pixel

Nej, der kommer ikke et 45 meters højhus ved Kgs. Nytorv

En joke fra et reklamebureau viste sig at være lidt for realistisk for nogle københavnere.

palægade kontortårn

Et nyt glassvøbt og 15 etager højt kontortårn få skridt fra ankeret i Nyhavn. Ragende 45 meter op over fornemme Frederiksstaden, med direkte udsigt til Amalienborg, Kgs. Nytorv og Operaen.

Kort
Falskt højhus i Bredgade

Sådan lød budskabet for nylig på et skilt i vinduet på det berørte hjørne af Bredgade og Palægade. Nedrivningen gik snart i gang, stod der.

Og så fik de ellers travlt på telefonerne og tasterne i Københavns Kommune, hvor det eftersigende væltede ind med borgerhenvendelser om højhuset:

»Vi fik faktisk ikke så mange henvendelser om byggeriet direkte til os, men kommunen var blevet lagt ned af henvendelser, så de bad os venligt om at tage skiltet ned igen,« fortæller Mikkel Jønsson, der er executive creative director i reklamebureauet Reputation.

For det var reklamefolkene, der boede på adressen. Hvor de gennem årene ofte har brugt gadevinduerne til anderledes kampagner og skæve budskaber. Og derfor havde fundet på højhuset som en lille afskedsjoke, fordi Reputation nu skulle flytte til nyt kontor på Østerbro.

Så de satte skiltet op, der annoncerede byggeplanerne for fremtidens hypermoderne kontorbygning lige der på hjørnet. Og lagde en fin og flot illustration af det nye tårn på hjemmesiden.

Ifølge den falske følgetekst stod de kinesiske investorer PBL Group bag byggeriet, tegnet af en Wim van der Neeskens. Som det eneste højhus i den historiske bymidte skulle kontortårnet sætte et meget tydeligt præg på området. Men naturligvis på bæredygtig og selvforsynende vis, med beplantning på taget og solceller i de mange spejlglasvinduer.

Et tankevækkende signal

Selvom der selvfølgelig ikke kommer et kæmpe glastårn i hjertet af det gamle København – det ville være noget af en afvigelse fra reglen om ikke at bygge højt inden for hovedstadens historiske volde – så er det måske ikke for alle en selvfølgelighed længere, at dømme efter reaktionerne.

At mange hoppede på, at højhusbyggeriet var virkeligt, siger for reklamedirektøren noget om københavnernes tiltro til, at kommunens politikere sørger for, at byen udvikler sig med gennemtænkte bygninger og respekt for omgivelserne:

»Efter knap 18 år på adressen, ville vi gerne sende en lille farvelhilsen. Det var tænkt som en spøg, men også som en kommentar til noget af alt det nybyggeri, der bliver opført i København i disse år, som ikke er lige heldigt alt sammen. Jeg synes, det er et tankevækkende signal til dem, der godkender byggerier, at så mange mennesker troede på det,« siger Mikkel Jønsson.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling