En super cykelsti
mKBH har testet C99, den første af 26 luksusstier til de københavnske cykelpendlere.
C99 Albertslundruten
En 17,5 kilometer lang cykelrute mellem det indre København og Albertslund, markeret med en orange stribe på asfalten.
Skal tilgodese cykelpendlere med sin belægning af høj kvalitet og ekstra services som grønne bølger, nedtællingssignaler, cykelpumper (7 stk.) og fodhvilere (12 stk.).
Cykelsuperstier
C99 er første rute i et planlagt net af 26 ruter, i alt 300 kilometers cykelsupersti.
Cykelsuperstierne har overordnet fire kvalitetsmål: tilgængelighed, fremkommelighed, komfort samt sikkerhed og tryghed.
Ruterne er tilrettelagt, så de forbinder boligområder, uddannelsesinstitutioner og områder med mange arbejdspladser.
De fleste af stierne etableres på eksisterende stier og veje, mens enkelte stier bliver etableret fra bunden.
Bag projektet står 20 kommuner og Region Hovedstaden.
Det er lørdag formiddag og over Albertslund flyver to orange balloner. Himlen er lyseblå og solen skinner. Der ovenfra må stationen se ud som en stor orange plet, pyntet med orange bannere og balloner og vrimlende med orange veste, der deler ud af orange ringeklokker.
Anledningen er åbningen af den nye cykelsupersti, C99 Albertslundruten, der går fra forstadskommunen ind til det indre København.
C99 starter lidt nord for Albertslund Station. Her er der malet en orange stribe på asfalten, og på et blåt skilt står der: Vesterport 17,5 km. Holdet af cyklister, der som de første skal cykle ruten, er allerede sendt af sted. Men et stykke væk dukker tre cyklende orange veste op af en bakkedal med flagrende balloner efter sig, og mKBH træder hårdt i pedalerne for at indhente dem.
Fuld fart i fred og ro
Albertslundruten er den første cykelsti med tilnavnet supersti, men der kommer flere. Cykelsuperstierne skal få flere pendlere til at vælge cyklen frem for bilen ved at gøre det både behageligt, hurtigt og sikkert at komme ind og ud af København fra omegnskommunerne på cykel.
Derfor har Albertslundruten både grønne bølger, nedtællingssignaler, ny belægning, cykelpumper, forbedrede kryds, lanelights og fodhvilere.
Den orange stribe fører mKBH forbi folde med heste og grønne boldbaner. Det første stykke er langt væk fra larmende biler og deres os, og cyklen får god fart, for der er ingen store kryds eller røde lys. Den orange stribe kommer herefter omkring Fabriksparken, hvor der er både biler og busser, men fordi buspassagererne nu har vigepligt her, sker der ingen unødvendige stop og vi holder næsten den gode fart – også på grund af den nye belægning.
I Vestskoven bliver der stille og grønt igen, og et sted på stien står der en spritny trykluftspumpe. Sådan én dukker op syv gange på turen.
Fugle på stien
På stien ved Damhussøen indhenter mKBH de orange veste. Her er der ingen mulighed for at cykle hurtigt, for stien er smal og der er både fodgængere, cyklister, ænder, svaner og i dag også kamerahold og borgmestre.
Det er her Københavns Kommune begynder og borgmestrene fra alle kommunerne bag C99 (Albertslund, Glostrup, Rødovre, Frederiksberg og København) er mødt op for at male et manglende stykke af den orange stribe. Mens blitzene blinker, journalisterne snakker, ænderne rapper, og svanerne basker med vingerne, fortsætter mKBH ud ad Hyltebjerg Allé.
På Finsensvej skulle der være nedtællingssignaler ved lyskrydsene, men de er tilsyneladende ikke kommet op endnu. Meningen med dem er, at cyklerne kan tilpasse deres fart og dermed helt undgå at stoppe. Til gengæld er der fodhvilere ved krydsene fra Finsensvej og helt frem til rutens endepunkt ved Vesterport Station, så man let kan bremse op og let kan komme i gang igen.
Det sidste stykke går hurtigt, da vi bliver taget, super heldigt eller supercykelsti'et, med af bølgen af grønne lys på Danasvej/Thorvaldsensvej.
Om cykelstien kan få pendlerne ud af bilen må tiden vise. Men C99 er både behagelig og hurtig.