pixel

Nordhavns nye P-kælder ligger under havets overflade — og er nu åben

Mangler man en P-plads i Nordhavn, er hjælpen nu kommet. Under den nye Kronløbsøen er ny, undersøisk P-kælder med 1.100 pladser klar til brug.

kronlobsoen, parkeringskaelder

Selvom overfladen af den kunstigt anlagte Kronløbsøen vil være fuldstændig bilfri, når den er færdiganlagt, vil det være modsatte tilfældet lige under de mange nye boliger på øen. Her er et andet, og mindre synligt, anlægsarbejde netop afsluttet.

Nedenunder øens byggekraner er porten åbnet op til øens nye P-kælder, der er i stand til at rumme hele 1.100 biler — fordelt på fire dæk. Det er mere end dobbelt så mange, som der kan være i P-huset Lüders med sit 'konditag', der i fugleflugt ligger blot 95 meter væk. Og det er præcis samme antal som i anlægget under Israels Plads, der indtil nu har været Københavns største. 

Øverste parkeringsdæk i den nye kælder er reserveret til de kommende beboere på Kronløbsøen, mens de 1.000 pladser på de tre øvrige etager kan bruges af alle. Og de vil formentlig blive budt velkommen af områdets beboere. Ifølge det 95-procent kommunalt ejede selskab By & Havn, bor der i dag godt 3.000 beboere i Nordhavn, mens 1.500 pendler til arbejde i Århusgadekvarteret og på Sundmolen. Og netop P-huset Lüders var indtil åbningen af den nye P-kælder det eneste egentlige P-anlæg i bydelen.   

Før åbningen af P-kælder Kronløbsøen skulle bilisterne slås om retten til at sætte den fire-hjulede enten i P-huset Lüders eller på en af de ca 1.000 offentlige parkeringspladser på overfladen, der i dag ligger på forskellige adresser i Nordhavn. Med 1.000 ekstra pladser skulle livet blive en smule lettere for de mange bilister, der dagligt bevæger sig ind og ud af Nordhavn.

Blot 40 ladestandere

Efter planen skal pendlere i el- og hybridbiler også have mulighed for at lade bilen op i P-kælder Kronløbsøen. Men er der mere end 40 biler med elbehov ad gangen, kan der blive problemer med at få strøm nok til sin hjemtransport. I første omgang i hvert fald. 

By & Havn sætter til efteråret indledningsvist kun 40 ladestandere op — altså ved mindre end 4% af pladserne.

Man regner dog med at sætte flere op i takt med at efterspørgslen stiger — i alt er der trukket strøm og gjort klar til 500 ladestandere. Men man lader altså ikke udbuddet stimulere efterspørgslen under Kronløbsøen.

I det nye parkeringsanlæg er der også trukket strøm til at drive en teknisk løsning, der skal hjælpe bilister med at finde deres bil. Da der er kameraovervågning af hver enkelt P-plads, kan systemet læse og digitalisere alle parkerede bilers nummerplader. Man skal som gæst blot taste sin nummerplade ind, og så vil systemet vise vej til bilens holdeplads.

Når man skal ned i — og op ad — den nye P-kælder, sker det via en rampe i Helsinkigade, der går ind under et 6-etagers boligbyggeri før den fortsætter under den nygravede kanal omkring Kronløbsøen. Hvordan man i boligbyggeriet kommer til at have det med til- og frakørsel af måske mere end 1.000 biler dagligt, melder historien endnu ikke noget om. Men de beboere der har altan umiddelbart over nedkørslen vil formentlig ikke være udelt begejstrede.

10 meter under vandet

Nordhavns nyeste P-kælder er indrettet, så den tilbyder gode oversigtsforhold. De bærende søjler er bygget så smalle som muligt, og står i en fast rytme gennem kælderen, så der kommer lange sigtelinjer.

Mens byggeriet af Kronløbsøen er i gang, er byggepladsen forbundet til resten af Nordhavn. Men når vandet fra Øresund lukkes ind i den nye, U-formede kanal, vil det på nederste dæk blive muligt at parkere bilen 10 meter under vandspejlet.

Her vil man gå og køre på en 65 centimeter tyk bundplade der danner ny "havbund". Den vil samtidig være fastgjort til undergrunden med hundredevis af jernankre. For selvom Kronløbsøen er en ø, skal den jo gerne blive stående på bunden.

Minimalistisk interiørdesign

Interiørdesignet i Nordhavns nyeste parkeringskælder er holdt i et så rent og simpelt udtryk som muligt. Udover at de bærende søjler er gjort meget smalle, er installationerne samlet i loftet og pakket ind, så det ikke forstyrrer øjet. Trappeskakterne — der også byder på elevatorer — har ingen indre vægge, men er gjort brede og lyse for at lette fornemmelsen af at være i en kælder.

Fra loftet i trappeopgangen strømmer dagslyset ned, og ophængte lamper langs trappeskaktens kerne skal føre beboere og gæster hele vejen ned under havets overflade til nederste dæk. På grund af leveringsforsinkelser, regner By & Havn dog først med at modtage lamperne efter sommeren. 

P-kælder Kronløbsøen åbnede den 4. juli og vil blive officielt indviet med et større arrangement på den anden side af sommerferien.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling