Sidste kapitel skrives i Amagers højhus-kvarter
Et højhus, et mindre lejlighedsbyggeri og udvidelsen af en privatskole kan nu gå i gang på Østamager.
Da metroen til lufthavnen og Amager Strandpark stod klar i midten af 00'erne gik det pludselig stærkt med byudviklingen på det østlige Amager.
Første skud i udviklingen var området fra Øresundsvej og 500 meter mod syd — omkring Krimsvej tæt på Øresund metro-station. Det blev hurtigt plastret til med otte højhuse, der i dag tilføjer hele Amager Strandpark en vis Miami Beach-agtig baggrundskulisse — altså i mini-format, forståes.
Siden spredte udviklingen sig til nye kvarterer langs Amager Strandvej, hvor flere nye projekter er i gang eller på vej, mens Krim-kvarteret nu stort set er færddigudbygget.
Men altså kun stort set, for tre ledige byggegrunde står endnu tilbage. Det drejer sig om de tre addresser Krimsvej 17B, Amager Strandvej 120 og Amager Strandvej 124.
Dét — og et par andre uafklarede forhold i kvarteret — forsøger en ny lokalplan nu at samle op på.
Nyt højhus på vej
Den nye lokalplan, som endnu mangler at blive politisk vedtaget, giver os et fingerpeg om hvad der er i vente på Østamager.
På Krimsvej 17B vil der med den nye plan blive givet tilladelse til at opføre et fem-etagers hus med tagterrasser.
På Amager Strandvej 124 er planen at udvide Filipskolen, der med sine to etager i dag ser meget lille ud i omgivelserne. Og lige ved siden af vil der blivet bygget nye boliger og serviceerhverv ovenpå — og i forlængelse af — en ældre, bevaringsværdig industribygning.
På en anden bevaringsværdig bygning vil et nyt trappetårn give adgang til en ny skolegård på taget af Filipskolen.
Og sidst — men i sagens natur ikke mindst — planlægges på Amager Strandvej 120 et højhus på 12 etager, som dermed bliver kvarterets niende og sidste højhus.
Præcis hvordan de nye byggerier vil se ud, må vi dog vente lidt med at se. Foreløbig har vi blot et par knapt så detaljerede tegninger af boligbyggeriet ved siden af Filipskolen at forholde os til. De er udformet af tegnestuen Vandkusten.
De nye boliger slutter sig til en tæt række af øvrige nybyggerier og får placering i første parket til Amager Strandpark.
Hvis politikerne — som det forventes — vedtager den reviderede lokalplan for området på et møde den 17. april, vil der ikke længere være noget til hinder for, at de tre manglende brikker i kvarteret kan opføres.
Østamager bygger derudaf
Selvom området omkring Krimsvej var det første af Østamagers mange nye byområder langs metrolinjen til at skyde i vejret, har det altså taget lidt tid at færddiggøre hele kvarteret.
Det betyder dog langt fra, at byggekranerne i nabolaget har stået stille i mellemtiden.
Lidt længere inde på land voksede et nyt bykvarter op langs Strandlodsvej. Og mod nordvest er et nyt kvarter på vej op langs Lindgreens Allé, hvor otte af kvarterets oprindelige industribygninger bevares — blandt andet forlaget Gyldendals gamle pakhus, som er et kontrastfyldt modspil til de nye, rødlige skalmurs-byggerier, som er på vej op, og som ses i alle Københavns nye kvarterer.
Langs den gamle jernbane Amagerbanen — som i dag er indrettet til cykelsti på denne del af Amager — er kvarteret Amagerbanen Syd næsten færdigudviklet, mens søsterprojektet Amagerbanen Nord er godt på vej til at blive det.
Og ikke langt derfra på Holmbladsgade finder man byens næste, store folkeskole, som om ikke alt for længe står klar.
Går man endnu længere mod nord til Kløvermarken, er der her blevet taget tilløb til et nyt kvarter med arbejdsnavnet 'Kløverparken' eller 'Kløverkvarteret' afhængigt af, hvem man spørger.
Området er dog endnu henlagt som et såkaldt 'perspektivområde', som dog formentlig snart skal udvikles, nu hvor metrolinjen M5 er planlagt til at nå herud i 2035.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
I live in one of the first buildings in that Krim district, and it’s a very messy area.
There are no streets as such between buildings, just counter spaces left by the various shapes of the buildings, so walking through the district is a weird maze where no alley really leads anywhere, with dead ends and barriers and impossibly high steps in the way. It seem like there was no plan, and each architect just did their thing in their allocated lot without caring about what was going on in the adjacent lots. And every breathing space that could become a nice public place like a square or a park or a playground or something nice is replaced with more buildings. There are no shops or cafés or life between the buildings, only facing Amagerstrand and Øresundsvej.
Worse, Krimsvej itself is the most messy street I know in Copenhagen. The same surface is used for: cars driving, cars parking, bicycles, pedestrians, all of it both ways. There are no sidewalks, no bicycle lanes, no line markings. The state of the street is also terrible: bumpy and uneven, full of puddles (or as I like to call them: our local lakes) that are there all year round, so that the surface that can be driven/cycled/walked upon is greatly reduced. It’s a permanent zig-zag game. Which is even more silly since it is in perfect continuity of the well done bicycle and walking lanes between Kløvermarken and Øresundsvej (Ved Amagerbanen).
It’s a pity because this area could be really nice if anyone was trying to make it nice. Instead, it’s just a place for developers to make random big buildings without actually thinking of the space between the buildings and the streets themselves.
The rest of Østamager’s new areas seem much better though of.