Bycyklens parkeringsstativer skal have nyt liv
80 arealer optaget af bycyklens stativer har stået ledige — nu er pladsen fordel til andre formål.
De kostede kassen, blev aldrig en stor succes og sidste år gik selskabet bag konkurs.
Vi taler om de hvide, elmotorisede bycykler og deleordningen Bycyklen, som i godt et årti fyldte godt i det københavnske gadebillede — især når de stod stille langs gader og stræder i de særligt indrettede parkeringsbåse med opladningstik.
Dette efterår gik Københavns Kommune i gang med at rydde op og fjerne de gamle parkeringsbåse, som har efterladt ny-ledig gadeplads, der savner nye formål.
Og nu har politikerne på Københavns Rådhus stemt en ny plan igennem for, hvad der skal ske på de ledige kvadratmeter.
Cykler, bænke og grønt
Måske ikke så overraskende erstattes en større del med almindelige cykelstativer, der som bekendt er en mangelvare mange steder i byen. I alt 25 af lokationerne får således nye, almindelige cykelstativer.
Enkelte steder, som ved Nordre Frihavnsgade og Østbanegade, bliver der i stedet oprettet bilparkeringspladser, som erstatning for andre P-pladser i området, der for nylig blev nedlagt for at gøre plads til nogen af byens mange nye sorteringspunkter.
I alt syv steder — blandt andet på Vesterbro Torv og Bådsmandsstræde på Christianshavn — vil nyt byruminventar som bænke og ny begrønning indfinde sig.
Ikke mindre end 30 steder vil der dog efter planen ikke ske andet, end at den oprindelige belægning genetableres — i hvert fald ikke i første omgang.
Når stativerne fjernes, vil der en del steder opstå nye P-pladser af sig selv — og det vil få lov at ske. Andre steder, som f.eks. ved Trianglens Metrostation, får det frigivne areal blot lov at glide tilbage som et frit areal i byen.
Kvadratmeterne får her lov at stå klar, hvis nye behov skulle opstå engang i fremtiden.
De nye grønne tiltag er vedtaget politisk — men deres realisering afhænger af, at der også findes finansiering til dem ved kommende budgetforhandlinger.
En cykel med problemer
Bycyklen var gennem det meste af tilværelsen plaget af problemer.
Først blev Københavns Kommune kritiseret for at have valgt en for dyr løsning, og senere var leveringen af den store cykelflåde stærkt forsinket.
I 2017 gik GoBike — det oprindelige firma bag Bycyklen — konkurs. Det sidste komplette årsregnskab fra 2015 viste et underskud på mere end 40 mio. kroner.
De hvide cykler blev dog reddet på stregen ved, at et nyt selskab — By- og Pendlercykel Fonden, stiftet af Københavns og Frederiksberg Kommune — overtog driften.
Året efter blev bycyklerne først udsat for en bølge af hærværk, der satte op mod halvdelen af cyklerne ud af drift — og som om det ikke var nok, blev Bycyklens IT-system lagt ned af et hackerangreb.
Samtidig blev bycyklen i stigende grad udkonkurreret af billigere og simplere løsninger som eksempelvis de orange, ikke-eldrevne delecykler fra Donkey Republic.
I december 2022 var det endeliggyldigt slut for Bycyklen, da også By- og Pendlercykel Fonden gik konkurs.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!