Bycyklen gearer op
Det kører så godt for de første par hundrede eksemplarer af Københavns nye generation bycykler, at systemet nu for alvor rulles ud i hele byen.
Flåden af high-tech-jernheste, der har både elmotor og tablet-computer om bord, vokser dermed fra de nuværende 250 cykler fordelt på 20 placeringer til 1.860 cykler på omkring 100 placeringer inden sommeren 2015.
By- og pendlercyklen kom forsinket og omdiskuteret på gaden i april 2014 men har i følge brugerne klaret skærerne i den første testperiode. 70 procent er tilfredse eller meget tilfredse, mens 13 procent er utilfredse eller meget utilfredse med cykelturen.
Regningen på 100 mio. kroner for syv års drift deles mellem Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og DSB. Både Stavanger og Rotterdam har indkøbt det samme bycykel-system efter verdenspremieren i den danske hovedstad.
Se mere om bycykel-systemet her og genlæs vores første test af den avancerede bycykel her.