Grønnere gadeliv på vej til det nordlige Nørrebro
Grøn ansigtsløftning til grå og slidte Sigurdsgade skal binde hele kvarteret bedre sammen.
Vi fornærmer næppe nogen ved at sige, at kvarteret omkring Sigurdsgade på Ydre Nørrebro er lidt af en urban rodebutik.
Kvarteret, der tidligere primært fungerede som indstriområde, kan nærmest opleves som et museum over de seneste 100 års arkitektur.
Her er både boligkarréer og erhvervsbyggerier fra adskillige tidsepoker og i en bred vifte af stilarter — lige fra 'robuste' 30’er- og 40’er-bygninger i mursten til bombastisk glas- og stålmodernisme og 'stilløst' 90’er-byggeri i pastelfarvet beton.
De brede gader er domineret af hullet asfalt og parkeringspladser, og mængden af træer og anden beplantning sætter en tyk streg under Nørrebros status som Københavns mest grå bydel.
Men nu er der bedre sammenhæng og flere grønne glæder på vej til det småkaotiske kvarter.
En hel håndfuld mindre skybruds-, genopretnings- og byudviklingsprojekter er blevet samlet i ét stort superprojekt, der skal resultere i en stribe grønne byrum langs Sigurdsgade, der løber på skrå gennem det meste af kvarteret.
Byrumsprojektet rækker også ind i sidegaderne og omfatter desuden en opfriskning af metroforpladsen ved Skjolds Plads Station.
Vi har tidligere beskrevet de overordnede ideer bag projektet, men nu er planerne blevet konkretiseret så meget, at det er muligt at få et mere detaljeret billede af, hvordan Sigurdsgade og nærmeste omegn vil komme til at se ud.
Grønt bælte i hele gaden
Det er tegnestuen Bogl — som tidligere har slået stregerne til blandt andet Remiseparken og den endnu ikke realiserede skybrudssikring af Strandboulevarden — der sammen med de rådgivende ingeniører hos Rambøll står bag planerne.
Projektets overordnede ‘greb’, som det hedder i arkitektlingo, er at koncentrere indsatsen om selve Sigurdsgade, der vil blive fuldstændig forvandlet med grønne bede og opholdsområder i hele gadens længde.
De fleste af Sigurdsgades nuværende P-pladser bliver flyttet ud i sidegaderne, der dog også får enkelte små oaser af grønt, kombineret med bassiner der skal kunne opsamle regnvand ved skybrud.
Idéen er, at man i stedet for at ‘smøre’ de grønne byrum tyndt ud skaber en sammenhængende grøn åre, der løber gennem hele kvarteret.
I hele Sigurdsgades længde skal der anlægges vejbede, der beplantes med græsser, stauder, buske og enkelte træer — og som naturligvis fungerer som skybrudsbassiner, når det er nødvendigt.
Undervejs anlægges der mindre områder til leg og ophold, og bede og gadeinventar beklædt med rustrødt stål skal medvirke til at skabe et gennemgående 'industrielt' udtryk, der er tænkt som et venligt nik til områdets fortid som primært erhvervsområde.
Rette linjer opløses
Ved to af gadens vigtige fikspunkter skal der desuden gøres lidt ekstra.
Ved professionshøjskolen nær Sifs Plads i gadens østlige ende lægges der således op til ‘opløse’ skellet mellem vej, fortov og beplantning til en større, sammenhængende plads, der opløser den mere retvinklede struktur i resten af gaden.
Og ved gadens vartegn — den fredede fabriksbygning Kafferisteriet Merkur — rykker plantebedene over på gadens modsatte side, så beplantningen ikke tager opmærksomhed fra den snart 100 år gamle bygning.
De fleste P-pladser rykkes som nævnt fra Sigurdsgade og ud i sidegaderne, hvor der efter planen skal anlægges vinkel-parkeringspladser for at øge kapaciteten.
Så man skal ikke forvente færre biler i området som helhed, men hver sidegade får også ét eller to beplantede regnvandsbassiner, der desuden skal medvirke til at dæmpe hastigheden.
Og endelig er der metroforpladsen ved Skjolds Plads Station, som skal opgraderes og gøres mere tilgængelig, så bylivet bliver styrket — og så det bliver mere intuitivt at komme til og fra metroen.
Konkret skal det ske ved at indsnævre cykelstierne og lave bredere fortove, så der blandt andet bliver plads til udeservering. Derudover skal pladsens begrønning generelt have en opgradering.
Som en del af projektet vil områdets slidte veje desuden blive genoprettet, og alle fortove skal opgraderes til den venlige københavnerstandard med betonfliser og chaussesten.
Projektet er i øjeblikket i høring hos blandt andet Nørrebro Lokaludvalg og er dermed rykket meget tæt på at blive realiseret.
Område i hastig udvikling
Fornyelsen af Sigurdsgade lægger sig i slipstrømmen på den udvikling, der i de seneste år har præget det ellers noget nedslidte og stillestående Haraldsgadekvarter i den nordlige ende af Nørrebro.
I Titangade, der løber på tværs af Sigurdsgade, har 60’er-kontorbyggeriet Titan Hus for nylig fået en tiltrængt ansigtsløftning og fremstår nu mere åbent og imødekommende.
Rundt om hjørnet i Hermodsgade har en svungen fabriksbygning fra 30’erne fået en ny påbygning og rummer nu ungdomsboliger.
Og i den østlige ende af Sigurdsgade byder Københavns Professionshøjskole nyligt færdigbyggede campusbygninger velkommen til kvarteret.
... og så har vi endda kun skrabet overfladen. Haraldsgadekvarteret er tilsyneladende på vej frem, og med fornyelsen af Sigurdsgade tyder alt på, at det fremover også vil blive bundet lidt bedre sammen.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer