Dobbelt op på bybiler
Med 450 elektriske Renault'er på gaden er endnu en bybilsordning kommet til København (øjensynlig altid klar på en frisk parkering).
Det københavnske gadebillede er de sidste par år blevet invaderet af det nye fænomen bybilen – det firehjulede svar på bycyklen, som du samler op, kører i og stiller igen når som helst og hvor som helst.
Konceptet kaldes også free floating-delebiler, og fra den ene dag til den anden er der nu over dobbelt så mange af dem i Hovedstaden. Din Bybil hedder københavnernes nye mulighed for at blive midlertidig, minut-afregnet billist. Flåden er på 450 hvide og eldrevne Renault Zoe, der byder eksisterende DriveNow og deres 400 hvide og eldrevne BMW i3 op til dans.
Bag Din Bybil står den danske virksomhed Green Mobility. Det er den tredje bybilsordning, der forsøger sig i København – tidligere i 2016 trak Car2go sig og sine 200 to-personers og benzin-drevne Smartcars ud af byen igen.
Parker ikke som Din Bybil gør
Som med DriveNow findes og reserveres Din Bybil med en app på smartphonen, og forskellene på de to valgmuligheder ligger i det hele taget i detaljen:
Din Bybil koster 3,50 i minuttet, mens DriveNow som udgangspunkt tager 4 kroner. Renaulten har plads til 5 personer, mens BMW'en rummer 4 sæder. Til gengæld kan man til at starte med kun efterlade sin Zoe inden for Københavns og Frederiksbergs kommunegrænser, mens i3'erne også dækker Hellerup og hele Tårnby Kommune – men man kan godt tage Din Bybil til lufthavnen mod et ekstra gebyr, nøjagtigt som DriveNow også koster ekstra at efterlade ved terminalerne.
Husk dog, at det med at stille bybilen igen "når som helst og hvor som helst" ikke skal tages helt bogstaveligt. Du hænger selv på bøden, hvis du parkerer en bybil ulovligt, så lad dig ikke inspirere for meget af de pr-billeder, som Din Bybil lancerer sig selv med:
En stribe skødesløst efterladte Renaulter midt i vejkryds, på cykelstier og smalle vejbroer rundt omkring ved Københavns landmærker.
Find tre fejl – kun én af disse bybiler er parkeret korrekt: