjulede er forventet over broen dagligt. I dag ruller godt 40.000 over Langebro på en hverdag.
Hvordan cykeltrafikken krydsende på tværs kommer til at spille sammen med alle bilerne langs vandet på Christians Brygge, vil vi snart få en idé om.
Broen drejer
Lille Langebros 175 meter er konstrueret som en svingbro. Mens Langebro ved siden af lidt langsomt og besværligt får trukket sig selv op i luften, så snurrer lillebror bare rundt om sin egen akse.
Hvis store, biltunge Langebro er duoens Tyrannosaurus Rex, så er Lille Langebro Velociraptoren: agil og arbejdende i flok, for rent faktisk er det to brofag der hver drejer 90 grader, hvis et skib skal igennem. Det skaber en åbning i sejlrenden i midten af havneløbet.
Lille Langebro har kostet 90 millioner kroner og er nu afleveret til Københavns Kommune, som fremover skal stå for drift og vedligheholdelse.
Broen er aften og nat oplyst af to lysbånd i gelænderet der både lyser indad for at oplyse stierne — og udad for at skabe en lysende linje fra kaj til kaj.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!