Ny cykelslange i Valby?
Ny bro gennem bygning skal være både vartegn og knytte to nye områder sammen
Også i Valby er der godt gang i udviklingen af København. Men ligesom på f.eks. Vesterbro er bydelen skåret over af et jernbaneterræn.
Op til seks sæt skinner deler det sydlige Valby i to, men indtil for få år siden har det ikke været det helt store problem, da området i høj grad har været brugt til industri.
Det er der dog hurtigt ved at blive ændret på med ombygningen af Grønttorvet til et stort boligområde — og på den anden side af skinnerne er store dele af ingeniørfirmaet FL Smidths gamle terræn allerede blevet til boliger.
I alt 4.500 nye boliger vil Valby Syd snart rumme.
Snegl eller slange?
Når områder er skåret over af trafikårer, bliver ikke bare transporten frem og tilbage blokeret. Rent mentalt er det også svært at skabe en opfattelse af en integreret by, hvor alt fra supermarkedsbesøg til ungernes legeaftaler forgår i et sammenhængende miljø.
Og lokaludvalget i Valby frygter netop, at de nyudviklede områder ender som isolerede boligøer lukket inde mellem jernbane og store veje som Gammel Køge Landevej.
Løsningen?
Det er dyrt at grave hele baneterræner ned i tunneler for at lade bydele vokse sammen i gadeplan. Men en bro hen over baneterrænet kan i det mindste gøre det i luften.
Derfor har Valby Lokaludvalg fået udarbejdet et forslag til en ny — og ganske spektakulær — cykel- og gangbro over jernbanen.
Selv refererer udvalget til den som en cykelsnegl, men man kunne også tage reptil-brillerne fra Kalvebod Brygge på, og se Valby-broen som en søster til Cykelslangen.
Slangekrøllen, måske?
Der skal penge til bro
Den nye snegl eller slange skal give beboerne på Grønttorvet adgang til butikker og andre tilbud i det centrale Valby — og den anden vej skal de nye valbygensere på FL Smidth-området have nem adgang til den nye skole og nye park i Grønttorvsområdet.
Idéen er også at skabe et vartegn for området, og i sit nuværende design slår broen ikke blot krølle på sig selv, men går også igennem en bygning på Grønttorvssiden — både i gadeplan og i 3. sals højde.
Indtil videre er der dog kun tale om en lokal vision for, hvordan forbindelen kunne se ud — udarbejdet med hjælp fra den lille tegnestue Schulze+Grassov.
Lokaludvalget er også åbne for en tunnelforbindelse under jernbanen, men først og fremmest handler det nu om at finde finansiering.
Og timingen af projektet er ikke tilfældig. Når politikerne på Københavns Rådhus er tilbage fra sommerferie, skal de i gang med budgetforhandlingerne for 2020.
Lokaludvalget i Valby har allerede sikret sig et tilsagn om 12 millioner i finansiering fra de private udviklere på begge sider af jernbanen, men det videre arbejde er ifølge udvalget afhængigt af, at politikerne på rådhuset her i efteråret giver en såkaldt planlægningsbevilling.
Men får nemlig ikke en helt ny bro for blot 12 millioner.
Magasinet KBH opdaterer senere på året.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!