pixel

Industri-byggeri bevares men får 'rå' overbygning

Hverken nedrivning eller fuldstændig bevaring. Kompromis betyder, at to gamle baghuse på Amager bliver nænsomt tilbygget — og gavlmaleri genskabes, måske.

hannovergade, baggård, amager

Rundt om hjørnet fra Amagerbro Station finder man to gamle fabrikshuse, der længe har levet et stille liv.

Her på Hannovergade 8 ønskede en grundejer at nedrive de to baghuse, for i stedet at opføre ungdomsboliger rundt om et nyt gårdrum.

Desuden ville han skabe en ny gennemgang til Amagerbro metrostation gennem en stor, gul mur med et gavlmaleri, der i dag blokerer passagen.

Men det fik grundejeren ikke lov til.

Det gamle fabriksbyggeri havnede nemlig på Københavns Kommunes liste over 'Byens Sjæl' — en liste med 50 københavnske bygningsværker, der ikke umiddelbart har høj bevaringsværdi, men som ifølge et dommerpanel alligevel bidrager til byen med historie og et særligt udtryk.

De to huse på Hannovergade er de eneste tilbageværende industriejendomme fra begyndelsen af 1900-tallet, hvor hele området blev udviklet med industribyggeri og arbejderboliger.

Og med dét kort i baghånden vedtog et politisk flertal på rådhuset i december 2023 at nedlægge forbud mod nedrivningen og sætte gang i en såkaldt "bevarende lokalplan", der er et kommunalt greb til at beskytte byggeri — som en slags pendant til den statslige "fredning".

Bevaret, med ny indmad

I mellemtiden gik grundejeren dog i gang med at udvikle en ny plan, der stadig gav plads til nye boliger i det gamle byggeri — men uden at rive det gamle ned.

Dén plan blev afleveret til Københavns Kommune i foråret, og med den kunne begge parter mere eller mindre få det, som de ville have det:

Grundejeren kunne bygge nye boliger inde i de eksisterende bygninger, og Københavns Kommune kunne bevare dem — med nogle mindre justeringer.

Og dét kompromis var det opbakning til, da de københavnske politikere tidligere på ugen valgte at nikke ja til grundejerens opdaterede planer.

Til branchemediet 'Byrummonitor' udtrykte Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod stor tilfredshed med løsningen:

"Vi har en bygning, som københavnerne har ønsket at bevare, og vi har en bygherre, som har tænkt over, hvordan bygningerne kunne udvikles i stedet for at rive ned. [...] Det er den vej, vi skal gå, når vi udvikler København", sagde Barfod i forbindelse med den politiske godkendelse.

Om optagelsen på listen over 'Byens Sjæl' reelt betyder, at 'københavnerne' ønsker at bevare et givent byggeri, er et større spørgsmål, som tidligere er blevet debateret på disse sider.

Men bevaret bliver de to byggerier på Hannovergader nu altså i hvert fald — med et par ændringer. 

Nej tak til gennemgang

I den nye plan bevares både bygninger og den store mur med gavlmaleri, som alle der færdes omkring Amagerbro metro vil kende.

I baghuset får ejeren dog lov at udvide den eksisterende tagetage med ca. 200 m2 — hvilket giver lidt ekstra plads til de nye boliger.

Etageudvidelsen vil blive beklædt med det "prærustede" corténstål, ligesom bygningens elevatortrån vil blive det.

Det er et greb som kan understrege byggeriets rå og industrielle udtryk, og planen lyder ligeledes, at gårdrummet omdannes "med respekt for gårdens industrielle historie".

Selvom den store, gule mur mellem Hannovergade og Nordlandsgade altså nu bevares, lød den oprindelige plan om bevaring dog, at man kunne skabe en ny genvej gennem den, så det ville blive nemmere at komme til Amagerbro station for både de kommende beboere og andre lokale.

Men dén idé var de ikke vilde med i Amager Øst Lokaludvalg. I et høringssvar herfra lød det tidligere på året, at man var bekymret for "lyssky aktiviteter og for meget trafik" i sådan en gennemgang.

Og dén anbefaling valgte både forvaltning og politikere at følge, og der kommer derfor ikke en gennemgang fra Hannovergade til stationen.

Den gule mur er lokalkendt for sit vægmaleri af kunstneren John Kørner med teksten 'Woman with 24 problems'.

Kunstværket er dog slidt, og grundejeren er i planen ikke tvunget til at bevare det.

Både lokaludvalg og Københavns Bymuseum håber dog, at der kan findes en løsning, så facadekunsten ikke går tabt — og fra kommunen lyder det, at de er i dialog med John Kørner om at genskabe værket et andet sted i byen.

Samtidig er grundejer efter eget udsagn selv i dialog med John Kørner om at lave et nyt facademaleri på bagvæggen ud mod Amagerbro station, når ombygningen af ejendommen er færdig.

Den nye plan åbner dog op for, at der fremover kommer vinduer i bagvæggen, så der kan komme mere lys i de nyskabte boliger. Et eventuelt, nyt gavlmaleri skal dermed formentlig laves på et lærred, der ikke er helt blankt.

Bag projektet står ejendomsudviklerne Paul Lenzberg og Thomas Lindberg.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling