Enghavebroen ender formentlig med G5
Notat viser, at kritik fra 'Brogruppe' formentlig ikke vil medføre kursskifte for ny bro over havnen.
En gruppe lokale har kæmpet hårdnakket imod, siden Københavns Kommune i august 2023 meldte ud, at man ville satse på den såkaldte forbindelse 'G5' til Inderhavnens næste bro.
Men et nyt notat viser, at modstanden næppe får nogen konsekvenser for planerne for 'Enghavebroen'.
I nu tæt ved 1½ år har en del af ejerne af de nyopførte boliger på 'Engholmene' syd for Fisketorvet ellers modsat sig, at der kommer en cykelbro til området.
Den såkaldte 'Brogruppe' benyttede sig først af sloganet 'Nej til otte meter bred cykelbro' — men ændrede det siden til 'ja til en bedre bro for byen'.
Nej'et er til den version af forbindelsen, der går i land i punkt G på Sjællandssiden — og i punkt 5 på Amager-siden.
Dén bro vil lede broens cykeltrafik gennem området, hvor beboerne i Brogruppen har deres boliger.
Ja'et er derimod til en anden version af broen, der i stedet lander i punkt J, omkring 350 meter længere mod syd.
Men gruppens kamp for en flytning fra G til J ser altså ikke ud til at have haft den ønskede effekt.
To gange politisk
At der fortsat er kommunal præference for punkt G, kan man læse i et nyt notat.
Brogruppen har længe forsøgt at overbevise Københavns Kommune om, at det sikkerhedsmæssigt vil være uforsvarligt at lade adgangsvejen til en ny bro over havnen løbe igennem deres område.
Men Teknik- og Miljøforvaltningen gør i notatet klart, at man siden september 2023 specifikt har haft fokus på at skabe 'trafiksikre' løsninger med 'tilstrækkelig kapacitet' i det løbende arbejde med bro G5.
Derfor siger forvaltningen, at "der ikke bliver gået på kompromis med hverken normer, retningslinjer eller trafiksikkerhed" — og man understreger, at alle kritikpunkter bliver taget med i arbejdet, så politikerne i sidste ende kan tage den endelige beslutning på et 'fuldt oplyst grundlag'.
Og så understreger forvaltningen, at netop placering G5 er indeholdt i Københavns nye Kommuneplan 2024, der blev vedtaget her i december.
Dén sætter rammerne for byens udvikling fra 2025 og fire år frem, og placering G5 er altså nu politisk udpeget i Borgerrepræsentationen både i august 2023 og igen i december 2024.
Sikkert Y?
Dermed er der formentlig ikke det store håb for 'Brogruppen', der hellere ser cykeltrafikken over vandet foregå væk fra deres område.
Brogruppen siger selv, at deres ønske er vokset ud af, at man mener, trafikken vil glide bedre — og mere sikkert — længere mod syd.
Da Engholmene blev udbygget for få år siden, 'glemte' man at lave en tilpas bred adgangsvej til den nye cykelbro, der ellers var indtegnet i lokalplanen — netop med landgang i punkt G.
Dén fejl arbejder man p.t. på at finde en løsning på — blandt andet med en idé om at lade broens landgang splitte sig i et Y, så cyklisterne 'lander' på den ene side af en lille kanal på Engholmene, mens de gående går i land på den anden.
På den måde undgår man at kaste den nygravede kanal til igen til for at gøre adgangsvejen til broen bredere — noget som der ellers tidligere var frygt for ville være nødvendigt.
Men det har ikke været nok for Brogruppen, der også har modsat sig Y-broen — med henvisning til, at der stadig kan opstå farlige situationer med de mange cykler lidt længere inde på land.
Dét afviser forvaltningen dog altså nu og siger, at hvis adgangsvejen laves til en cykelgade, hvor cyklerne har førsteret til vejbanen, så er trafiksikkerheden i orden.
Holdningerne blandt flere af beboerne på Engholmene blev i oktober kaldt 'NIMBY' (not in my back yard) af Cyklistforbundets formand i København. Han havde været til et møde med beboerne og mente, at "hensynet til båd- og bilejere havde langt større fokus end et ønske om at finde en brugbar løsning til at sende fodgængere og cyklister på tværs af havnen."
Øget cykeltrafik til en ny bro vil formentlig gøre det lidt sværere for de lokale at komme til og fra områdets P-kældre i bil, da cyklisternes adgangsvej til broen går tæt forbi flere af kældrenes nedkørsler.
Efter planen skal der tages en endelig politisk beslutning om Enghavebroen på placering G5 her i marts.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Det mest bemærkelsesværdige i den her usædvanligt forkludrede sag er, at de mennesker, der bor inden for 1-200 meter fra broen, har haft utroligt meget indflydelse, i sammenligning med andre bro- og trafikprojekter. (Både for og imod G5). Næsten som om broen kun skal betjene de lokale?
Sådan gør man jo ellers ikke. Broforbindelser skal få hele byen til at hænge bedre sammen.